Από το «φονιάδες των λαών Αμερικάνοι» του ΣΥΡΙΖΑ μέχρι να ανέβει στην εξουσία το 2015, στη δημιουργία σταθερής, μόνιμης βάσης βατραχανθρώπων (Navy Seals) στις εγκαταστάσεις της Σούδας. Εκεί δείχνουν να έχουν καταλήξει οι Αμερικανοί, επιλέγοντας με αυτόν τον τρόπο να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο την υφιστάμενη παρουσία τους στην περιοχή.
Οι συχνές συνεκπαιδεύσεις του προηγούμενου χρονικού διαστήματος ανάμεσα σε ελληνικές και αμερικανικές ειδικές δυνάμεις, αποτέλεσαν προπομπό αυτής της δρομολογούμενης εξέλιξης, ωστόσο ιδιαίτερη σημασία έχει και το γεγονός ότι οι πεζοναύτες που αναπτύσσονται σε μικρές ομάδες σε εστίες εντάσεως όπως η Συρία, προέρχονται ολοένα και λιγότερο από το Ιντσιρλίκ. Η μόνιμη στάθμευση βατραχανθρώπων στη Σούδα αποτελεί, επίσης, μια έμμεση αναγνώριση της αξίας που έχει το υπό ελληνική διοίκηση Νατοϊκό Κέντρο Ναυτικής Αποτροπής (ΚΕΝΑΠ-NMIOTC), όπου μετεκπαιδεύονται ειδικές δυνάμεις όλων των συμμαχικών δυνάμεων.
Ως προς το ενδεχόμενο συμφωνίας για τη Σούδα, πηγές παρέπεμπαν και στις διατυπώσεις του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα στο «Concordia Europe Summit» περί ανάγκης «εμβάθυνσης» της σχέσης Ελλάδας-ΗΠΑ, τονίζοντας, ωστόσο, ότι δεν υπήρχε αποστροφή για το ΝΑΤΟ. Πάντως, δεδομένου ότι δεν υπάρχει ακόμη κάποιο αποτέλεσμα στις συζητήσεις μεταξύ κυβέρνησης και για την επέκταση της συμφωνίας για τη βάση της Σούδας μέχρι και για μια δεκαετία, πρέπει να αναδειχθούν τα εξής σημεία, τα οποία προκύπτουν αφενός από τις πρόσφατες επαφές του υπουργού Εθνικής Αμυνας στις ΗΠΑ, αλλά και αυτές που ακολούθησαν σε χαμηλότερο επίπεδο, εντός και εκτός Ελλάδος.
Οι Αμερικανοί ζητούν πρόσβαση στην αεροπορική βάση του Καστελλίου (133 Σμηναρχία Μάχης), αίτημα το οποίο είχε διατυπωθεί και παλαιότερα (επί υπουργίας Δ. Αβραμοπούλου και Ευάγγελου Βενιζέλου). Δεν ενδιαφέρονται διόλου για την πρόταση περί δημιουργίας βάσης στην Κάρπαθο και, αντιθέτως, προτιμούν το Καστέλλι κυρίως για τη στάθμευση μοίρας Drones και Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV).
Η Αθήνα ήδη επί κυβερνήσεως Σαμαρά είχε επεξεργαστεί το αίτημα και το είχε απορρίψει, λόγω των υπολοίπων πολιτικών προβλημάτων που είχε να αντιμετωπίσει το 2014. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή, κυρίως σε επίπεδο ΓΕΕΘΑ, γίνεται μια προσπάθεια σύνδεσης αυτού του αιτήματος με την παραχώρηση, μεταξύ άλλων, με μακροχρόνια μίσθωση (leasing) UAV's, που θα καλύψουν τις ανάγκες για εναέρια επιτήρηση και αναγνώριση. Αυτό το μοντέλο προκρίνεται από το ΓΕΕΘΑ και το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) για την κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν στην επόμενη δεκαετία.
Τι ζητάει η Ελλάδα σε αντάλλαγμα
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η Αθήνα ζητεί από τις ΗΠΑ την προμήθεια δύο πλοίων, φρεγατών ή κορβετών, που θα μπορούν να επιχειρούν στην Ανατολική Μεσόγειο. Τα αντιτορπιλικά «Arleigh Burke» προς το παρόν δεν αποδεσμεύονται από τις ΗΠΑ για λόγους πολιτικούς και, εν μέρει οικονομικούς. Οι Αμερικανοί αναφέρουν στους Ελληνες συναδέλφους τους ότι οι ΗΠΑ μπορούν να συντηρήσουν τον στόλο των περίπου 60 αντιτορπιλικών αυτής της κλάσης (εκτοπίσματος μέχρι και 9.000 τόνων με πλήρη φόρτο), ωστόσο η Ελλάδα στην παρούσα φάση θα αντιμετώπιζε δυσκολίες για τη συντήρηση δύο τέτοιων πλοίων που, εκτός των άλλων, έχουν πλήρωμα περίπου 320 άτομα, αριθμό σχεδόν διπλάσιο από τις φρεγάτες του ΠΝ.
Στις πρόσφατες επαφές Αμερικανών και Ελλήνων αξιωματικών, οι πρώτοι έδειξαν εντυπωσιασμένοι και από τις δυνατότητες του αεροδρομίου της Σούδας από όπου μεταφέρθηκαν ταχύτατα και δίχως προβλήματα πυρομαχικά και εξελιγμένα πυραυλικά συστήματα που είχαν αποσταλεί από τις ΗΠΑ για τις ανάγκες των πολεμικών πλοίων τα οποία ελλιμενίζονται τακτικά στο αγκυροβόλιο του Μαραθίου και επιχειρούν στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η ναυτική διάσταση, που ετέθη και από τον κ. Καμμένο στην πρόσφατη ομιλία του στην εκδήλωση για τα 70 χρόνια του Γραφείου Αμυντικής Συνεργασίας, αλλά με ακόμη μεγαλύτερη λεπτομέρεια από τους αρχηγούς ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ Ευάγγελο Αποστολάκη και Ν. Τσούνη τους τελευταίους μήνες, αναδεικνύεται διαρκώς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017: Τα θέματα σε Ιστορία, Φυσική και Ανάπτυξη Εφαρμογών για τα ΓΕΛ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017: Τα θέματα και οι απαντήσεις σε Ιστορία, Φυσική και Ανάπτυξη Εφαρμογών για τα ΓΕΛ
«Κανόνι» βάρεσε και ο ιστορικός Πήγασος- Στον δρόμο 450 εργαζόμενοι