"Γονάτισε" τον σιδηρόδρομο η κακοκαιρία Bora, εξαιτίας της οποίας πλημμύρισε το απόγευμα της Κυριακής με μεγάλη ποσότητα νερού και πλήθος φερτών υλικών η σήραγγα των Τεμπών με αποτέλεσμα να διακοπεί η σιδηροδρομική κυκλοφορία στο τμήμα μεταξύ Λάρισας και Κατερίνης.
Γιατί πλημμύρησε η Σήραγγα των Τεμπών
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το πρόβλημα οφείλεται στη μεγάλη νεροποντή, η οποία προκάλεσε σοβαρή διαρροή σε αγωγό ομβρίων υδάτων της σήραγγας και ευτυχώς εκείνη την ώρα δε διερχόταν κάποια αμαξοστοιχία από το σημείο.
Ωστόσο καθ΄οδόν βρισκόταν η αμαξοστοιχία Intercity 56, η οποία είχε ήδη ξεκινήσει από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Το τρένο έφτασε μέχρι τη Λάρισα όπου και ακινητοποιήθηκε με τους επιβάτες του να συνεχίζουν το ταξίδι τους με λεωφορείο μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας 57, η οποία εκτελούσε το αντίστροφο δρομολόγιο από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα οδηγήθηκαν με λεωφορείο έως τη Λάρισα από όπου μετεπιβιβάστηκαν σε τρένο για να συνεχίσουν το ταξίδι τους μέχρι την πρωτεύουσα, ενώ όλα τα προαστιακά δρομολόγια μεταξύ Θεσσαλονίκης και Λάρισας υποκαταστάθηκαν από λεωφορεία.
Τα προβλήματα του σιδηροδρόμου είχαν φανεί από νωρίς το πρωί της Κυριακής καθώς στο ίδιο έργο θεατές βρέθηκαν όσοι επέλεξαν να μετακινηθούν με το μέσο αφού η σφοδρή κακοκαιρία που έπληττε τη Βόρεια Ελλάδα έγινε αιτία για να πέσουν για ακόμα μία φορά κορμοί δέντρων στη γραμμή και κλαδιά στα καλώδια ηλεκτροκίνησης με αποτέλεσμα να υπάρξουν πολύωρες καθυστερήσεις στα δρομολόγια του βασικού άξονα και μεγάλα προβλήματα στα προαστιακά δρομολόγια.
Συγκεκριμένα, δύο αμαξοστοιχίες, οι οποίες εκτελούσαν δρομολόγια προς την Αθήνα καθυστέρησαν για τρεις ώρες η πρώτη και για δύο ώρες η δεύτερη να ξεκινήσουν εξαιτίας των προβλημάτων που προκάλεσε η κακοκαιρία στη βλάστηση πλησίον της σιδηροδρομικής γραμμής προκαλώντας μπλάκ άουτ στη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Λάρισας.
Και μπορεί αυτή τη φορά να μην εισέβαλε κορμός μέσα στην καμπίνα μηχανοδήγησης τρένου, ωστόσο όπως μεταδίδουν σιδηροδρομικές πηγές, το παρμπρίζ ενός συρμού, του 1592, του Προαστιακού Λάρισας - Θεσσαλονίκης ράγισε από το βάρος των κλαδιών που έπεσαν επάνω του. Εντύπωση, πάντως, προκαλεί το γεγονός πώς αντί να ακινητοποιηθεί επί τόπου ο συρμός με τόσο εκτενή βλάβη στο παρμπρίζ, επελέγη αυτή να “μπανταριστεί” όπως - όπως με κολλητική ταινία και ο συρμός να ολοκληρώσει το δρομολόγιό του προς τη Θεσσαλονίκη, όπως μαρτυρά φωτογραφία που τράβηξε επιβάτης.
Πρόκειται για νέα περιστατικά που έρχονται να προστεθούν σε όσα έχουν προηγηθεί καταδεικνύοντας ότι ο σιδηρόδρομος από μέσο παντός καιρού σε άλλες χώρες, κοντεύει στην Ελλάδα να μετατραπεί σε μέσο... κανενός καιρού.
Η Hellenic Train ενημέρωσε νωρίς το πρωί της Κυριακής για τα πρώτα προβλήματα, τα οποία δυστυχώς έχουν μετατραπεί σε ρουτίνα σε κάθε περίπτωση κακοκαιρίας ή σφοδρών ανέμων. Οπως προκύπτει μάλιστα από την ανακοίνωσή της, κλαδιά και κορμοί δεν είχαν πέσει σε ένα, αλλά σε διάφορα σημεία του δικτύου μεταξύ της Θεσσαλονίκης και της Σίνδου. Την ίδια στιγμή η αποκατάσταση κινούνταν με αργούς ρυθμούς λόγω των λιγοστών συνεργείων.
Αλλεπάλληλες οι προειδοποιήσεις από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Υπενθυμίζεται ότι το ζήτημα της υπερβολικής βλάστησης και των κινδύνων που αυτή ενέχει για τη σιδηροδρομική κυκλοφορία έχει έρθει πολλές φορές το τελευταίο διάστημα στην επικαιρότητα, χωρίς ωστόσο το έργο της κλάδευσης εκ μέρους του διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ να έχει ολοκλήρωθεί, όπως προκύπτει από την τελευταία υπενθύμιση που είχε κάνει για το ζήτημα ο Οργανισμός Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) περίπου ένα μήνα πριν.
Η υπενθύμιση είχε έρθει κατόπιν της κατεπείγουσας σύστασης που είχε εκδώσει ο φορέας για τον κρίσιμο καθαρισμό των γραμμών ύστερα από το περιστατικό που είχε σημειωθεί στη Σφενδάλη το περασμένο φθινόπωρο με κορμό που είχε τρυπήσει το παρμπρίζ εν κινήσει αμαξοστοχίας και είχε εισέλθει στην καμπίνα μηχανοδήγησης.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στην τελευταία του ενημέρωση – προειδοποίηση υπενθύμιζε με νέα του απόφαση ότι «ο καθαρισμός του δικτύου είναι αυτονόητη και διαρκής υποχρέωση του διαχειριστή υποδομής σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία».
Οπως ανέφερε στην απόφαση, ο ΟΣΕ έχει ενημερώσει πως έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες καθαρισμού με τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ να του ζητά όμως το ακριβές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του εγχειρήματος, το οποίο και θα δημοσιεύσει άμεσα.
Εως και σήμερα τέτοια δημοσίευση δεν έχει προκύψει στη Διαύγεια εκ μέρους του Οργανισμού. Υπενθυμίζεται επίσης ότι ο Οργανισμός είχε δώσει περί τα μέσα Σεπτεμβρίου τελεσίγραφο στον ΟΣΕ να προβεί έως τα τέλη Οκτωβρίου στην άμεση κοπή και κλάδεμα των επικίνδυνων δέντρων υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι ο καθαρισμός θα πρέπει «να επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα και δη κατ’ελάχιστον μια φορά κάθε μήνα».
Με μεταγενέστερη ανακοίνωσή του ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έδινε παράταση στον ΟΣΕ, αλλά μετά το τέλος Οκτωβρίου επανήλθε την 1η Νοεμβρίου υπενθυμίζοντας σε όλους τους εμπλεκόμενους την υποχρέωση των καθαρισμών, οι οποίοι έχουν μεν ξεκινήσει, αλλά απέχουν πολύ από την ολοκλήρωση, για την οποία δεν έχει δοθεί και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.