Tα έλαια σιλικόνης των μετασχηματισμών στις μηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν εξηγούν τη φωτιά σύμφωνα με την τελική έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ η οποία όμως δεν δίνει οριστικές απαντήσεις για τις εκρήξεις μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας "Καθημερινής".
Την ύπαρξη «αντικρουόμενων στοιχείων» επισημαίνουν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι ερευνητές του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών στο τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), το οποίο πρόκειται να παρουσιαστεί δημόσια την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης.
Τα αντικρουόμενα στοιχεία
Οι ερευνητές του Εθνικού Οργανισμού, σύμφωνα με την Καθημερινή, κάνουν λόγο για "αντικρουόμενα στοιχεία". Παρότι η ανάλυση όλων των διαθέσιμων στοιχείων έδειχνε ότι υπήρχε παράνομο φορτίο στην εμπορική αμαξοστοιχία το βράδυ του δυστυχήματος, τα βίντεο που απεικονίζουν το τρένο κατά τη διέλευσή του από τις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών και τα οποία είδαν το φως της δημοσιότητας δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, δεν αφήνουν περιθώριο για την τοποθέτηση παράνομου φορτίου σε κάποια από τις τρεις φορτάμαξες πίσω από τη δεύτερη μηχανή, όπως είχε αρχικά εκτιμηθεί από την επιτροπή.
Ωστόσο, σύμφωνα με την "Καθημερινή", το τελικό πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν πρόκειται να διαφέρει από την αρχική εκτίμηση των ερευνητών πως τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών στις μηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν εξηγούν τη φωτιά που ενδεχομένως ευθύνεται για τον θάνατο 5 ατόμων από τα 57 θύματα του δυστυχήματος.
Σε αυτό καταλήγουν άλλωστε τα ευρωπαϊκά ερευνητικά κέντρα που έκαναν αναλύσεις, προσθέτει το δημοσίευμα.
Εν αναμονή και του πορίσματος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που και αυτό θα απαντάει στο ερώτημα αν τα έλαια σιλικόνης είναι ικανά να προκαλέσουν την πυρόσφαιρα που δημιουργήθηκε μετά τη σύγκρουση, και το οποίο έχει καθυστερήσει, η επιτροπή φέρεται να απευθύνθηκε και σε άλλο ένα ανώτατο ερευνητικό ίδρυμα της χώρας για σχετική γνωμοδότηση, η οποία θα συμπεριληφθεί στο τελικό πόρισμα.
Θα απευθυνθούν και στο Πανεπιστήμιο της Λωζάνης
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, προκειμένου να μην υπάρχει περιθώριο αμφισβήτησης της διαδικασίας διερεύνησης, ο Εθνικός Οργανισμός σκοπεύει να απευθυνθεί και στο Πανεπιστήμιο της Λωζάνης, το πλέον αρμόδιο ερευνητικό κέντρο στην Ευρώπη για το ζήτημα της πυρόσφαιρας.
Αν τελικά υπάρξει "πόρισμα της Λωζάνης", αναμένεται να δημοσιευθεί μετά το πέρας εξαμήνου, όσο δηλαδή θα διαρκέσει μια διεξοδική και κοστοβόρος διαδικασία ανάλυσης των αιτιών πρόκλησης της φωτιάς, προσθέτει η "Καθημερινή".
Η μέχρι τώρα διερεύνηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ βασίστηκε στα μόνα στοιχεία που είχε στη διάθεσή του ο Οργανισμός, τονίζει το δημοσίευμα: Τα βίντεο από τη στιγμή της σύγκρουσης που προέρχονται από τρεις διαφορετικές κάμερες κοντά στο σημείο του δυστυχήματος και τη δειγματοληψία από το σημείο της σύγκρουσης που έλαβε χώρα 29 ημέρες μετά το δυστύχημα και σύμφωνα με την έκθεση του Χημείου του Κράτους κατέληγε στην ύπαρξη εύφλεκτων χημικών διαλυτών (ξυλόλιο).
Με αυτά τα στοιχεία και κυρίως αξιοποιώντας τα βίντεο, η τριμελής επιτροπή των ερευνητών που απαρτίζεται από δύο ανώτερα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) και έναν πρώην ελεγκτή της ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), απευθύνθηκε σε σειρά ερευνητικών κέντρων (Πανεπιστήμιο Πίζας, Ινστιτούτο Σουηδίας, Πανεπιστήμιο Γάνδης) προκειμένου να διερευνηθεί το είδος του υλικού που προκάλεσε τη φωτιά.
Τα βίντεο
Όσον αφορά τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, που προσκόμισε στις 5 Φεβρουαρίου στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαϊμη, ο Βασίλης Καπερνάρος, δικηγόρος της Interstar Security, εταιρεία που έχει την ευθύνη διαχείρισης των καμερών ασφαλείας κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες στους οποίους ανατέθηκε η ανάλυσή τους, δεν ήταν επιφορτισμένοι με την τεκμηρίωση της γνησιότητας του βιντεοληπτικού υλικού, ως προς το ίδιο το αρχείο αλλά μόνο με το να πιστοποιήσουν όπως και έγινε πώς η αμαξοστοιχία που εμφανίζεται στο οπτικό υλικό είναι η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 του δυστυχήματος, φορτωμένη με όσα αναγράφονται στα σχετικά παραστατικά έγγραφα.
Πηγές ανέφεραν επίσης στην "Καθημερινή" ότι πριν από τη δημοσίευση του πορίσματος την ερχόμενη Πέμπτη, αναμένεται να ολοκληρωθεί και η έκθεση της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ) της Αστυνομίας, η οποία κατάσχεσε τους σκληρούς δίσκους και τους υπολογιστές της "Interstar Security" για να διαπιστώσει την προέλευση του βιντεοληπτικού υλικού.
Αδύνατη η 100% πιστοποίηση γνησιότητας
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επανειλημμένες εγγραφές και διαγραφές αρχείων από τους σκληρούς δίσκους της εταιρείας τα τελευταία δύο χρόνια εμποδίζουν την πιστοποίηση γνησιότητας του υλικού σε ποσοστό 100%.
Εκτός από τις αιτίες του δυστυχήματος, το πόρισμα θα αναφέρεται και στη διαχείριση του τόπου της σύγκρουσης, η οποία δεν έγινε βάσει κάποιου πρωτοκόλλου και οδήγησε σε λάθη και απώλεια κρίσιμων στοιχείων. Ο ίδιος ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν βρέθηκε στο σημείο, καθώς δεν ήταν στελεχωμένος εκείνη την περίοδο, ενώ συνάντησε δυσκολίες κατά την εκκίνηση της διερεύνησης καθώς οι αρμόδιοι φορείς δεν τον γνώριζαν, παρότι είναι ο πλέον αρμόδιος οργανισμός για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων. O ΕΟΔΑΣΑΑΜ συστάθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου 2023 και ξεκίνησε τη διερεύνηση του δυστυχήματος επισήμως στις 15/3/24.
Το πόρισμα αναμένεται να παρουσιαστεί δημοσίως στις 27 Φεβρουαρίου, μια μέρα πριν από τα μεγάλα συλλαλητήρια που οργανώνονται σε όλη την Ελλάδα για τη δεύτερη επέτειο της τραγωδίας.