Τους έκλειναν σε κρύπτες φορτηγών, χωρίς νερό και με κίνδυνο ασφυξίας κατά το πολύωρο ταξίδι. Χρειάστηκε η συνεργασία των αστυνομικών αρχών σε τέσσερις χώρες για να φτάσουν στα ίχνη τους. Στα μέσα Νοεμβρίου, έπειτα από έρευνες που είχαν διαρκέσει τουλάχιστον ένα χρόνο, εξαρθρώθηκε διεθνές κύκλωμα διακίνησης μεταναστών με φορτηγά στη δυτική Ευρώπη. Σύμφωνα με τη Europol, ένα από τα φερόμενα ως επιτελικά μέλη της εγκληματικής ομάδας συνελήφθη στην Ελλάδα βάσει ευρωπαϊκού εντάλματος.
Οι έρευνες των αστυνομικών αρχών σε Γερμανία, Ρουμανία, Αγγλία και Ουγγαρία οδήγησαν στην ταυτοποίηση 36 υπόπτων, εκ των οποίων συνελήφθησαν οι δέκα. Τέσσερις οδηγοί φορτηγών πιάστηκαν στην Τσεχία, εκδόθηκαν και καταδικάστηκαν στη Γερμανία σε ποινές φυλάκισης 20 μηνών έως και 5 ετών, ενώ ένας ακόμη συλληφθείς πρόκειται να δικαστεί στην Ουγγαρία. Εκτιμάται, σύμφωνα με τα στοιχεία που έγιναν γνωστά από τη Europol, ότι το κύκλωμα είχε διακινήσει 580 ανθρώπους και ο τζίρος του έφτανε τα δύο εκατομμύρια ευρώ. Η «Κ» απευθύνθηκε στη Europol, εκπρόσωπος της οποίας επιβεβαίωσε τη σύλληψη στην Ελλάδα, αλλά δεν μοιράστηκε περισσότερα στοιχεία για τον ύποπτο και τον ρόλο που του αποδίδεται.
Λίγες εβδομάδες προτού κλείσει αυτή η υπόθεση είχαν εντοπιστεί 39 σοροί μεταναστών μέσα σε κοντέινερ φορτηγού στο Εσεξ της Αγγλίας, ενώ στις 4 Νοεμβρίου αστυνομικοί βρήκαν 41 μετανάστες στοιβαγμένους σε φορτηγό-ψυγείο στην Εγνατία Οδό, κοντά στα διόδια του Ιάσμου. Ακόμη κι αν εντός της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια τα κυκλώματα συνήθως επιλέγουν βανάκια ή μικρότερα και πιο γρήγορα αυτοκίνητα για τη διακίνηση ανθρώπων, φαίνεται ότι δεν έχει σταματήσει η παλιά τακτική των επικίνδυνων δρομολογίων με φορτηγά.
Οι διακινούμενοι που εντοπίστηκαν στην Ξάνθη είχαν καταβάλει 2.500 ευρώ έκαστος για να φτάσουν από την Τουρκία στη Θεσσαλονίκη. Οκτώ εξ αυτών μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο Ξάνθης για να λάβουν τις πρώτες βοήθειες λόγω αναπνευστικών προβλημάτων που αντιμετώπιζαν από την έλλειψη οξυγόνου. Το όχημα ανήκει σε εταιρεία με έδρα τη Βουλγαρία και ο οδηγός του, που προφυλακίστηκε, είναι Γεωργιανός.
Παρόμοιο ήταν το αντίτιμο που είχαν κληθεί να πληρώσουν 20 μετανάστες για να μεταφερθούν σε κρύπτη φορτηγού από τη Σάμο στον Πειραιά τον Νοέμβριο του 2017. Σε εκείνη την υπόθεση, που είχε παρουσιάσει αναλυτικά η «Κ», ο οδηγός του οχήματος ήταν Ελληνας. Υποτίθεται ότι μετέφερε σακιά με πατάτες, με ένα νοβοπάν όμως είχε χωρίσει την καρότσα του φορτηγού σε δύο μέρη. Οι διακινούμενοι στάθηκαν τυχεροί, καθώς το όχημα είχε κινήσει τις υποψίες της αστυνομίας προτού ταξιδέψει στη Σάμο για να τους παραλάβει και είχε τεθεί υπό παρακολούθηση. Κατά τη μεταφορά τους στην κρύπτη οι μετανάστες αισθάνονταν ότι ο αέρας τελείωνε και χτυπούσαν τα τοιχώματα για να ανοίξουν τρύπες. «Ο χώρος ήταν πολύ στενός, πολύ μικρός και δεν μπορούσαμε να ανασάνουμε», κατέθεσε αργότερα ο Ιρακινός Kazem B., ένας από τους ανθρώπους που είχαν κρυφτεί στο φορτηγό. «Κάποια στιγμή νόμιζα ότι θα λιποθυμούσα, ενώ ένα άλλο παιδί μού έκανε αέρα», πρόσθεσε. Τουλάχιστον δύο άτομα δεν άντεξαν και έχασαν για λίγο τις αισθήσεις τους.
Τον ίδιο κίνδυνο είχαν αντιμετωπίσει παλιότερα, κρυμμένοι σε φορτηγό που ταξίδευε από την Ελλάδα στην Ιταλία, και άλλοι μετανάστες. Στον οδηγό του οχήματος επιβλήθηκε κάθειρξη 42 ετών σε δεύτερο βαθμό από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πατρών, ενώ η υπόθεση εξετάστηκε και από τον Αρειο Πάγο. Η σχετική απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο του 2019 και με αυτή παραπέμπεται ξανά η υπόθεση στο δευτεροβάθμιο δικαστήριο σε νέα συζήτηση ως προς το μέρος της ποινής.
Οι 19 διακινούμενοι ήταν κρυμμένοι στον ψυκτικό θάλαμο του φορτηγού πίσω από 57 παλέτες με φαρμακευτικά είδη. Θα παρέμεναν εκεί, έγκλειστοι, για 14 ώρες εάν δεν καλούσαν σε βοήθεια. Χτυπούσαν τα τοιχώματα, όσο ο αέρας λιγόστευε επικίνδυνα. Τα μέλη του πληρώματος του πλοίου που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο από Πάτρα για Μπάρι άκουσαν τις κραυγές τους, έσπασαν τη σφραγίδα του ψυκτικού θαλάμου και τους διέσωσαν. Ο οδηγός υποστήριξε αργότερα ότι δεν γνώριζε τίποτα. Είπε ότι άγνωστοι του έριξαν υπνωτικό σπρέι όσο είχε σταθμεύσει σε βενζινάδικο στην εθνική οδό για να εισέλθουν στο όχημα οι μετανάστες. Ο ισχυρισμός του δεν κρίθηκε πειστικός από τα δικαστήρια.
Πηγή: Καθημερινή