Θερμό Φθινόπωρο ,φαίνεται πως ετοιμάζει το Πατριαρχείο Μόσχας για το Φανάρι.Μετά τον Πατριάρχη Μόσχας ο οποίος κατηγόρησε για όλα τα δεινά της ορθοδοξίας τον κ.Βαρθολομαίο ,με αφορμή τα όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία και τη Λαύρα των Σπηλαίων στο Κίεβο, ένα πρώην αγαπημένο του παιδί σε συνέντευξή του στο πρακτορείο ΡΙΑ «Νόβοστι» ο πρόεδρος της Συνοδικής Βιβλικής Θεολογικής Επιτροπής Μητροπολίτης Βουδαπέστης και Ουγγαρίας Ιλαρίων, και πρώην Βολοκολάμσκ και υπεύθυνος εξωτερικών υποθέσεων της ρωσικής Εκκλησίας τόνισε ότι Φανάρι έχει επεκτατικές τάσεις.
Στον κ.Ιλαρίωνα είχε ανατεθεί από τον Κύριλλο να συντάξει ένας κείμενο με «τα λάθη του Φαναρίου» στην χορήγηση της αυτικεφαλίας στην Ουκρανία .με αναφορές στη Λιθουανία και την Εσθονία.
Αφού χαρακτηρίζει την αυτοκεφαλία της Ουκρανία εισπήδηση ,επισημαίνει ότι η Μόσχα διέκοψε την κοινωνία με το Φανάρι το 1996 όταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο επιχείρηση να διευρύνει την επιρροή του στην Εσθονία.
Έπειτα από συνομιλίες α.
Όμως εκείνες οι συνεννοήσεις, που επιτεύχθηκαν τότε, δεν εφαρμόζονται μέχρι σήμερα από την πλευρά της Κωνσταντινουπόλεως.
Και η Ρωσική Εκκλησία δεν αποδέχθηκε, ούτε πρόκειται ποτέ να συμφωνήσει με την εισπήδηση της Κωνσταντινουπόλεως στην Εσθονία, διότι η Εσθονία αποτελεί ιστορικό τμήμα του κανονικού της εδάφους.
Στη Λιθουανία πέντε κληρικοί τάχθηκαν κατά του επιχωρίου αυτών ποιμενάρχου.
Ορισμένοι εξ αυτών είχαν πάρα πολύ σοβαρά κανονικά παραπτώματα (κάποιους γνωρίζω και προσωπικά), και αυτοί οι κληρικοί καθαιρέθηκαν από τον οικείο αυτών ποιμενάρχη.
Όμως απευθύνθηκαν με έκκλητο προσφυγή στην Κωνσταντινούπολη και τους αποκατέστησε.
Το κείμενο των 40 σελίδων κατά του Φαναρίου , σύμφωνα με τον κ .Ιλαρίωνα αναμένεται να αποσταλεί σε όλες τις ορθόδοξες Εκκλησίες .Σε αυτό πέραν της Ουκρανίας και των άλλων πρώην σοσιαλιστικών χωρών , οι Ρώσοι Ιεράρχες επιτίθενται στον Κ.Βαρθολομαίο γιατί κάποιοι θεολόγοι Κωνσταντινουπόλεως παρουσιάζουν τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως (Οικουμενικό) ως επικεφαλής της Οικουμενικής Εκκλησίας.
Επίσης ,εκφράζουν την έντονη κριτική τους για τους ιεράρχες που ενώ έχουν καθαιρεθεί αποκαθίστανται από το Φανάρι.
Σε ο,τι αφορά την ρωσική εισβολή ο κ.Ιλαρίων χαρακτηρίζει ούτε λίγο ούτε πολύ ειρηνιστή τον Πατρια΄ρχη Μόσχας Κύριλλο, επικαλούμενος κάποιες παλιές θέσεις του: : «Αυτή η σύγκρουση στοίχισε ήδη τη ζωή σε πολυάριθμα θύματα. Έχουν καταστραφεί, ενίοτε μέχρι θεμελίων, πόλεις, ναοί, μοναστήρια. Ολόκληρα εδάφη καθίστανται ακατάλληλα προς κατοικία! Με βαθύτατο πόνο αντιμετωπίζω τα τεκταινόμενα και πολύ περισσότερο τις ταλαιπωρίες και τη θλίψη των αμάχων, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι εκατέρωθεν του μετώπου των εχθροπραξιών ευρίσκονται μεταξύ άλλων και τέκνα της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας».
Αυτή είναι η θέση που αποδεικνύει περίτρανα ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία με πόνο βλέπει όλα τα διαδραματιζόμενα, δέεται υπέρ όσων καθίστανται θύματα της ένοπλης συγκρούσεως και υπέρ των στρατιωτικών και των αμάχων.
Ο Πατριάρχης υπενθύμισε ότι το ποίμνιο της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι εκατέρωθεν της αντιπαραθέσεως, πράγμα που καθιστά αυτή τη σύγκρουση ιδιαίτερα τραγική για τη Ρωσική Εκκλησία.
Ο Πατριάρχης έθιξε το σπουδαιότατο τώρα θέμα της διαποιμάνσεως των στρατιωτικών και ολόκληρη σειρά άλλων πολύ σημαντικών θεμάτων.
Η εισήγησή του έχει προγραμματικό χαρακτήρα και ταυτοχρόνως προτρέπει τους ιεράρχες σε σχετικές ενέργειες στις οικείες αυτών εκκλησιαστικές επαρχίες».
Οι θέσεις αυτές του κ.Ιλαρίωνα, δεν είναι παρά ο προάγγελος μιας οργανωμένης επίθεσης κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου το οποίο κατηγορεί για εισπήδηση στο εσωτερικό της ρωσικής Εκκλησίας!
Την ίδια στιγμή δεν κάνει καμία αναφορά στην εισπήδηση της Μόσχας στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας την οποία πραγματοποίησε χρησιμοποιώντας κληρικούς οι οποίοι είχαν αντικανονικές συμπεριφορές.
Το γεγονός ότι το κείμενο των 40 σελίδων ,με τα συμπεράσματα για τη «δράση του Φαναρίου» θα αποσταλεί σε όλες τις ορθόδοξες Εκκλησίες ,σύμφωνα με ιεράρχες που γνωρίζουν την πρακτική των Ρώσων ,δεν είναι παρά η δημιουργία άλλοθι για όσα ακολουθήσουν. Ωστόσο ,όλα δείχνουν πως το επόμενο διάστημα οι Εκκλησίες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν με ευθύτητα ζητήματα όπως το Ουκρανικό , την αυτοκεφαλία των Σκοπίων και κυρίως τα όσα συμβαίνουν στην Αφρική. Από την αντιμετώπιση του κειμένου θα εξαρτηθεί εάν το σχίσμα μεταξύ Ρωσίας και Πατριαρχείου θα βαθύνει ακόμη περισσότερο.