Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη II» εκτός από την τεράστια περιβαλλοντική και οικονομική καταστροφή που έχει προκαλέσει, έχει αρχίσει να αναδύει πλέον και οσμή λαθρεμπορίου, εκτός από του πετρελαίου...
Με εντολή του έχει αποφασιστεί να διελευκανθεί κάθε πτυχή αυτής της ιστορίας που πλήγωσε βαθύτατα επικοινωνιακά και ενδοπαραταξιακά την , καθώς σημείωσε πως «Απορρύπανση δε χρειάζονται μόνο οι ακτές της Αττικής, αλλά και το σύστημα διακίνησης και ελέγχου μεταφοράς των υγρών καυσίμων στη θάλασσα».
Από το υπάρχει η διαβεβαίωση πως «μόλις αντιμετωπιστεί η θα ερευνηθεί η υπόθεση προς πάσα κατεύθυνση, όπως θα κάναμε σε κάθε παρόμοια περίσταση». Οι αρχές σε κάθε περίπτωση δεν έχουν αποκλείσει κανένα σενάριο για το πώς προκλήθηκε το ναυάγιο:. «Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τίποτα. Όλα είναι υπό διερεύνηση. Ακόμη και το ενδεχόμενο της δολιοφθοράς. Τυπικά πρέπει να τα ερευνήσουμε όλα και θα δούμε τι θα προκύψει».
Με τον Δήμο Πειραιά να ανακοινώνει πως θα υποβάλει και αγωγές για αποζημιώσεις, πέραν της μήνυσης κατά παντός υπευθύνου που έχει ήδη καταθέσει, για τη μεγάλη οικολογική καταστροφή που έχει υποστεί από την πετρελαιοκηλίδα, σημειώθηκε ακόμη ένα πρόβλημα στην επιχείρηση απάντλησης του πετρελαίου από το ναυαγισμένο πλοίο.
Σήμερα Τρίτη 19/9 λήγουν τα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας για το υπάρχον δεξαμενόπλοιο που κάνει την απάντληση. Η εταιρεία του ναυαγισμένου δεξαμενόπλοιου αναζητά άλλο πλοίο και ίσως διακοπούν οι εργασίες για δύο ημέρες.
Πόσο πετρέλαιο κουβαλούσε τελικά το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη II»;
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και ο ιδιοκτήτης της, Θεόδωρος Κουντούρης, 51 ετών, έχουν απασχολήσει στο παρελθόν τις Λιμενικές και Δικαστικές Αρχές για υποθέσεις λαθρεμπορίου καυσίμων.
Τώρα το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε αποπλεύσει έμφορτο από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Πληροφορίες από τα ΕΛΠΕ αναφέρουν ότι από εκεί φόρτωσε περίπου 1.800 τόνους με την εταιρεία να δηλώνει ότι είχε ήδη στις δεξαμενές του το πλοίο την υπόλοιπη ποσότητα.
Αγκυροβόλησε και περίμενε σύμφωνα με τα επίσημα χαρτιά ,να τροφοδοτήσει με καύσιμα τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ένα motor vessel. Όταν το θέμα άρχισε να παίρνει διαστάσεις και αυτό συνέβη μόλις η πετρελαιοκηλίδα πέρασε τα θαλάσσια σύνορα του Στενού της Σαλαμίνας, άρχισε να διαδίδεται ότι διέρρευσαν 250 τόνοι οι οποίοι έγινα 300 ενώ κάποιοι τους έφθασαν στους 500. Το ερώτημα είναι πως κατάφεραν να υπολογίσουν με το...μάτι την ποσότητα που διέρρευσε. Διότι εκ των πραγμάτων προκύπτει ότι η οικολογική καταστροφή είναι μεγάλη παρά τις προσπάθειες που κάνει η κυβέρνηση να κατεβάσει τους τόνους. Οι Λιμενικές Αρχές περιμένουν να ολοκληρωθεί η απάντληση των πετρελαίων που έχει στις δεξαμενές του το πλοίο, στη συνέχεια να διαπιστώσουν την ακριβή ποσότητα για να κάνουν τους υπολογισμούς.
Οι κατηγορίες του παρελθόντος για την πλοιοκτήτρια εταιρεία
Όπως δήλωσε, κατά τη συνέντευξη Τύπου, ο αρχηγός του λιμενικού, αντιναύαρχος Σταμάτης Ράπτης, η εταιρεία είχε ερευνηθεί το 2012 και το 2013 για τέλεση λαθρεμπορίου οι υποθέσεις είχαν πάει στα δικαστήρια. Οι εμπλεκόμενοι είχαν καταδικαστεί σε πρώτο βαθμό αλλά αθωώθηκαν στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων και τα πλοία δόθηκαν πίσω στην εταιρεία.
Οι δύο συλληφθέντες πλοίαρχοι κατά την απολογία τους δήλωσαν ότι αποδέχονται το πλεόνασμα των φορτίων τους καθώς και το παράνομο της πράξης τους ενώ οι υπόλοιποι ζήτησαν προθεσμία προκειμένου να καταθέσουν μέσω συνηγόρου απολογητικό υπόμνημα. Κατόπιν προφορικής εντολής κ. Εισαγγελέως Ποινικής Δίωξης Πρωτοδικείου Πειραιά όλοι οι συλληφθέντες αφέθηκαν ελεύθεροι.»
Ο πλοιοκτήτης Θεόδωρος Κουντούρης δήλωσε για το θέμα αυτό με τα δύο πλοία της εταιρείας: «Είχαν εμπλακεί σε μια υπόθεση λαθρεμπορίας, για την οποία έχουμε αθωωθεί εδώ και τρία χρόνια.»
Το «Αγία Ζώνη II» βυθίστηκε σαν το "Παναγία Τήνου"
Όσο αφορά τα αίτια του ναυαγίου, ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, αντιναύαρχος Σταμάτης Ράπτης δήλωσε:
«Μπορούμε να υποθέσουμε κάτι, όπως πιθανότητα εισροής υδάτων στο μηχανοστάσιο. Το πού οφείλεται όμως η εισροή, το ερευνούμε. Πάντως δεν έχουμε εντοπίσει ρήγματα στο πλοίο από τα βίντεο που έχουμε στη διάθεσή μας.»
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που προκύπτουν από τη μέχρι τώρα έρευνα το νερό εισέρρευσε από τα δίκτυα θαλάσσης, τους σωλήνες που ψύχουν τη μηχανή και πλημμύρισε το μηχανοστάσιο. Η ποσότητα και η ένταση της ροής ήταν μεγάλη με αποτέλεσμα να γεμίσει ο χώρος γρήγορα και να βυθιστεί σε χρόνο ρεκόρ.
«Έτσι βυθίστηκε και το «Παναγία Τήνος» που ήταν παροπλισμένο στο λιμάνι του Πειραιά» μας επεσήμανε αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος.
Πλωτές οικολογικές βόμβες
Μπορεί οι αρμόδιοι είτε ανήκουν στην κυβέρνηση είτε στα ιδιωτικά συνεργεία να εμφανίζονται καθησυχαστικοί για την πορεία των εργασιών απορρύπανσης όμως όλοι έχουν στο μυαλό τους τον ενδεχόμενο να υπάρξει νέα διαρροή από τα ο παλιό σκαρί του πλοίου. «Υπάρχουν οι αστάθμητοι παράγοντες» δήλωσε ο Γιάννης Πολυχρονόπουλος πρόεδρος της εταιρείας Τεχνική Προστασία Περιβάλλοντος που συμμετέχει στην επιχείρηση. Για το αν το πλοίο μπορεί να βγάλει άλλα προβλήματα και διαρροές, ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος τόνισε πως από βίντεο που έχουν εξετάσει, «δεν υπάρχουν ρωγμές στο κύτος, δεν έχω δει κάτι ούτε υπάρχει κάποιο στοιχείο και δεν υπάρχει διαρροή από το μηχανοστάσιο».
Στο μεταξύ η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού «ζητά από την κυβέρνηση, το Υπουργείο Ε.Ν και τις αρμόδιες υπηρεσίες του την επείγουσα ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα ένας ουσιαστικός έλεγχος σε όλα τα μικρά δεξαμενόπλοια που εφοδιάζουν ή μεταφορτώνουν με ναυτιλιακά καύσιμα όλα τα μεγάλα πλοία (Ακτοπλοϊκά – Φορτηγά – Κρουαζιερόπλοια) αλλά και αυτά που μεταφέρουν καύσιμα στα νησιά, και τα πλοία αυτά στην συντριπτική πλειονότητά τους έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό ότι είναι υπερήλικα, ελλιπώς συντηρημένα, ενώ οι έλεγχοι από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων θεωρούμε ότι όπως αυτοί γίνονται είναι ανεπαρκείς και καταφανέστατα αναποτελεσματικοί!!! Ο έλεγχος αυτός πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους τομείς: ναυπηγικό – κατασκευαστικό, μηχανολογικό, σωστικά και πυροσβεστικά μέσα κ.λπ».
Με αφορμή τις δηλώσεις του ιδιοκτήτη του δεξαμενόπλοιου, όπου υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» έπλεε νόμιμα καθώς τα πιστοποιητικά του πλοίου ναι μεν είχαν λήξει, όμως όπως είπε, είχαν πάρει δίμηνη παράταση από το υπουργείο Ναυτιλίας, όπως προβλέπει ο νόμος, η ΠΕΝΕΝ κάνει λόγο για «εύλογα ερωτηματικά για την ποιότητα των ασκούμενων ελέγχων και επιθεωρήσεων, γεγονός που δείχνει την αναξιοπιστία των ίδιων των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας που αυτά φέρουνε από τις αρμόδιες αρχές».
Προειδοποίησε δε πως τέτοιου είδους πλοία αποτελούν «πλωτές οικολογικές βόμβες οι οποίες είναι έτοιμες κάθε στιγμή να πυροδοτήσουν μεγάλες θαλάσσιες οικολογικές καταστροφές».