Στο επίκεντρο το τελευταίο διάστημα η πιθανότητα απόκτησης φρεγατών από τη Γαλλία και προς αυτού και η ανάλογη κινητικότητα. Ήδη έγινε η πρώτη συνάντηση με τη γαλλική αντιπροσωπεία στην Αθήνα για τις φρεγάτες Belharra. Το ραντεβού ανανεώθηκε για τις 21 Μαΐου, όποτε και θα γίνει η συζήτηση που “καίει” την Ελλάδα. Πόσο και πώς θα εμπλακούν τα ελληνικά Ναυπηγεία στο πρόγραμμα των γαλλικών φρεγατών Belharra.
Η συμμετοχή των ελληνικών ναυπηγείων είναι ένα από τα πιο κρίσιμα, αν όχι το πιο κρίσιμο θέμα για το πρόγραμμα. Το σχέδιο προβλέπει την απόκτηση τουλάχιστον τεσσάρων φρεγατών Belharra με τους πιο αισιόδοξους να κάνουν λόγο για έξι πλοία. Η πρώτη φρεγάτα Belhara σίγουρα θα ναυπηγηθεί στη Γαλλία. Η Ελλάδα διεκδικεί τις υπόλοιπες τρεις αν και το πιθανότερο είναι να πάρει τις δυο, αν τελικά το πρόγραμμα αφορά σε τέσσερις φρεγάτες.
Οι Belharra στην καλύτερη περίπτωση θα είναι διαθέσιμες από το 2023. Μέχρι τότε τι κάνουμε μιας και η ανάγκη ενίσχυσης της αποτρεπτικής ικανότητας του Πολεμικού Ναυτικού.
Στο τραπέζι και οι και μάλιστα εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Πολύ μεγάλη συζήτηση έγινε το 2011 στο Ανώτατο Ναυτικό Συβούλιο. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν τότε, για το πόσο χρειάζονται και τι μπορούν να προσφέρουν στο Πολεμικό Ναυτικό; δεν έχουν αλλάξει δραματικά.
Το συμπέρασμα που είχε τότε προκύψει ήταν πως το ελληνικό ΠΝ χρειάζεται τις φρεγάτες Fremm αλλά στην “έκδοση Freda”,που θα ΄ναι η φρεγάτα με τεράστιες αντιαεροπορικές δυνατότητες.
Το Γαλλικό Ναυτικό έχει προγραμματίσει τη ναυπήγηση 11 φρεγατών τύπου FREMM, 9 ανθυποβρυχιακών και 2 αντιαεροπορικών (FREDA).
Όπως έλεγαν τότε στο ΑΝΣ η γαλλική φρεγάτα Fremm έχει διαμορφωθεί σε επίπεδο οπλικού συστήματος με βάση τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Γαλλικού Ναυτικού. Είναι φρεγάτα πολλαπλών αποστολών, με έμφαση όμως στις ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις προβολής ισχύος στη ξηρά, ενδεδειγμένη να επιχειρεί σε ανοιχτές θάλασσες, κυρίως για την προστασία των αεροπλανοφόρων.
Αυτό που αναζητά το ΠΝ είναι η δυνατότητα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής και τοπική άμυνα περιοχής, συστήματα για αυτοπροστασία, αυτόματος έλεγχος πυροβόλων για αντιαεροπορικό πόλεμο, μεγάλο πυροβόλο (και εμβέλεια) πρώρα, αυξημένες δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου, καθώς και άλλες δευτερεύουσας σπουδαιότητας.
Το Γαλλικό ΠΝ πρόκειται να κατασκευάσει την αντιαεροπορική εκδοχή της FREMM, την οποία ονομάζει FREDA. Υπάρχει βέβαια ένα σημαντικό πρόβλημα. Η FREDA θα είναι ακόμη πιο ακριβή από την βασική έκδοση της FREMM.
Στο Πολεμικό Ναυτικό είχαν εξετάσει και κάποιοι εξακολουθούν να εξετάζουν εναλλακτικές “γαλλικές λύσεις”.
Υπάρχουν τέτοιες λύσεις;
Τα γαλλικά ναυπηγεία DCNS κατασκευάζουν ή μελετούν κατασκευή και άλλων τύπων πλοίων, πέραν των FREMM,όπως οι GOWIND που περιλαμβάνουν κορβέτες μήκους από 85 έως 105 m και εκτοπίσματος από 1000 έως 2500 τόνους, με ταχύτητες 22 με 27 κόμβους, πλήρωμα 35 έως 60 ατόμων, έχουν αντιαεροπορικές δυνατότητες με κατευθυνόμενα βλήματα VL Mica, φέρουν Exocet ΜΜ40, πυροβόλο 76 mm και ελικόπτερο.
Στις συζητήσεις που είχαν γίνει το 2011 είχε εξεταστεί η επιλογή της Φρεγάτας κλάσης FORMIDABLE. Είναι πλοίο ίδιου μεγέθους με τις Ελληνικές φρεγάτες και διαθέτει τις ίδιες ή αντίστοιχες συσκευές εντοπισμού και οπλικά συστήματα με τις FREMM. (Ρ/Ε HERACLES, K/B EE HARPOON, K/B AA ASTER 15/30, Πυροβόλο 76 mm OTO MELARA, ESM, SONAR, Τ/Λ E/Π S-70).
Άλλη γαλλική επιλογή που είχε εξεταστεί ήταν η σειρά κορβετών τύπου Combattante – Vigilante, από 60 έως 79 m, με εκτοπίσματα μέχρι 1400 τόνους και πλήρωμα 45 ατόμων. Έχουν ταχύτητα 32 κόμβους και φέρουν EXOCET MM 40 Block III, 8 K/B για Α/Α σημείου Raytheon ESSM, 1 GMLS Mk 49 ram rim-116b (21 missiles), 1 Πυροβόλο ΟΤΟ Melara 76 mm/62 SR, καθώς και Ε/Π Eurocopter AS 565 Panther.
(Με πληροφορίες από δημοσιεύσεις του )