Σε βάθος δεκαπενταετίας στρέφονται οι έρευνες για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, ενώ οι ανακρίσεις στη Λάρισα βρίσκονται σε εξέλιξη. Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος απέστειλε χθες έγγραφη εντολή προς τη μεταβατική διοίκηση του ΟΣΕ, ζητώντας όλους τους φακέλους για θανατηφόρα σιδηροδρομικά ατυχήματα.
Οπως αναφέρεται στην έγγραφη εντολή, ο ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική Αρχή πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά ατυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, πού έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαιτίους.
Η αποστολή των φακέλων, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητήθηκε από τον κ. Ντογιάκο, προκειμένου να ελεγχθεί αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές ή μήπως εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν, υπήρχαν και άλλοι, στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν και οι σχετικές δικογραφίες οφείλουν τώρα να επαναξιολογηθούν.
Ηδη, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει ζητήσει και μελετάει τον φάκελο για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης που σημειώθηκε το 2017.
Παράλληλα, κινείται με ταχύτατους ρυθμούς η στοχευμένη έρευνα της Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος που διατάχθηκε από τον επικεφαλής της Αρχής, επίτιμο αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Χαράλαμπο Βουρλιώτη για μίζες από υψηλόβαθμα στελέχη του ΟΣΕ από συμβάσεις και εργολαβίες στον οργανισμό.
Πολυσύνθετη υπόθεση
Παράλληλα, μια δικογραφία χιλιάδων σελίδων αναλαμβάνει πλέον επίσημα ο νέος εφέτης, ο οποίος καλείται να διερευνήσει την υπόθεση, μετά και τη διαδικασία του ορισμού του από την Ολομέλεια Εφετών, στη Λάρισα. Πολύ περισσότερο, όταν η πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία δεν περιορίζεται πλέον μόνο στους χειρισμούς του Σταθμάρχη Λάρισας, αλλά μετατοπίζεται και σε άλλα πρόσωπα, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, η υπόθεση είναι πολυσύνθετη. Στόχος της διαδικασίας, άλλωστε, είναι οι δικαστικές Αρχές να οδηγηθούν στα αίτια του δυστυχήματος και να καταλογιστούν οι ευθύνες στο σύνολό τους.
Σοβαρές παραλείψεις
Σοβαρές παραλείψεις που στάθηκαν μοιραίες αποκαλύπτονται από τις εντολές που έδωσε, σύμφωνα με τις καταγραφές στο βιβλίο κυκλοφορίας, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης, προς τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας Intercity 62, αλλά και κατά την επικοινωνία του με την σταθμάρχη των Νέων Πόρων.
Το μόνο σωστό τηλεγράφημα ήταν αυτό που δόθηκε όταν η αμαξοστοιχία 62, κινούνταν από τον Παλαιοφάρσαλο προς την Λάρισα. Στο τηλεγράφημα 45, γινόταν αναφορά για την κίνηση του Intercity στη γραμμή καθόδου μέσω της διαγώνιου 101, στη γραμμή ανόδου δύο.
Τα τηλεγραφήματα αποκαλύπτουν ότι μία αλληλουχία λαθών οδήγησε στη φονική σύγκρουση των τρένων.
Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης, βάση της καταγραφής στο βιβλίο κυκλοφορίας, ενημερώνει με τηλεγράφημα με αριθμό 47 τον μηχανοδηγό του Ιntercity 62 «περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων», χωρίς να κάνει καμία αναφορά σε άνοδο ή κάθοδο.
Σύμφωνα με ηχητικό υλικό που αποκαλύπτει το Πρώτο Θέμα:
Μηχανοδηγός: Η Λάρισα ακούει;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.
Μηχανοδηγός: Βασίλη φεύγω;
Σταθμάρχης Λάρισας: Φεύγεις, φεύγεις
Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ
«Το τηλεγράφημα μεταξύ σταθμάρχου και μηχανοδηγού δεν ήταν η δέουσα κανονιστικά γιατί όταν έχεις φωτόσημα κόκκινα θα πρέπει να δώσεις υπόδειγμα 1001 με κόκκινο φωτόσημο και να τον ενημερώνεις πως θα κινείται σε γραμμή ανόδου στη συγκεκριμένη περίπτωση μέχρι τους Νέους Πόρους» ανέφερε ο Παναγιώτης Παπαθανασίου, πρώην κεντρικός σταθμάρχης και επιθεωρητής.
Ακολούθησε το τηλεγράφημα 49 προς τους Νέους Πόρους στο οποίο αναφερόταν «αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε 23.04», δίνοντας μόνο την ώρα αναχώρησης, χωρίς και πάλι να κάνει αναφορά σε ποια γραμμή κινείτο το τρένο.
Η επόμενη καταγραφή είναι ακριβώς ένα λεπτό μετά στις 23.05 και αριθμό 50, που αναφέρει την αναχώρηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας «αμαξοστοιχία 63503 αναχώρηση 23.05».
Χαρακτηριστικό είναι το ηχητικό ντοκουμέντο, με τη συνομιλία του κατηγορούμενου σταθμάρχη με τον συνάδελφο του στον Παλαιοφάρσαλο, όπου ο πρώτος στέλνει την αμαξοστοιχία 63, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι η γραμμή είναι μονή, με αποτέλεσμα ο συνάδελφος του να τον διορθώνει και να του αναφέρει ότι θα κρατήσει το Ιntercity 62 μέχρι να φτάσει το 63.
Σύμφωνα με το ηχητικό απόσπασμα που παρουσιάζει το Πρώτο Θέμα:
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: 63 αγγέλλεις
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, 63 αγγέλω ναι, 22.13
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: Αφικνουμένης 62
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι ρε. Ναι… Αμαξοστοιχία 63 και την αγγέλω 22.13
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: Βασίλη, αγγέλλεις αμάξι 63, αφικνουμένης 62
Σταθμάρχης Λάρισας: Αφικνουμένης, ναι, δεν τη δήλωσα. Χα, γι’ αυτό
Βάρδιες που… δεν τηρούνταν
Στο βιβλίο καθυστερήσεων του σταθμαρχείου όπου σημειώνονται οι ώρες της παράδοσης από τον έναν σταθμάρχη στον άλλον, φαίνεται να προκύπτει ότι δεν τηρούνταν οι 9ωρες βάρδιες.
Μόλις μία ημέρα πριν το πολύνεκρο δυστύχημα φαίνεται να παραδίδει ο ένας εκ των δύο σταθμαρχών σε βάρος των οποίων ασκήθηκαν νέες διώξεις, στις 2 το μεσημέρι, ενώ θα έπρεπε στις 3.
Αποκαλυπτική είναι η συνομιλία σταθμάρχη που θέλει να σχολάσει νωρίτερα και έρχεται στο φως από το Πρώτο Θέμα.
Σταθμάρχης 1: Τι; Θα σχολάσουμε σήμερα;
Σταθμάρχης 2: Τι να κάνω;
Σταθμάρχης 1: Θα σχολάσουμε σήμερα ή θα ξενυχτίσουμε εδώ;
Σταθμάρχης 2: Θα κοιμηθώ εδώ εγώ, χα χα
Σταθμάρχης 1: Που είναι η 63;
Σταθμάρχης 2: Όπου να’ ναι θα ρθει
Σταθμάρχης 1: Έλα τωρα, μπορώ να φύγω τώρα από εδώ
Σταθμάρχης 2: Δε μπορείς να φύγεις εσύ. Α, γ… τώρα
Βλάβες στον πίνακα
Τρεισήμισι μήνες περίπου πριν τη φονική σύγκρουση, είχαν εντοπιστεί προβλήματα στον πίνακα που χειρίζονται οι σταθμάρχες, με αποτέλεσμα να ζητούν την επισκευή του. Συγκεκριμένα, στις 19 Νοεμβρίου 2022, γυναίκα σταθμάρχης της Λάρισας, είχε συνάξει τηλεγράφημα, στο οποίο ανέφερε:
«Σας ενημερώνουμε ότι στη δοκιμαστική λειτουργία του πίνακα το κύκλωμα PR, μετά από είσοδο αμαξοστοιχίας, κοκκίνισε και παρέμεινε η χάραξη στο τμήμα 6-4 με συνέπεια τον μη χειρισμό των ηλεκτρονικών αλλαγών 115,116,117. Επίσης, προς το μηχανοστάσιο το κύκλωμα NH σε τακτά χρονικά διαστήματα παραμένει κόκκινο και μπλοκάρει τι αλλαγές 105 και 106 Α+Β. Παρακαλούμε να μεριμνήσετε για τη λύση των προβλημάτων για τη σωστή λειτουργία του πίνακα».