Καθορίστηκαν με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γ. Χουλιαράκη οι διαδικασίες, οι προϋποθέσεις και οι προτεραιότητες κατά την εξόφληση των οφειλών του δημοσίου προς τρίτους καθώς και το πώς θα πληρώσουν τα χρέη προς τους προμηθευτές τους τα υπουργεία, τα νοσοκομεία, τα ασφαλιστικά ταμεία, οι Δήμοι και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.
Ειδικότερα, στην εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων συνολικού ύψους 5,5 δισ. ευρώ θα προχωρήσει το Δημόσιο σταδιακά εντός των προσεχών 18 μηνών. Με απόφαση που υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γ. Χουλιαράκης καθορίζονται οι διαδικασίες για την μεταφορά πιστώσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τους φορείς της Κεντρικής και της Γενικής Κυβέρνησης προκειμένου να εξοφλήσουν τα χρέη τους προς τρίτους το αργότερο ως το τέλος του 2017.
Όπως προκύπτει από την απόφαση, το υπουργείο Οικονομικών προτίθεται να εκταμιεύσει 3,5 δις. ευρώ εντός του 2016 και άλλα 2 δισ. ευρώ εντός του 2017 για να εξοφληθούν τα χρέη προηγούμενων ετών όλων των υπουργείων, των νοσοκομείων, των ασφαλιστικών ταμείων, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των λοιπών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.
Ειδικότερα, βάσει των όσων αναφέρονται στην απόφαση του κ. Χουλιαράκη, η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως:
1) Η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου θα προκαλέσει δαπάνη ύψους μέχρι 5.500.000.000 ευρώ συνολικά σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού των ετών 2016 και 2017, η οποία εκτιμάται περίπου σε ύψος 3.500.000.000 ευρώ για το έτος 2016 και 2.000.000.000 ευρώ για το έτος 2017.
2) Στον τακτικό προϋπολογισμό των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης είναι δυνατή η μεταφορά πιστώσεων από τον Κωδικό Αριθμό (ΚΑ) Εξόδου 6921 του Ειδικού Φορέα (Ε.Φ.) 23-200 του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Οικονομικών, αποκλειστικά και μόνο για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων τους προς τρίτους.
3) Ως ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις φορέων της Κεντρικής Διοίκησης ορίζονται οι απλήρωτες υποχρεώσεις προς τρίτους, φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, μετά την πάροδο 90 ημερών από την ημερομηνία υποχρέωσης εξόφλησης, οι οποίες
α) είτε έχουν καταχωρηθεί στο μητρώο δεσμεύσεων και έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων, μέσω της ειδικής ηλε¬κτρονικής πλατφόρμας (σύνοψη e-portal),
β) είτε αφορούν νόμιμες δαπάνες καθ' υπέρβαση πιστώσεων για τις οποίες δεν έχει πραγματοποιηθεί ανάληψη λόγω μη επαρκούς πίστωσης, όπως ενδεικτικά δαπάνες από εκτελεστές δικαστικές αποφάσεις ή δαπάνες από αποφάσεις διαιτησίας, και για τις οποίες ωστόσο έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων και εκθέσεων.
Προϋποθέσεις
4) Για τη μεταφορά των πιστώσεων ως ανωτέρω, πρέπει να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
α) Να έχει οριστεί Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του Ν.4270/2014.
β) Να τηρείται λειτουργικό μητρώο δεσμεύσεων και να γνωστοποιούνται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τα στοιχεία του μητρώου μέσω του e-portal.
γ) Να έχει υποβληθεί στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης του προϋπολογισμού του φορέα και τριμηνιαίοι στόχοι, να έχει συναφθεί μνημόνιο συνεργασίας και να υποβάλλονται από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) τριμηνιαία στοιχεία για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
Διαδικασία
5) Η μεταφορά πιστώσεων και η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων ως ανωτέρω, πραγματοποιείται με την ακόλουθη διαδικασία:
Α. Οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης οριστικοποιούν το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους, στο τέλος του μήνα πριν την υποβολή αιτήματος μεταφοράς πιστώσεων και καταρτίζουν με ευθύνη του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών αναλυτική κατάσταση με τις υποχρεώσεις αυτές. Στην κατάσταση αυτή αποτυπώνονται οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις κατά χρονολογική σειρά, ανάλογα με το χρόνο δημιουργίας τους και σύμφωνα με τα σχετικά παραστατικά. Η εν λόγω κατάσταση φυλάσσεται από το φορέα με ευθύνη του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών και τίθεται στη διάθεση οποιουδήποτε ελεγκτικού οργάνου και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Β. Οι φορείς υποβάλλουν στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, μέσω της αρμόδιας ΓΔΟΥ:
α) Αίτημα μεταφοράς πιστώσεων, συνοδευόμενο από αναλυτική έκθεση αιτιολόγησης, και μηνιαίο πλάνο απορρόφησης της αιτούμενης πίστωσης.
Στην έκθεση αιτιολόγησης τεκμηριώνεται το αίτημα ως προς την αναγκαιότητα ενίσχυσης των πιστώσεων και την τήρηση των παραπάνω προϋποθέσεων.
Στην εν λόγω έκθεση αναλύονται τα εξής:
. η εξέλιξη της πορείας των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων,
. οι λόγοι δημιουργίας αυτών,
. οι ενέργειες που έχουν δρομολογηθεί για τη μη σώρευση νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων στο μέλλον,
. οι λόγοι για τους οποίους δεν έχουν εξοφληθεί οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις.
Το συνολικό ποσό του αιτήματος δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, όπως αυτό οριστικοποιήθηκε, ενώ σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων όπως αυτό είχε διαμορφωθεί την 30.4.2016. Το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά την 30.4.2016 περιλαμβάνεται στο αίτημα και πρέπει να είναι σύμφωνο με τα υποβληθέντα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στοιχεία, στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων και εκθέσεων.
β) Έγγραφη βεβαίωση του Προϊσταμένου της ΓΔΟΥ για την πλήρωση των προβλεπόμενων προϋποθέσεων.
γ) Έγγραφη βεβαίωση του Προϊσταμένου της ΓΔΟΥ για τη συμμόρφωση σε τυχόν συστάσεις που έχουν διατυπωθεί στο πλαίσιο ελέγχων, οι οποίοι διενεργήθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, για την ορθή τήρηση του μητρώου δεσμεύσεων και την παρακολούθηση των υποχρεώσεών τους.
δ) Έγγραφη δέσμευση του Προϊσταμένου της ΓΔΟΥ για την πιστή και απαρέγκλιτη εφαρμογή των διατάξεων περί αναλήψεως υποχρεώσεων και την αποφυγή δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Γ. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αξιολογεί τα αιτήματα, σε συνδυασμό με το συνολικό χρηματοδοτικό προγραμματισμό και τις δημοσιονομικές συνθήκες. Οι πιστώσεις οι οποίες κρίνονται αναγκαίες, μεταφέρονται από τις πιστώσεις του ΚΑ Εξόδου 6921 του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Οικονομικών (Ε.Φ.23-200), σε ειδικούς φορείς του τακτικού προϋπολογισμού των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης που έχουν συσταθεί ή συστήνονται για το σκοπό αυτό. Η μεταφορά πιστώσεων δύναται να πραγματοποιείται σταδιακά, ανάλογα με την αξιολόγηση του αιτήματος.
Δ. Μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς των πιστώσεων, οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης προβαίνουν στην εξόφληση των σχετικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά προτεραιότητα. Η εξόφληση γίνεται με αύξουσα χρονολογική σειρά (προηγούνται οι παλαιότερες υποχρεώσεις), η οποία μπορεί να ανατρέπεται μόνο στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) όταν αφορούν σε δικαστικές αποφάσεις οι οποίες είναι εκτελεστές,
β) όταν προβλέπονται ποινές και πρόστιμα σε περίπτωση καθυστέρησης, όπως τόκοι υπερημερίας κ.λπ.,
γ) όταν αφορούν στην αντιμετώπιση επιτακτικών και επειγουσών αναγκών.
Σε κάθε περίπτωση δεν εξοφλούνται ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις επόμενου έτους πριν την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του προηγούμενου κάθε φορά έτους, εκτός εάν υφίστανται κωλύματα νομιμότητας για την εξόφλησή τους.
6) Οι φορείς οφείλουν να φροντίσουν για την ολοκλήρωση της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από τη μεταφορά των σχετικών πιστώσεων.
Λοιποί Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης
7) Οι λοιποί φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (φορείς εκτός Κεντρικής Διοίκησης) δύνανται να επιχορηγούνται εκτάκτως, αποκλειστικά και μόνο για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους προς τρίτους, από πιστώσεις που μεταφέρονται για το σκοπό αυτό σε ειδικούς φορείς του τακτικού προϋπολογισμού των αρμοδίων Υπουργείων.
8) Ως ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των λοιπών φορέων Γενικής Κυβέρνησης ορίζονται οι απλήρωτες υποχρεώσεις προς τρίτους, φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, μετά την πάροδο ενενήντα (90) ημερών από την ημερομηνία υποχρέωσης εξόφλησης, οι οποίες:
α) είτε έχουν καταχωρηθεί στο μητρώο δεσμεύσεων και έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων μέσω της ειδικής ηλε¬κτρονικής πλατφόρμας (σύνοψη e-portal),
β) είτε έχουν καταχωρηθεί στις δύο επιπλέον γραμμές του e-portal «Νόμιμες δαπάνες καθ' υπέρβαση πιστώσεων» και «Απεικόνιση υποχρεώσεων λόγω μη ύπαρξης εγκεκριμένου προϋπολογισμού», στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Προϋποθέσεις επιχορήγησης
9) Για την επιχορήγηση ως ανωτέρω, πρέπει να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις για τους φορείς:
α) Να έχει οριστεί Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών.
β) Να τηρείται λειτουργικό μητρώο και να γνωστοποιούνται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τα μηνιαία οικονομικά στοιχεία και τα στοιχεία του μητρώου μέσω του e-portal.
γ) Να παρακολουθείται από τις οικονομικές υπηρεσίες των φορέων και την αρμόδια ΓΔΟΥ, σε μηνιαία και τριμηνιαία βάση, η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους.
Διαδικασία
10) Η μεταφορά των πιστώσεων για την έκτακτη επιχορήγηση των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων ως ανωτέρω, πραγματοποιείται με την ακόλουθη διαδικασία:
α) Οι λοιποί φορείς της Γενικής Κυβέρνησης οριστικοποιούν το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, στο τέλος του μήνα πριν την υποβολή αιτήματος επιχορήγησης και καταρτίζουν με ευθύνη του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών αναλυτική κατάσταση με τις υποχρεώσεις αυτές. Στην κατάσταση αυτή αποτυπώνονται οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις κατά χρονολογική σειρά, ανάλογα με το χρόνο δημιουργίας τους και σύμφωνα με τα σχετικά παραστατικά. Ειδικά για τον ΕΟΠΥΥ, στην κατάσταση αποτυπώνονται οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ανά φορέα που ενσωματώθηκε στον ΕΟΠΥΥ, κατά ανάλογο τρόπο. Η εν λόγω κατάσταση φυλάσσεται από το φορέα με ευθύνη του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπη¬ρεσιών και τίθεται στη διάθεση οποιουδήποτε ελεγκτικού οργάνου και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
β) Ο Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών του φορέα υποβάλλει στην αρμόδια ΓΔΟΥ:
i) Αίτημα επιχορήγησης, συνοδευόμενο από αναλυτική έκθεση αιτιολόγησης, μηνιαίο πλάνο απορρόφησης της αιτούμενης επιχορήγησης και αντίγραφο της αναλυτικής κατάστασης της προηγούμενης υποπαραγράφου.
Στην έκθεση αιτιολόγησης τεκμηριώνεται το αίτημα ως προς την αναγκαιότητα της επιχορήγησης, λαμβάνοντας υπόψη και τα υφιστάμενα ταμειακά διαθέσιμα του φορέα, καθώς και την τήρηση των προϋποθέσεων της παραγράφου Β2 της παρούσας. Στην εν λόγω έκθεση αναλύονται τα εξής:
* η εξέλιξη της πορείας των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων,
* οι λόγοι δημιουργίας αυτών,
* οι ενέργειες που έχουν δρομολογηθεί για τη μη σώρευση νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων στο μέλλον,
* οι λόγοι για τους οποίους δεν δύναται να εξοφληθούν οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, στις οποίες αφορά το αίτημα, από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του φορέα ή με τη χρήση ταμειακών διαθεσίμων.
Το συνολικό ποσό του αιτήματος δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, όπως αυτό οριστικοποιήθηκε σύμφωνα με την προηγούμενη υποπαράγραφο 1, ενώ σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων όπως αυτό είχε διαμορφωθεί την 30.4.2016. Το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά την 30.4.2016 περιλαμβάνεται στο αίτημα και πρέπει να είναι σύμφωνο με τα υποβληθέντα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στοιχεία, στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων και εκθέσεων.
ii) Έγγραφη δέσμευση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών για την πιστή και απαρέγκλιτη εφαρμογή των διατάξεων περί αναλήψεως υποχρεώσεων και την αποφυγή δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
iii) Έγγραφη βεβαίωση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών για τη συμμόρφωση σε τυχόν συστάσεις που έχουν διατυπωθεί στο πλαίσιο ελέγχων, οι οποίοι διενεργήθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, για την ορθή τήρηση του μητρώου δεσμεύσεων και την παρακολούθηση των υποχρεώσεων τους.
11) Η ΓΔΟΥ του αρμόδιου Υπουργείου, αξιολογεί τα αιτήματα των φορέων ως προς την αναγκαιότητα της επιχορήγησης, την τήρηση των προϋποθέσεων. Κατά την αξιολόγηση η ΓΔΟΥ λαμβάνει υπόψη επιπλέον τα εξής:
* την ανταπόκριση του φορέα στις υποχρεώσεις αποστολής στοιχείων,
* την πληρότητα, ακρίβεια και εν γένει την εγκυρότητα των αποστελλόμενων στοιχείων,
* τη συμμόρφωση σε τυχόν συστάσεις που έχουν διατυπωθεί στο πλαίσιο ελέγχων, οι οποίοι διενεργήθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και τα υφιστάμενα κάθε φορά ταμειακά διαθέσιμα του φορέα.
12) Κατόπιν, ο Προϊστάμενος της ΓΔΟΥ του αρμόδιου Υπουργείου υποβάλλει για τους φορείς αρμοδιότητας του, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους:
α) Πρόταση επιχορήγησης, συνοδευόμενη από αναλυτική έκθεση αξιολόγησης του αιτήματος κάθε φορέα, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, και μηνιαίο πλάνο απορρόφησης της αιτούμενης έκτα¬κτης επιχορήγησης ανά φορέα.
Στην έκθεση αξιολόγησης αναφέρεται ανά φορέα το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων όπως είχε διαμορφωθεί κατά την 30.4.2016 και πρέπει να είναι σύμφωνο με τα υποβληθέντα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στοιχεία, στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων και εκθέσεων.
β) Έγγραφη βεβαίωσή του για την πλήρωση των προβλεπόμενων προϋποθέσεων.
13) Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αξιολογεί τις προτάσεις επιχορήγησης, σε συνδυασμό με το συνολικότερο χρηματοδοτικό προγραμματισμό και τις δημοσιονομικές συνθήκες. Οι πιστώσεις οι οποίες κρίνονται αναγκαίες, μεταφέρονται από τις πιστώσεις του ΚΑ Εξόδου 6921 του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Οικο¬νομικών (Ε.Φ.23-200), σε ειδικούς φορείς του τακτικού προϋπολογισμού των Υπουργείων που έχουν συσταθεί ή που συστήνονται για το σκοπό αυτό. Η μεταφορά πιστώσεων δύναται να πραγματοποιείται σταδιακά, ανάλογα με την αξιολόγηση του αιτήματος του φορέα και της πρότασης της οικείας ΓΔΟΥ. Μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς των πιστώσεων, τα αρμόδια Υπουργεία προβαίνουν άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες για τη μεταβίβαση της επιχορήγησης στους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
14) Με τη λήψη της επιχορήγησης οι λοιποί φορείς της Γενικής Κυβέρνησης τροποποιούν εάν απαιτείται τους προϋπολογισμούς τους, ώστε να εμφανιστεί το ποσό της έκτακτης επιχορήγησης στο σκέλος των εσόδων και να παρακολουθείται διακριτά η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων από την έκτακτη επιχορήγηση στο σκέλος των εξόδων.
15) Κατόπιν, οι φορείς προβαίνουν στην κατά προτεραιότητα εξόφληση των σχετικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων. Η εξόφληση γίνεται με αύξουσα χρονολογική σειρά (προηγούνται οι παλαιότερες υποχρεώσεις). Ειδικά για τον ΕΟΠΥΥ και τους φορείς που ενσωματώθηκαν σε αυτόν, η εξόφληση των υποχρεώσεων δύναται να γίνεται με χρονολογική σειρά για κάθε φορέα ξεχωριστά.
Η σειρά εξόφλησης μπορεί να ανατρέπεται μόνο στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) όταν αφορούν σε δικαστικές αποφάσεις οι οποίες είναι εκτελεστές,
β) όταν προβλέπονται ποινές και πρόστιμα σε περίπτωση καθυστέρησης, όπως τόκοι υπερημερίας κ.λπ.,
γ) όταν αφορούν στην αντιμετώπιση επιτακτικών και επειγουσών αναγκών.
Σε κάθε περίπτωση δεν εξοφλούνται ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις επόμενου έτους πριν την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του προηγούμενου κάθε φορά έτους, εκτός εάν υφίστανται κωλύματα νομιμότητας για την εξόφλησή τους.
16) Οι αρμόδιες ΓΔΟΥ συγκεντρώνουν και αποστέλλουν, σε ηλεκτρονική μορφή, στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected], εντός του πρώτου δεκαημέρου κάθε μήνα, στοιχεία για όλους τους φορείς αρμοδιότητάς τους σχετικά με τις μηνιαίες επιχορηγήσεις για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσε¬ων και τις πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν από αυτές, καθώς και το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων στο τέλος του μήνα.
17) Οι λοιποί φορείς της Γενικής Κυβέρνησης οφείλουν να ολοκληρώσουν την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέχρι το τέλος του επόμενου από τη λήψη της σχετικής επιχορήγησης μήνα, ενώ η προθεσμία αυτή δύναται να παρατείνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις μετά από αιτιολογημένο αίτημα που υποβάλλεται στη ΔΠΓΚ του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Σε κάθε περίπτωση το παρόν πρόγραμμα επιχορήγησης για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων ολοκληρώνεται την 30.6.2017.
18) Τυχόν υπόλοιπα της επιχορήγησης που δεν θα χρησιμοποιηθούν για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων εντός της προθεσμίας της προηγούμενης υποπαραγράφου ή μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος ως ανωτέρω, επιστρέφονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό το αργότερο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από τη λήξη της προθεσμίας. Η επιστροφή πραγματοποιείται με την κατάθεση του σχετικού ποσού σε ΔΟΥ ή στην ΤτΕ (GR25 010 0023 0000000000200554 «Ε.Δ. Λογαριασμός χρηματοδότησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης») και αυθημερόν ενημέρωση της Διεύθυνσης Λογαριασμών του Δημοσίου - Τμήμα Γ' και της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Σε περίπτωση που η ανωτέρω προθεσμία επιστροφής παρέλθει άπρακτη, δύναται ποσό αντίστοιχου ύψους με το ποσό της επιστροφής, να παρακρατείται από ποσά τυχόν επιχορηγήσεων ή αποδόσεων προς τους φορείς αυτούς.