Η υλοποίηση σε βάθος τριετίας του τετράπτυχου: αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, ουσιαστικό και έγκυρο Εθνικό Απολυτήριο, κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων και αναμόρφωση του πρώτου πανεπιστημιακού έτους είναι ένας από τους στόχους του υπουργείου Παιδείας, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου. Διευκρίνισε πως μέχρι τότε οι Πανελλήνιες εξετάσεις θα ισχύουν όπως σήμερα, ενώ τόνισε πως ο προγραμματισμός για όλα αυτά προϋποθέτει τη διασφάλιση του αδιάβλητου των εξετάσεων
Παράλληλα ζήτησε συναίνεση όλων των πολιτικών δυνάμεων στο τριετές σχέδιο αλλαγών για την Παιδεία.
Όπως είπε, ως τον Μάρτιο η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα έχουν διαμορφώσει τις προτάσεις τους, με διάλογο με όλους τους φορείς, για τις αλλαγές που απαιτούνται στο χώρο της εκπαίδευσης.
Παράλληλα θα γίνει κοινή συνάντηση των πρυτάνεων των ΑΕΙ με τους προέδρους ΑΤΕΙ και τους εκπροσώπους των ερευνητικών κέντρων με στόχο την «σύγκλιση» μεταξύ τους. Σ' αυτή την κατεύθυνση θα επιδιωχθεί απελευθέρωση των Ειδικών Λογαριασμών Έρευνας των ΑΕΙ, αλλά θα ξεκινήσει και μεγάλη έρευνα για την οικονομική κατάσταση της εκπαίδευσης. Όπως είπε δε, δεσμεύεται η κυβέρνηση να «κλείσει» την ψαλίδα στα οικονομικά των Ιδρυμάτων, με βάση όσα αποτυπωθούν από την μελέτη.
Όλα αυτά βέβαια μοιάζουν δύσκολα στην υλοποίησή τους, με βάση τα δεδομένα της πολυετούς κρίσης την οποία περνάει η χώρα.
Ενίσχυση των εκπαιδευτικών
Ο νέος υπουργός Παιδείας μίλησε ανοικτά για κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων, δημιουργία ισχυρού Εθνικού Απολυτηρίου στα σχολεία, αξιολόγηση στο χώρο της εκπαίδευσης, σχολεία αυτόνομα με πιο ενισχυμένο το ρόλο του συλλόγου διδασκόντων, ενιαίο χώρο ΑΕΙ - ΑΤΕΙ και ερευνητικών κέντρων.
Όπως είπε συγκεκριμένα «στόχος μας η υλοποίηση του τετράπτυχου σε βάθος τριετίας: αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, ουσιαστικό και έγκυρο Εθνικό Απολυτήριο, κατάργηση των Πανελληνίων εξετάσεων και αναμόρφωση του πρώτου πανεπιστημιακού έτους. Μέχρι τότε οι πανελλήνιες εξετάσεις θα ισχύουν όπως σήμερα. Και βέβαια ο προγραμματισμός για όλα αυτά προϋποθέτει τη διασφάλιση του αδιάβλητου των εξετάσεων».
Όπως είπε, «αχνοφαίνεται πια φως στην άκρη του τούνελ» και ο πυρήνας προβληματισμού του πώς θα ενισχυθούν οι σχέσεις της Πολιτείας με τους εκπαιδευτικούς, που απαξιώνονται κατά καιρούς.
«Μία κοινωνία που απαξιώνει τους εκπαιδευτικούς και μία Πολιτεία που τους εμπαίζει, δεν μπορούν να διαμορφώσουν μία δημοκρατική Παιδεία. Άρα το θέμα της εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς τίθεται με τον πιο δραματικό τρόπο τα τελευταία 50 χρόνια. Ή θα προχωρήσουμε στην πολύμορφη ενίσχυση τους έργου τους και θα δείξουμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη μας και ως κοινωνία και ως Πολιτεία, ή θα συνεχίσουν να αναπαράγονται τα αδιέξοδα» δήλωσε ο κ. Γαβρόγλου.
«Καλούμαστε λοιπόν, όλοι να επανατοποθετηθούμε για ένα σύνολο ζητημάτων, να επανανοηματοδοτήσουμε τον δημόσιο χώρο, και άρα το δημόσιο σχολείο».
Από την πλευρά του ο υπουργός Έρευνας Κ. Φωτάκης ανακοίνωσε τη νέα συμφωνία του με το Ταμείο Ευρωπαϊκών Επενδύσεων για την στήριξη της έρευνας, την οποία και αποκάλυψε το Βήμα της Κυριακής.
Οι πρώτες παρεμβάσεις
Στην συνέχεια ο νέος υπουργός κ. Γαβρόγλου υποσχέθηκε:
Ο κ. Γαβρόγλου μίλησε για αύξηση του προϋπολογισμού για την Παιδεία, η οποία όμως δεν ισχύει και για τα πανεπιστήμια καθώς, όπως καταγγέλλουν οι πρυτάνεις τους, εφέτος είχαν μειωμένους προϋπολογισμούς. Γι αυτό ο κ. Γαβρόγλου δήλωσε ότι του κάνουν εντύπωση οι απόψεις των πρυτάνεων των ΑΕΙ επ' αυτού.
«Προβλέπεται αύξηση των δαπανών του υπουργείου Παιδείας σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2016 κατά 257 εκ. ευρώ ή κατά 5,3%. (δηλ. 2,85% επί του ΑΕΠ από 2,80%" είπε ο νέος υπουργός Παιδείας.
Οι κινήσεις των επόμενων μηνών
Ο νέος υπουργός Παιδείας εξήγγειλε την πρωτοβάθμια εκπαίδευση:
Στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως είπε επιτροπή του ΙΕΠ, θα μελετήσει τα πορίσματα του Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία, τις απόψεις που έχουν γενικά διατυπωθεί στον δημόσιο διάλογο για τα θέματα αυτά τα τελευταία 20 χρόνια αλλά και τις απόψεις των εμπειρογνωμόνων και εκπαιδευτικών φορέων. Σχετικά μίλησε για:
«Προχωράμε στη θέσπιση διαδικασιών για τον σχεδιασμό και την αποτίμηση των σχολικών μονάδων» είπε ο κ. Γαβρόγλου. «Επιδιώκουμε να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων και συνεπώς η αυτονομία της σχολικής μονάδας. Οι διαδικασίες του σχεδιασμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου (αυτοαξιολόγηση) που σταδιακά θα εισαχθούν θα αποτελούν εσωτερική υπόθεση των σχολικών μονάδων και δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις. Τέτοιου τύπου αυτοαξιολογήσεις θα αναδείξουν τις πρωτοποριακές δράσεις που γίνονται με πρωτοβουλία εκπαιδευτικών σε πολλά από τα σχολεία μας. Στις αυτοαξιολογήσεις, όμως, των σχολικών μονάδων θα καταγραφούν και οι υποχρεώσεις της Πολιτείας που σε πολλούς τομείς υπολείπονται».
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: ο Ενιαίος Χώρος Εκπαίδευσης και Έρευνας, απεμπλοκή των ειδικών λογαριασμών έρευνας (ΕΛΚΕ) από το δημόσιο λογιστικό, επαναφορά του νομοσχεδίου για τα μεταπτυχιακά, αφού ληφθούν υπόψη πολλές από τις ρυθμίσεις που έχουν προταθεί από τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Περιγραφική αξιολόγηση στα σχολεία και Ινστιτουτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Ξεκινάει άμεσα πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης και σχετικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Στόχος είναι η περιγραφική αξιολόγηση να επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις σχολικές μονάδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης το 2018-2019. Επίσης, έχει μελετηθεί μια νέα διαδικασία για τη σύνταξη των συνθετικών εργασιών στο λύκειο, για την οποία θα υπάρξει άμεσα επιμόρφωση των σχολικών συμβούλων και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών, όπως έγινε και για τον εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης.
Τέλος το Ινστιτουτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής:
Στο θέμα της Επαγγελματικής εκπαίδευσης, αναφέρθηκε για μια ακόμη φορά ο θεσμός της μαθητείας σε επιχειρήσεις, που είχε ξεκινήσει ως σχεδιασμός επί υπουργείας στην Παιδεία του Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου και θα περιλαμβάνει κανονική ασφάλιση για όσους συμμετέχουν στο πρόγραμμα και αμοιβή στο 75% των αμοιβων που προβλέπονται από τον νόμο.
Δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για μόνιμους διορισμός
Τέλος, ο υπουργός Παιδείας απαντώντας σε ερώτηση για τους μόνιμους διορισμούς είπε:
Το θέμα των μόνιμων διορισμών έχει σχέση και με τις συννενοήσεις με τους θεσμούς. Δεν μπορούμε να κάνουμε τις αλλαγές που θέλουμε με τον θεσμό των αναπληρωτών. Για πρώτη φορά μπαίνει η ανάγκη και γραπτά για μόνιμους διορισμούς. Θα είμαι απολύτως ειλικρηνής. Χρονοδιάγραμμα για μόνιμους διορισμούς δεν μπορεί να υπάρξει!
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι κάτοικοι του Χαλεπιού καίνε τα υπάρχοντά τους λίγο πριν την εκκένωση
Ο συριακός στρατός ξεκίνησε και πάλι τις μάχες στο Χαλέπι μετά τις επιθέσεις των ανταρτών
Σοβαρό τροχαίο στη Συγγρού – Μεγάλο μποτιλιάρισμα
ΚΑΙΡΟΣ 14/12/2016: Αίθριος καιρός με χαμηλές θερμοκρασίες