Πιο κοντά από ποτέ βρίσκεται η χώρα μας στο θέμα της απόκτησης των Γαλλικών φρεγατών «φρούριο» τύπου «Belhara».
Ο Έλληνας υπουργός Άμυνας βρίσκεται στην Γαλλική πρωτεύουσα και το πρωί της Πέμπτης έχει το τετ α τετ με την Γαλλίδα ομόλογό του Φλορανς Παρλί, παρουσία και του Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας Αλέξανδρου Διακόπουλου, ο οποίος αναφέρεται απευθείας στον πρωθυπουργό.
Εκεί, όπως λένε οι πληροφορίες θα φανεί αν και κατά πόσο έχει προχωρήσει η «έρευνα αγοράς» από την Γαλλική πλευρά στα τοπικά πιστωτικά ιδρύματα για την Ελληνική χρηματοδότηση.
Καπνός αποφάσεων αναμένεται να βγει, αλλά αν θα είναι απολύτως λευκός στο χρηματοδοτικό θα φανεί σε λιγότερο από 48 ώρες. Πάντως ο Νίκος Παναγιωτόπουλος με την κα. Παρλί θα προχωρήσουν στην υπογραφή δεσμευτικής συμφωνίας.
Να θυμίσουμε ότι μετά το ταξίδι του πρωθυπουργού στο Παρίσι, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας είχε υπογράψει ΜΗ δεσμευτικό «LOI» (Letter of Intent), δηλώνοντας μ’ εκείνον τον τρόπο, ότι ναι μεν η Ελλάδα ενδιαφέρεται για τις «Belhara», όμως δεν δεσμεύεται ότι θα τις αγοράσει, αν κάτι δεν προχωρήσει σωστά.
Το Ελληνικό ενδιαφέρον και με τις υπάρχουσες δημοσιονομικές συνθήκες, περιορίζεται στα δυο υπερσύγχρονα πολεμικά πλοία και βέβαια από το Πολεμικό Ναυτικό ελπίζουν ότι μετά το 2026 που θα είναι σε εξέλιξη η παράδοση του δεύτερου πλοίου. Φυσικά με την προϋπόθεση ότι θα έχει βρεθεί το “ρευστό” που θα φέρει την επόμενη παραγγελία. Βέβαια εδώ δεν πρέπει να ξεχνάμε τον προαναφερθέντα αστερίσκο που είναι το χρηματοδοτικό πρόγραμμα διότι η Ελλάδα δηλώνει το ενδιαφέρον της, όμως δεν υπάρχουν τα χρήματα που θα ήθελε ώστε να μπει άμεσα στο πρόγραμμα πρόσκτησης των νέων φρεγατών.
Πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό που είναι σε θέση να γνωρίζουν το τι πρόκειται να συμβεί στο μέλλον σ’ ότι αφορά την επικείμενη πρόσκτηση, έλεγαν πως η απόκτηση των δυο «Belhara» θ’ ανακοινωθεί σε επίπεδο κορυφής.
Πολύ πιθανό, με την ανακοίνωση της νέας εποχής για το Πολεμικό Ναυτικό, ν’ ακουστούν κι άλλα δεδομένα που έχουν αποφασιστεί σ’ ένα τετραμερές σχήμα ανάμεσα σε Ελλάδα, Γαλλία, Κύπρο, Αίγυπτο και αφορούν την περιοχή της Αν. Μεσογείου. Το κατάλληλο timing είναι γεγονός και είναι εμφανές από τις παράλογες και παράνομες κινήσεις που κάνει η Τουρκία εντός της Κυπριακής ΑΟΖ στην οποία υπάρχουν Γαλλικά συμφέροντα.
Από την άλλη πλευρά το τριμερές σχήμα Ελλάδας Κύπρου, Αιγύπτου πιθανότατα έχει λάβει αποφάσεις οι οποίες θα φέρουν εξελίξεις στην περιοχή με στόχο να λάβει σαφές μήνυμα ο κος. Ερντογάν για τα όσα έκνομα πράττει ο ίδιος και οι αποφάσεις της κυβέρνησής του, που θέλει να εμφανίζεται ως ο απόλυτος παίκτης της Αν. Μεσογείου.
Κόβουν τον πρώτο χάλυβα για τις Belhara
Εν τω μεταξύ στα ναυπηγεία της Λοριάν, στα τέλη του Οκτωβρίου σε επίσημη τελετή η Γαλλική εταιρία που σχεδίασε τη νέα φρεγάτα που μας απασχολεί τόσα χρόνια, αναμένεται να κόψει το πρώτο κομμάτι χάλυβα, σε μια συμβολική κίνηση που αυτομάτως θα σημάνει την έναρξη του νέου ναυπηγικού εγχειρήματος.
Την ίδια στιγμή που προσκαλούνται επίσημα πρόσωπα της Γαλλίας, σύμφωνα με πληροφορίες , οι Γάλλοι αναζητούν εναγωνίως ένα σημαίνων πρόσωπο από την Ελλάδα να παραβρεθεί σ’ αυτή την τελετή. Ποιο θα είναι αυτό το σημαίνων πρόσωπο, μέχρι τώρα αποτελεί τον άγνωστο “Χ” και ταυτόχρονα από την πλευρά της Γαλλίας δεν ανοίγουν τα χαρτιά τους με τον κατάλογο των καλεσμένων από άλλες χώρες.
Οι λόγοι που θέλουν στην Γαλλία μια Ελληνική ηχηρή παρουσία είναι καθαρά για εμπορικούς λόγους management. Δεν υπάρχει χώρα στην υφήλιο που να μην έχει υποκλιθεί στην Ελληνική ναυτοσύνη, είτε σε εμπορικό είτε σ’ επίπεδο Πολεμικού Ναυτικού.
Η Ελλάδα μπορεί να είναι μια μικρή χώρα, ωστόσο εκείνο που την διακρίνει είναι η γεωστρατηγική της θέση κι αυτό πάντα υποχρέωνε σε ναυτικό στρατιωτικό επίπεδο τα πλοία του πολεμικού στόλου να είναι, αν όχι τα καλύτερα, από τα καλύτερα, με πολλές δυνατότητες που τις αυξάνουν οι δεξιότητες των πληρωμάτων τους. Πάντα η Ελλάδα είχε πολεμικά πλοία που ξεχώριζαν, με βαριά όπλα, ευέλικτα και σταθερά στις καιρικές συνθήκες, τα οποία πρωτοπορούσαν μονίμως απέναντι στα πλοία του Τουρκικού Ναυτικού.
Κι από την στιγμή που οι Έλληνες Αξιωματικοί ήταν πάντα αυστηροί στις επιλογές τους, εφόσον προκριθεί η φρεγάτα «Belhara» από την χώρα μας, δεν υπάρχει καλύτερη διαφήμιση για την Γαλλική εταιρία, γεγονός που ήδη παρουσιάζουν οι Γάλλοι προς τη διεθνή αγορά, δείχνοντας την υποψήφια Ελλάδα για την πρόσκτηση της νέας φρεγάτας.
Κι ακόμη προς αναζήτηση του τι πλοίου θέλουμε…
Σύμφωνα πάντως με καλά πληροφορημένες πηγές την ώρα που Νίκος Παναγιωτόπουλος και Φλοράνς Παρλί θα δίνουν τα χέρια την Πέμπτη, ακόμη δεν έχουν κλειδώσει ουσιώδεις λεπτομέρειες που αφορούν τις νέες φρεγάτες. Δεν έχει ακόμη αποφασιστεί ο οπλισμός ούτε για τις Γαλλικές ούτε για τις Ελληνικές φρεγάτες . Τα προσχέδια ή και τα τελικά σχέδια γίνονται για να αλλάζουν κι αυτό είναι ένα βασικό σημείο στο οποίο εκφράζονται οι Ελληνικές ενστάσεις.
Καλόπιστα θα κρατήσουμε την φράση του Έλληνα υπουργού που είχε πει πως «θα αγοράσουμε τα πλοία που θέλουμε εμείς κι όχι τα πλοία που επιθυμούν να μας πουλήσουν οι Γάλλοι». Η διαπραγμάτευση και το «τεφτέρι» που κρατούν στα χέρια τους οι Γάλλοι, γράφουν και σβήνουν, κάνουν πράξεις και αθροίζουν ζημίες και μελλοντικά κέρδη και χτίζουν τεχνογνωσία από τις Ελληνικές προτάσεις, ακόμη και τώρα.
Γι’ αυτό ακριβώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που λένε ξανά και ξανά ότι πρέπει να τρέξει το όλο εγχείρημα υπερβολικά γρήγορα και ταυτόχρονα να μην υπάρξουν λάθη που μελλοντικά θα στοιχίσουν πολύ περισσότερο. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν, ίσως με αγωνία και το ζήτημα των Ελληνικών Ναυπηγείων που μόνο με αποφάσεις ουσίας θα σωθούν.
Θα δώσουν ξανά δουλειά σε Ελληνικά χέρια και θ’ αναδείξουν και πάλι την ιδιαίτερη αξία της ναυπηγικής στην χώρα μας, μιας χώρας που έζησε αιώνες από την θάλασσα…
ΠΗΓΗ: Hellas Journal