Ο Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα Τζέφρι Πάϊατ, συνάντησε χθες τον Β.Αποστολάκη, πρώτη φορά με την ιδιότητα του ΥΕΘΑ. Οι δυο τους έχουν “χτίσει” πολύ καλή και στενή σχέση. Ως Α/ΓΕΕΘΑ ο Β.Αποστολάκης συνεργάστηκε με τον Πάϊατ και σε “δύσκολες” ώρες. Από την πλευρά του ο Πάϊατ είχε εκτιμήσει τη στάση του Αποστολάκη σε πολλά από τα ζητήματα που είχαν να κάνουν με την ελληνοαμερικανική συνεργασία. Από την οποία θα επαναλάβουμε ότι μέχρι στιγμής κερδισμένες είναι κυρίως οι ΗΠΑ.
Οι δυο τους συζήτησαν χθες, όπως αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ “θέματα που έχουν σχέση “με την αμυντική συνεργασία σε διμερές και συμμαχικό επίπεδο”. Αυτές οι σχέσεις περιλαμβάνει και τα εξοπλιστικά μας. Που εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τις ΗΠΑ και εταιρείες τους αυτή τη περίοδο.
Ο Αποστολάκης δεν είναι μυστικό ότι ήταν επιφυλακτικός για δύο εξοπλιστικά προγράμματα:
•Το ένα ήταν το εύρος του εκσυγχρονισμού των F-16. Έβλεπε πιο θετικά να γίνει ένα ουσιαστικό “συμμάζεμα” όλων των αεροσκαφών και όχι να πάμε στην λύση του εκσυγχρονισμού των 84 F-16,που θα μας κοστίσουν περίπου 1,5 δις, ίσως και παραπάνω. Η βασική αιτία για τις επιφυλάξεις του είχαν να κάνουν με την απορρόφηση όλων των οικονομικών πόρων από ένα πρόγραμμα. Είχε συζητήσει τις επιφυλάξεις του με τον πρώην ΥΕΘΑ Πάνο Καμμένο και με τον Α/ΓΕΑ Χρήστο Χριστοδούλου αλλά τελικά δέχτηκε τις απόψεις τους.
•Το δεύτερο πρόγραμμα στο οποίο δεν είχε κρύψει τον σκεπτικισμό του ως προς την αναγκαιότητά του, ήταν η προμήθεια των ελικοπτέρων Kiowa, που ήδη μας έχουν κοστίσει 50 εκατομμύρια δολάρια. Στο θέμα αυτό ο Αποστολάκης είχε εκφράσει την αντίθεσή του, αλλά δεν εισακούστηκε.
Στο ερώτημα τι θα κάνει τώρα που είναι ΥΕΘΑ, η απάντηση είναι ότι δεν πρόκειται να επιχειρήσει οτιδήποτε ακραίο. Θα σεβαστεί τις αποφάσεις Καμμένου, με τις οποίες συντάχθηκε, αλλά θα προσπαθήσει όπου είναι δυνατόν να κερδίσει κάτι παραπάνω. Δεν θα ΄ναι εύκολο, αλλά δεν είναι αδύνατο.
•Η υπόθεση του εκσυγχρονισμού των F-16 δεν πάει καλά. Όχι δεν αναφερόμαστε στην περιβόητη τροπολογία για τα Α.Ω για την οποία έγινε πολύ συζήτηση. Το πρόβλημα είναι το πρόγραμμα αναβάθμισης αυτό καθ΄ αυτό κι ας “σφυράνε αδιάφορα” όλα τα κόμματα. Πολλά απρόβλεπτα προβλήματα έχουν ήδη προκύψει και κάποιος θα πρέπει να εξηγήσει στην κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, ότι ο εκσυγχρονισμός δεν γίνεται για να στηριχθεί η ίδια, αλλά να αναβαθμιστούν οι επιχειρησιακές ικανότητες της ελληνικής ΠΑ. Αν η εταιρεία θεωρεί το πρόγραμμα “μικρό” για τα δικά της δεδομένα καλό θα ΄ναι να μας πει αν πράγματι την ενδιαφέρει να το αναλάβει με τους όρους και τις προϋποθέσεις που συμφωνήθηκαν και οι οποίες δεν είναι υπέρ του πελάτη. Δηλαδή της Ελλάδας. Αν δεν την ενδιαφέρει και θεωρεί το 1,5 δις “αστείο ποσό” για τα δεδομένα της, ας το πει.
Αν κάποιος μπορεί να μεταφέρει με σαφήνεια το μήνυμα προς την κατασκευάστρια εταιρεία, δεν είναι άλλος από τον Αμερικανό πρέσβη Τζέφρι Πάϊατ.
•Το θέμα των Kiowa είναι κι αυτό ένα ζήτημα προβληματικό. Μπορεί ο Αποστολάκης να μην το πίστεψε ποτέ, αλλά δεν πρόκειται να “κάνει φασαρία”. Το ερώτημα όμως είναι τι θα γίνει με τα ελικόπτερα που τα …γλιτώσαμε από τη μετατροπή τους σε παλιοσίδερα. Την εποχή που άπαντες ασχολούνται με τα drones και τα αντι- drones , εμείς σχεδιάζουμε ακόμη επιχειρήσεις που θυμίζουν την εποχή που στις κινηματογραφικές αίθουσες σάρωνε η ταινία “Αποκάλυψη Τώρα”. Πολλά έχουμε γράψει, όλα εμπεριστατωμένα μέχρι τη τελευταία λέξη. Δεν άλλαξε τίποτα. Αυτό που πρέπει να κάνει η νέα ηγεσία του ΥΠΕΘΑ είναι να διερευνήσει που βρίσκεται το θέμα, πότε και πως θα ΄ρθουν.
Ο Αποστολάκης δεν έχει καλή σχέση μόνο με τον Αμερικανό πρέσβη Τζέφρι Πάϊατ, αλλά και με τον Αρχηγό των ΕΔ των ΗΠΑ Τζόζεφ Ντάντφορντ. Είχε πολύ θετική επαφή και με τον Τ. Μάτις, τον πρώην υπουργό Άμυνας των ΗΠΑ που παραιτήθηκε. Λογικά σύντομα θα προσκληθεί στις ΗΠΑ. Επειδή ακόμη είναι περισσότερο στρατιωτικός και λιγότερο πολιτικός, λογικά δεν θα ΄χει “προσβληθεί” από τον ιό της “εξοπλιστικής διπλωματίας” που αποδείχτηκε εξαιρετικά μεταδοτικός σ΄ όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων τριών δεκαετιών. Δυνατότητες διορθωτικών κινήσεων υπάρχουν, γιατί όπως σοφά λέει ο λαός “ο πελάτης έχει πάντα δίκιο”.