Τεράστια έκπληξη στο Τατόι! Πενήντα εννέα χρόνια μετά τον γάμο της με τον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο και περίπου 10 μήνες μετά τον θάνατό του, στις αποθήκες του πρώην βασιλικού κτήματος βρέθηκε ένα ιστορικό κειμήλιο μεγάλης συναισθηματικής αξίας.
Το ονειρικό νυφικό-έργο τέχνης της βασίλισσας Αννας Μαρίας, του οποίου την τύχη, για δεκαετίες ολόκληρες, δεν γνώριζε κανείς! Κι αυτό γιατί το πρωί της 14ης Δεκεμβρίου 1967 το βασιλικό ζεύγος έφυγε για τη Ρώμη, παίρνοντας μαζί του στο στρατιωτικό αεροπλάνο μόνο τιάρες, στέμματα και κοσμήματα…
Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 1964: Η πριγκίπισσα Αννα Μαρία, τρίτη κόρη του βασιλιά της Δανίας Φρειδερίκου του 9ου και της βασίλισσας Ινγκριντ, ανεβαίνει τα σκαλιά της Μητρόπολης Αθηνών για να παντρευτεί τον βασιλιά Κωνσταντίνο, που λίγους μήνες νωρίτερα είχε διαδεχθεί τον πατέρα του στον θρόνο. Τα βλέμματα όλης της Ευρώπης είναι στραμμένα στην Αθήνα, καθώς ο βασιλικός γάμος τελείται με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια, παρουσία επτά βασιλέων, οκτώ βασιλισσών, 88 πριγκίπων και 1.500 ευγενών προσκεκλημένων.
Την παράσταση κλέβει η ομορφιά της 18χρονης Αννας Μαρίας, της «νεότερης και ωραιότερης βασίλισσας του κόσμου», όπως την αποκαλούσε ο διεθνής Τύπος, με το ονειρικό νυφικό της, το οποίο είχε ενθουσιάσει με την κομψότητά του και είχε γίνει royal hot θέμα σε όλα τα βασίλεια της Ευρώπης. Το haute couture χειροποίητο νυφικό έφερε την υπογραφή του διάσημου Δανού σχεδιαστή Holger Blom.
Φωτογραφίες του νυφικού ανάρτησε στη σελίδα του στο facebook ο προσωπικός φίλος και συγγραφέας της τέως βασιλικής οικογένειας, Ανδρέας Μέγγος. Το νυφικό φυλασσόταν μαζί με την ειδική μεταλλική βαλίτσα -με τα αρχικά της τέως βασίλισσας, Α-Μ, στο καπάκι της-, όπως ακριβώς το είχε παραλάβει λίγες ημέρες πριν από τον γάμο της. Το νυφικό είναι από τις σπάνιες φορές που βλέπει το φως, καθώς βρίσκεται στα έμπειρα χέρια της εξειδικευμένης ομάδας των καταγραφέων της Διεύθυνσης Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων (ΔΔΕΑΜ), που όλο αυτό το διάστημα μελετά τους «θησαυρούς» του Τατοΐου.
«Ιδού το νυφικό της βασίλισσας Αννας Μαρίας που βρίσκεται στο Τατόι, όπου πριν από λίγες ημέρες αποκαλύφθηκε μεταξύ των προσωπικών αντικειμένων της ελληνικής βασιλικής οικογένειας που συντηρούνται και φυλάσσονται εκεί. Ισως θα εκτίθεται και αυτό στο μουσείο Ανάκτορο του Τατοΐου, κάτι για το οποίο δεν συμφωνώ. Θα ήταν πρέπον από την πλευρά της ελληνικής Πολιτείας και του υπουργείου Πολιτισμού να επιστραφεί το νυφικό στη βασίλισσα Αννα Μαρία. Είναι ένα ιδιαίτερα προσωπικό κειμήλιο από την πιο ευτυχισμένη μέρα της ζωής της, την πιο ευτυχισμένη μέρα μιας γυναίκας που παντρεύεται τον άνδρα που αγαπά. Η Αννα Μαρία ήταν 18 ετών και 18 ημερών στις 18 Σεπτεμβρίου 1964, ημέρα του γάμου της. Το ιβουάρ νυφικό της ήταν σε σχετικά λιτή γραμμή, που ακολουθούσε τις καμπύλες του σώματός της, του Δανού σχεδιαστή Holger Blom, από ματ σατέν, με οβάλ ντεκολτέ «χαμόγελο» μπρος και πίσω, μακρύ, με πολύ μακριά ουρά.
Είχε ένα κόψιμο κάτω από το στήθος, με μια φάσα σε σχήμα ανάποδου, ανοιχτού “V”, που το έκανε πιο κομψό και αναδείκνυε το νεανικό σώμα της. Τρεις μικρές ανοιχτές πιέτες στο πάνω μέρος της κάθε πλευράς του “V” που “κοιτούσαν” από το κέντρο προς τα έξω βοηθούσαν να σχηματιστεί καλύτερα το στήθος. Μπροστά, κάτω από τη φάσα, υπήρχε ένα άνοιγμα, και τα δύο φύλλα που σχηματίζονταν κατέληγαν στον ποδόγυρο με στρογγυλάδες και από μέσα εμφανιζόταν μια δεύτερη φούστα. Τα φύλλα αυτά ήταν ρελιασμένα περιμετρικά με φαρδιές φάσες διαφορετικού υφάσματος, στο ίδιο χρώμα. Λίγο πιο πάνω από τη μέση και πίσω ξεκινούσε δεύτερη ουρά, που, φτάνοντας τα 6 μέτρα μήκος, φάρδαινε και τελείωνε κι αυτή με στρογγυλάδες στις δύο γωνίες.
Τα μανίκια ήταν 3/4. Δεν φορούσε γάντια, μόνο έναν μεγάλο διαμαντένιο σταυρό στον λαιμό με κοντή αλυσίδα. Στο κεφάλι φορούσε την τιάρα του χεδίβη της Αιγύπτου, δημιουργία του Καρτιέ, που είχαν φορέσει όλες οι πριν από εκείνην, μετά τη μητέρα της, βασίλισσα Ινγκριντ της Δανίας, απόγονοι την ημέρα του γάμου τους. Το μακρύ μέχρι το πάτωμα πέπλο ήταν από χειροποίητη ιρλανδέζικη δαντέλα, το κέντημα της οποίας ερχόταν σε αντίθεση με τη λιτή γραμμή του φορέματος, στολίζοντάς το μοναδικά. Το σχέδιο του νυφικού είχε κρατηθεί επτασφράγιστο μυστικό μέχρι την ημέρα του γάμου, και μετά… μετά όλοι συμφώνησαν ότι ήταν υπέροχο, υπέρκομψο, παραμυθένια μεγαλοπρεπές στην απλότητά του, ιδανικό για μια 18χρονη βασίλισσα με καλό γούστο και σωστή αισθητική…»
Για την ιστορία, η «Εspresso» θυμίζει ότι το επίσης εκπληκτικό royal νυφικό της πριγκίπισσας Σοφίας της Ελλάδος με τον δον Χουάν Κάρλος των Βουρβόνων, στον γάμο τους που τελέστηκε στην Αθήνα, στις 14 Μαΐου του 1962, σχεδίασε ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος σχεδιαστής Jean Desses -ο «βασιλιάς της μουσελίνας», όπως τον αποκαλούσαν- και φημολογείται ότι φυλάσσεται μέχρι σήμερα στο βασιλικό ανάκτορο της Μαδρίτης.
Πηγή: Espresso