H Εισαγγελία Πρωτοδικών διέταξε αυτεπάγγελτη προκαταρκτική εξέταση για καταγγελλόμενα περιστατικά σε βάρος ασυνόδευτων ανηλίκων κατά την περίοδο 2017-2018.
Αντικείμενο της έρευνας θα είναι τα δημοσιεύματα και οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες ανήλικα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα προωθούνταν από ΜΚΟ για θεατρικά μαθήματα στον Δημήτρη Λιγνάδη.
Νωρίτερα, η ειδική γραμματέας Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, Ειρήνη Αγαπηδάκη κατέθεσε υπόμνημα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών ζητώντας τη διερεύνηση όσων είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας σχετικά με σεξουαλική παρενόχληση ασυνόδευτων παιδιών.
«Ήρθα σήμερα στην εισαγγελέα Πρωτοδικών για να ζητήσω την πλήρη διερεύνηση των καταγγελιών που προκύπτουν από πρόσφατα δημοσιεύματα και αφορούν ενδεχόμενες έκνομες πράξεις που τελέστηκαν κατά την περίοδο 2017-2018 σε βάρος ασυνόδευτων ανηλίκων. Δεν πρέπει να μείνει τίποτε στο σκοτάδι, χωρίς διερεύνηση», σημειώνει σε γραπτή δήλωσή της η κ. Αγαπηδάκη.
Το πρόγραμμα με τους ανήλικους πρόσφυγες στο Εθνικό Θέατρο και ο ρόλος των ΜΚΟ
Οι συγκλονιστικές αποκαλύψεις σχετικά με τον μέχρι πρότινος καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Δημήτρη Λιγνάδη, που κατηγορείται για βιασμό κατά συρροή, ανήλικων και ενήλικων, αλλά και οι πληροφορίες που ήρθαν στη δημοσιότητα και κάνουν λόγο για ανήλικους πρόσφυγες μεταξύ των θυμάτων του, επιβάλλουν την διερεύνηση των συνθηκών που επικρατούσαν στην πρώτη θεατρική σκηνή της χώρας το επίμαχο χρονικό διάστημα, και την ενδεχόμενη σχέση του κατηγορούμενου για αποτροπιαστικά εγκλήματα ηθοποιού – σκηνοθέτη με συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Η πλέον αρμόδια για να δώσει απαντήσεις στα σημαντικά αυτά ερωτήματα, όσον αφορά τουλάχιστον για τις δράσεις της τελευταίας τριετίας, είναι η υπεύθυνη, από το 2017, του Μικρού Εθνικού αλλά και του προγράμματος στο οποίο συμμετείχαν οι ανήλικοι πρόσφυγες, Σοφία Βγενοπούλου. Η ίδια, μίλησε στο protothema.gr για τις λεπτομέρειες της υπόθεσης, αρνούμενη κατηγορικά οποιαδήποτε σχέση του Δημήτρη Λιγνάδη σε πρόγραμμα που ανέλαβε ενώ αποκάλυψε πως υπάρχει πλήρες και λεπτομερές αρχείο σχετικά με τα παιδιά που συμμετείχαν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, που διήρκεσε συνολικά περί τα δύο χρόνια, των συνοδών τους αλλά και των ΜΚΟ που ενεπλάκησαν κατά την διάρκειά του.
Ποιοι επέλεγαν τους μικρούς πρόσφυγες και ο ρόλος των ΜΚΟ
Όπως εξήγησε η Σοφία Βγενοπούλου μιλώντας στο protothema.gr, το σύνολο των δράσεων διοργανωνόταν υπό την αυστηρή εποπτεία της Unisef ενώ υπάρχει αρχείο με τα πλήρη στοιχεία των παιδιών, των συνοδών τους, τις δομές από τα τις οποίες έρχονταν αλλά και των ΜΚΟ που συμμετείχαν: «Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την συμμετοχή παιδιών από την δομή του Ελαιώνα και στην πορεία, με επιθυμία και καθοδήγηση της Unicef, άνοιξε σε όλες τις δομές της Αθήνας. Εμείς στέλναμε μια πρόσκληση ενδιαφέροντος και δεχόμασταν απαντήσεις από πολλές δομές. Τα παιδιά συνοδεύονταν πάντα, είχαμε στην διάθεση μας τα τηλέφωνα των συνοδών ενώ στο θυρωρείο μας υπήρχε παρουσιολόγιο. Την απόφαση σχετικά με το ποια παιδιά θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα την έπαιρναν οι υπεύθυνοι της εκάστοτε δομής. Δεν έγινε ποτέ οποιουδήποτε είδους επιλογή από το Εθνικό Θέατρο» αναφέρει και προσθέτει: «Δεν θυμάμαι να σάς πω όλες τις ΜΚΟ που συνέπραξαν στην διάρκεια των δύο αυτών ετών, όλα τα στοιχεία ωστόσο, με ονόματα και λεπτομέρειες, είναι καταγεγραμμένα αναλυτικά στα πρακτικά μας και είναι απολύτως διαθέσιμα σε οποιονδήποτε επιθυμεί να τα ελέγξει. Το Εθνικό Θέατρο είναι διαυγές και ανοιχτό σε κάθε διερεύνηση».