Έργα και ημέραι του Τούρκου προέδρου

 
Έργα και ημέραι του Τούρκου προέδρου

Ενημερώθηκε: 24/05/20 - 23:03

Του Κωνσταντίνου Παΐδα*

Αρθρογράφος: Κωνσταντίνος Παΐδας

Ο αληθινός ηγέτης υπηρετεί με όλες του τις δυνάμεις τα συμφέροντα του λαού του και δεν προβάλλει (καταχρώμενος την εξουσία του) ως συμφέρον του λαού του τις ατομικές του φιλοδοξίες και τις προσωπικές του ουτοπίες. Και πραγματικό συμφέρον κάθε λαού, σε όλες τις εποχές και σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη, είναι η αρμονική του συνύπαρξη με τους όμορους λαούς με μόνη (κοινή) επιδίωξη την ειρήνη και την ευημερία όλων.

Δυστυχώς, τη θεμελιώδη αυτήν αρχή δεν ασπάζεται ούτε ο Τούρκος πρόεδρος Recep Tayyip Erdoğan ούτε το πολιτικό και (νεο)στρατιωτικό κατεστημένο της Τουρκίας. Το όραμα των παλαιότερων ηγετών της Τουρκίας για πλήρη ένταξη της χώρας τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα φαίνεται ότι δεν έχει καμία ελπίδα να πραγματοποιηθεί, καθώς η πολιτική του Τούρκου προέδρου απειλεί ευθέως τους δύο βασικούς πυλώνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης: την πολιτική σταθερότητα και την ειρήνη.

Με μία απαρχαιωμένη, στρεβλή και, εν πολλοίς, υπερτιμημένη αντίληψη για τη στρατιωτική ισχύ της χώρας του ο Erdoğan διεκδικεί τον ρόλο του ρυθμιστή των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων τόσο στο Αιγαίο όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου συμπεριφερόμενος όμως ως νέος Μπαρμπαρόσα.

Η άνευ του παραμικρού νομικού ερείσματος (βάσει του διεθνούς δικαίου) αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος στο Αιγαίο, η εργαλειοποίηση των προσφύγων/μεταναστών για την παραβίαση των ελληνικών χερσαίων και θαλασσίων συνόρων, η ληστρική συμπεριφορά εις βάρος της Α.Ο.Ζ. της Κυπριακής Δημοκρατίας και η συστηματικά σχεδιαζόμενη αμφισβήτηση/καταπάτηση της Α.Ο.Ζ. της Ελλάδος καταδεικνύουν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι ο Τούρκος πρόεδρος έχει αποφασίσει να θέσει σε μέγιστο κίνδυνο την ίδια του τη χώρα και να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους φιλειρηνιστές, πλην εξίσου στρατιωτικώς ισχυρούς αν όχι ισχυρότερους, γείτονές του.

Στο πνεύμα αυτό είναι βέβαιο ότι πάρα πολύ σύντομα θα δούμε τις ροές των προσφύγων και μεταναστών (ενδεχομένως φορέων του κορονοϊού...) να πυκνώνουν με πρωτόγνωρη ένταση στα νερά του Αιγαίου, ούτως ώστε αφενός να πληγεί η τουριστική οικονομία της Ελλάδος σε μία πολύ κρίσιμη οικονομική συγκυρία και αφετέρου να καταπονηθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις πριν από την επικείμενη "μεγάλη ζαριά" του Erdoğan: την απόπειρα καταπάτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο και παραβίασης της ελληνικής Α.Ο.Ζ. στην περιοχή του Καστελορίζου και της Κρήτης.

Όλες οι ενδείξεις συνηγορούν ότι ο Erdoğan έχει αποφασίσει από καιρό να τα "παίξει όλα για όλα" διακινδυνεύοντας ένα εκτεταμένο θερμό επεισόδιο (κάτι που ακόμα και η Tansu Çiller συνειδητά είχε αποφύγει) με την Ελλάδα, τη νηφαλιότητα και την αυτοσυγκράτηση της οποίας έχει παρερμηνεύσει ως αδυναμία.

Και επειδή εκτός από σουλτανικές ουτοπίες διακατέχεται και από πάθος για τους συμβολισμούς, είναι πάρα πολύ πιθανόν ότι ευελπιστεί/σχεδιάζει να εορτάσει το 2021 έχοντας δημιουργήσει τετελεσμένα με την Ελλάδα, τα οποία στη συνείδηση του λαού του ενδεχομένως θα αναιρέσουν την πεποίθηση ότι ο ίδιος φέρει την αποκλειστική ευθύνη για την τραγική οπισθοχώρηση της χώρας του (με την εγκατάλειψη του ευρωπαϊκού οράματος), καθώς και για την κατάρρευση της τουρκικής οικονομίας και για τον διχασμό του λαού του.

*Ο Κωνσταντίνος Παΐδας είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Γεννήθηκε το 1974. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης (1996) και διδάκτωρ Βυζαντινής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (2003). Έχει δημοσιεύσει οκτώ επιστημονικά βιβλία και δεκάδες μελέτες σε επιστημονικά περιοδικά διεθνούς εμβέλειας, οι οποίες αφορούν στην πολιτική σκέψη και στην αυτοκρατορική ιδεολογία των Βυζαντινών, στη βυζαντινή ιστοριογραφία, στη βυζαντινή πολιτική ρητορική, στο βυζαντινό δίκαιο, στη δημώδη βυζαντινή και στη νεοελληνική λογοτεχνία. Είναι μέλος της Ελληνικής Επιτροπής της Association Internationale des Études Byzantines, της Ελληνικής Παλαιογραφικής Εταιρείας και της Ελληνικής Ιστορικής Εταιρείας. Κατά το παρελθόν δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και στο Πανεπιστήμιο Πατρών.