Τον διάλογο για την κατασκευή τραμ στη Θεσσαλονίκη το οποίο θα λειτουργεί συμπληρωματικά με το Μετρό άνοιξε ο συνδυασμός «Οικολογία – Αλληλεγγύη» σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε νωρίτερα στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης με πρωτοβουλία της παράταξης.
Η επιλογή της ημέρας δεν ήταν τυχαία, καθώς σαν σήμερα πριν από 132 χρόνια, το 1892, ξεκίνησε η κατασκευή του πρώτου τραμ στην Θεσσαλονίκη, το οποίο αρχικά ήταν ιππήλατο και αργότερα το 1908 έγινε ηλεκτροκίνητο εξυπηρετώντας τις ανάγκες των κατοίκων της πόλης.
Το τραμ αγαπήθηκε από τον κόσμο και ταυτίστηκε με την ιστορία της πόλης.
Μπορεί να σταμάτησε την λειτουργία του το 1957, ωστόσο εξακολουθεί να έχει πιστούς οπαδούς. Άλλωστε σχεδόν σε όλες τις μεγάλες πρωτεύουσες στην Ευρώπη, αλλά και στα Βαλκάνια, το τραμ επανέκαμψε και μάλιστα λειτουργώντας συμπληρωματικά με το μετρό και άλλα μέσα φιλικά προς το περιβάλλον, όπως το ποδήλατο.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης ο οποίος δήλωσε πως ανοίγει ξανά ένα θέμα το οποίο έρχεται να τονίσει την ανάγκη της βιώσιμης κινητικότητας σε μια πόλη που την έχει ανάγκη.
Για το αν το τραμ είναι λύση ο κ. Αγγελούδης ανέφερε: «Αυτό θα μας το πουν οι ειδικοί, εμείς θέλουμε το τραμ γιατί είναι ένα μέσο μεταφοράς, ήπιο, βιώσιμο το οποίο μπορεί να δώσει μια άλλη προοπτική στην πόλη».
Ο Σπύρος Βούγιας, συγκοινωνιολόγος, Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης και ομιλητής επισήμανε ότι η συζήτηση για την κατασκευή τραμ στην πόλη διαρκεί 40 χρόνια και αυτό δείχνει μια επιμονή από ανθρώπους που αγαπούν το συγκεκριμένο μέσο σταθερής τροχιάς. Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος είναι να βρεθούν οι λύσεις ώστε να κατασκευαστεί τραμ το οποίο θα λειτουργεί συμπληρωματικά με το μετρό, έτσι ώστε οι κάτοικοι της πόλης και οι επισκέπτες να έχουν ένα φάσμα μέσων σταθερής τροχιάς στα οποία θα μπορούν να προστεθούν οι θαλάσσιες συγκοινωνίες και τα ποδήλατα. Ο κ. Βούγιας υπογράμμισε ότι η παρούσα διοίκηση και ο ίδιος ο Δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης έχει το θέμα στην ατζέντα, ίσως όχι άμεσα, καθώς όπως είπε ο ίδιος υπάρχουν άλλες προτεραιότητες, ωστόσο πιστεύει ότι οι προτάσεις για τραμ και θαλάσσια συγκοινωνία μπορούν επανέλθουν όπως σε όλη την Ευρώπη και τον κόσμο.
Σύμφωνα με τον ίδιο η κατασκευή του τραμ είναι απόλυτα ρεαλιστική γιατί δεν θέλει υπόγεια κατασκευή, κοστίζει κατασκευαστικά πολύ λιγότερο και είναι αποδοτικότερο. «Σε έναν ορίζοντα 3 χρονών και όχι 20 μπορείς να κατασκευάσεις ένα μέσο συμπληρωματικό κυρίως στην λεγόμενη κάτω διαδρομή δηλαδή να περνά από την Τσιμισκή και πηγαίνοντας χιαστί να καλύψει τα κενά της λειτουργίας του μετρό πηγαίνοντας προς την Τούμπα και την Χαριλάου».
Ο Απόστολος Παπαγιαννάκης, αναπληρωτής καθηγητής του ΑΠΘ του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης υποστήριξε ότι παλαιότερα είχαν εκπονηθεί μελέτες από το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, οι οποίες είχαν αποδείξει την εφικτότητα της διέλευσης του τραμ από το οδικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαγιαννάκη η εν λόγω μελέτη προβλέπει η πρώτη γραμμή να ξεκινά ανατολικά από την Μίκρα, να διέρχεται από την Β. Όλγας, την Τσιμισκή και να καταλήγει δυτικά στο ΚΤΕΛ Μακεδονία και η δεύτερη να περνά από την Αγίου Δημητρίου και μέσα από την Εθνικής Αμύνης να φτάνει προς Τούμπα και Χαριλάου.
Κατά τον ίδιο το τραμ είναι ένα ανθρωποκεντρικό μέσο μεταφοράς που δεν εξυπηρετεί μόνο τις ροές, αλλά μπορεί να λειτουργήσει ως ένας εργαλείο αναπλάσεων, με στόχο την ανάκτηση του δημοσίου χώρου από τα αυτοκίνητα και τη δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή κοινών χώρων με τον ποδηλάτη και τον πεζό.
«Το τραμ μπορεί να αναδείξει την ταυτότητα της πόλης συνδέοντας όλα τα τοπόσημά της με έναν συνεκτικό τρόπο. Άλλωστε το τραμ συνδέεται με την πολιτιστική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης ιδιαίτερα της παλιάς Συνοικίας των Εξοχών. Υπάρχουν λοιπόν πολλοί λόγοι ώστε η μελέτη να επικαιροποιηθεί και να προχωρήσει το έργο, συμπληρωματικά με το μετρό, το οποίο έχει καλύτερα λειτουργικά χαρακτηριστικά όσον αφορά την ταχύτητα και την χωρητικότητα».
Ο Μιχάλης Τρεμόπουλος, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης με την παράταξη «Οικολογία - Αλληλεγγύη» υποστήριξε ότι η ιστορία της πόλης έχει ταυτιστεί με το τραμ και σήμερα ανήμερα της επετείου κατασκευή του το 1892 επανέρχεται το αίτημα κατασκευής τραμ. «Διαφωνούμε με το μετρό στην Τσιμισκή. Εμείς λέμε ότι από εκεί μπορεί να περνά η γραμμή του τραμ που θα ενώνει την ανατολική με την δυτική Θεσσαλονίκη και να λειτουργεί συνδυαστικά με το μετρό. Πρόκειται για μια άκρως ρεαλιστική πρόταση καθώς κανείς στην Θεσσαλονίκη δεν θέλει να ξανά δει λαμαρίνες και εργοτάξια να υψώνονται για πολλά χρόνια για το μετρό, αντίθετα το τραμ είναι και φθηνότερο και μπορεί να κατασκευαστεί μέσα σε 1,5 χρόνο».
Την εκδήλωση συντόνισε ο Ανδρέας Κουράκης, πρώην αντιδήμαρχος και πρόεδρος του ΤΕΕ τμ. Κ. Μακεδονίας.
Πηγή: voria.gr