Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα αποδεσμεύσει τη Σαντορίνη και ενδεχομένως και τη Μύκονο από την οριζόντια τιμή καθόδου των 2 ευρώ που ισχύει σήμερα για τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, οι οποίοι αποβιβάζονται σε νησιά.
Αυτό θα είναι το πρώτο βήμα, για να ακολουθήσει η αύξηση της τιμής καθόδου, η οποία, όπως αναφέρει κυβερνητικό στέλεχος, «δεν μπορεί να είναι κάτω από 10 ευρώ για τη Σαντορίνη».
Η Σαντορίνη και ο υπερτουρισμός
Ο υπερτουρισμός βαρύνει δυσανάλογα το συγκεκριμένο νησί και στην κυβέρνηση προτεραιοποιούν μια σειρά από παρεμβάσεις ειδικά για τη Σαντορίνη, η οποία, όπως αναφέρεται, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μοναδικότητα, εξαιτίας των χαρακτηριστικών που έχει λάβει η ραγδαία αύξηση των επισκεπτών τα τελευταία χρόνια και των επιπτώσεων που αυτό έχει για το νησί. Όλες οι προτάσεις έπεσαν στο τραπέζι, κατά τη διάρκεια ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε πριν από μερικές ημέρες στην Προεδρία της Κυβέρνησης με τη συμμετοχή των υπουργών Τουρισμού Ολγας Κεφαλογιάννη, Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη, Επικρατείας Ακη Σκέρτσου και του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρη Πολίτη.
Η Σαντορίνη θα αντιμετωπιστεί ως ειδικό project με μια σειρά από παρεμβάσεις, όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα. Η κατασκευή νέου λιμανιού στον Μονόλιθο εκτιμάται ότι θα δώσει ανάσες, αλλά σε βάθος χρόνου. Στη μεταβατική περίοδο η αύξηση της τιμής καθόδου είναι ένα μέτρο, ενώ αναμένεται να ζητηθεί η εκπόνηση νέας μελέτης για τον ημερήσιο αριθμό επισκεπτών που μπορεί να αντέξει το νησί. Αυτή τη στιγμή το πλαφόν των 8.000 επιβατών την ημέρα που υπάρχει για το νησί είναι πλασματικό. Και αυτό διότι, όπως εξηγεί κυβερνητική πηγή, υπάρχει η αδυναμία ότι στον αριθμό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται τα ημερόπλοια, που επίσης μεταφέρουν τουρίστες στο νησί, με αποτέλεσμα ο αριθμός των ημερήσιων επισκεπτών να εκτοξεύεται.
Πέρα από την ειδική μέριμνα για τη Σαντορίνη, προκρίνονται μια σειρά από οριζόντια μέτρα προκειμένου να ρυθμιστεί αποτελεσματικά η λειτουργία της κρουαζιέρας στο Αιγαίο. Ηδη έχουν εξασφαλιστεί κονδύλια για ένα master plan – ακτινογραφία του Αιγαίου, που θα δώσει ολοκληρωμένη μελέτη των δυνατοτήτων που υπάρχουν, των ορίων που χρειάζεται να τεθούν και των ρυθμίσεων που θα κάνουν περισσότερο λειτουργική την τουριστική αξιοποίηση των νησιών. Παράλληλα, προκρίνονται έργα για τη βελτιστοποίηση των λιμανιών, αλλά και η αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων διαχείρισης στόλου.
Τέλος, αναφέρεται στο δημοσίευμα, φαίνεται να κερδίζει έδαφος η ιδέα ανάθεσης της ευθύνης της κρουαζιέρας σε έναν εξειδικευμένο φορέα, ώστε να αντιμετωπιστεί η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων και να είναι πιο εύκολη η άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων που εντοπίζονται.
15 ευρώ ανά άτομο η «τιμή αποβίβασης»
Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες της ΕΡΤ, εξετάζεται να οριστούν ως τιμή αποβίβασης τα 15 ευρώ ανά άτομο για την Σαντορίνη ενώ σε δεύτερη φάση πιθανόν έως το τέλος του έτους το μέτρο να εφαρμοστεί και στη Μύκονο. Υπήρξε και επιμονή των μεγάλων tour operators να περιλαμβάνουν υποχρεωτικά τα δύο διάσημα Κυκλαδονήσια στις κρουαζιέρες, που καταθέτουν προς έγκριση για την Ελλάδα.
Πηγές των υπουργείων, που επικαλείται η δημόσια τηλεόραση, αναφέρουν πως δεν πρόκειται για αντίμετρο στο φαινόμενο του υπερτουρισμού αλλά για μέτρο αύξησης των εσόδων από το τουριστικό ρεύμα, αφού σήμερα τα τέλη ανά επιβάτη κρουαζιέρας στα ελληνικά νησιά, είναι από τα χαμηλότερα στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΠΗΓΗ: enikos.gr