Φαίνεται πως οι δρόμοι του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστάσιου και του Οικουμενικού Πατριάρχη χωρίζουν για όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία.
Με αφορμή τα όσα γίνονται στη Λαύρα των Σπηλαίων στο Κίεβο ( η ουκρανική κυβέρνηση θέλει να εκδιώξει από εκεί τους μοναχούς που διάκεινται φιλικά προς τη Μόσχα)ο Αναστάσιος με επιστολή του εκφράζει "την βαθιά του λύπη για τις θηριωδίες που υφίσταται ο Μητροπολίτης Ιωανάθαν και το ποίμνιό του".
«Συμμετέχουμε στα βάσανά σας και για να επεκτείνουμε τις δυνατότητές μας, μοιραζόμαστε όπου χρειάζεται τη μαρτυρία μας για τις θηριωδίες κατά του ευσεβούς ορθόδοξου Ιερού κλήρου, του ευσεβούς λαού καθώς και των περίφημων Ιερών τόπων στην Ουκρανία» αναφέρει ο κ. Αναστάσιος.
Ο μητροπολίτης Τούλτσιν Ιωνάθαν , ο οποίος πρόσκεινται στη φιλορωσική Εκκλησία καταδικάστηκε σε 5 χρόνια φυλάκιση με δήμευση περιουσίας.
Ο κ.Αναστάσιος με την επιστολή του ταυτίζεται με τις θέσεις της Μόσχας, γεγονός που έχει προκαλέσει την οργή του Βαρθολομαίου ο οποίος το τελευταίο διάστημα έχει διακόψει κάθε επαφή με τα Τίρανα.
Η κρίση κορυφώθηκε με αφορμή την εκλογή του Επισκόπου Φιλομηλίου θεοφάνη για την πνευματική φροντίδα των εν Αμερική αλβανόφωνων κοινοτήτων.
Ο Αναστάσιος με δύο ανακοινώσεις του επιτέθηκε στο Φανάρι για την επιλογή Θεοφάνη τον οποίο χαρακτήρισε σχισματικό και όχι μόνο και κατηγόρησε τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο ότι είναι πίσω από την εκλογή του Φιλομηλίου.
Ο Βαρθολομαίος αγνόησε τον Αναστάσιο ο οποίος και πάλι εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία επικρίνει το Φανάρι.
Και αν αυτά θεωρούνται ήσσονος σημασίας ,ο κ.Αναστάσιος προκάλεσε εκνευρισμό στο φανάρι , όταν με ανακοινωσή του ζήτησε Πανορθόδοξο Σύνοδο προκειμένου να λυθούν τα ζητήματα που έχουν ανακύψει μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της ρωσικής Εκκλησίας.
Η θέση αυτή του Τιράνων ,ταυτίζεται με αυτή του πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου, έρχεται όμως σε σύγκρουση με αυτή του Φαναρίου το οποίο υποστηρίζει οτι μία πανορθόδοξος θα νομιμοποιήσει τις αξιώσεις της Μόσχας.
Στην ανακοινωσή του ο Αναστάσιος ανέφερε: "Καθώς εντείνεται η πρωτοφανής συμφορά της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία και η ανείπωτη οδύνη των Ορθοδόξων πιστών κορυφώνεται, επιβάλλεται το ταχύτερον δυνατόν πανορθοδόξος αντιμετώπισις".
Η πρόταση αυτή , κατά τον Αναστάσιο, θα πρέπει να γίνει αποδεκτή από το Φανάρι προκειμένου «να προληφθεί ο κίνδυνος σχίσματος που θα απειλήσει την αξιοπιστία της Ορθοδοξίας".
Αμεση ήταν η αντίδραση του Οικουμενικού Πατριαρχείου το οποίο απάντησε στον Αναστάσιο: «Ορώμεν, ουν, Μακαριώτατε, ποίας ευθύνης Θρόνος εστίν ο της Κωνσταντινουπόλεως και ποίων τρόπων μέτοχος και διάδοχος οφείλει ίνα ανυπερθέτως καθίσταται ο κατά καιρούς και χρόνους Αρχιεπίσκοπος αυτού και Οικουμενικός Πατριάρχης. Εξ όλων των ασφαλών και εστώτων τούτων συνάγεται αδιαμφισβητήτως ότι αι επί μέρους κατά τον παρελθόντα και τον νυν αιώνα διορθόδοξοι προσπάθειαι και πρωτοβουλίαι της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας εσφαλμένως εξελήφθησαν τυχόν υπό τινων ως απεμπόλησις των τοιούτων αμετακινήτων ευθυνών άμα δε και διακονικών προνομίων αυτής εν ονόματι οιονεί τινος κοινοβουλευτικής ομοσπονδίας-ως και ρητώς ελέχθη ατυχώς- των επί μέρους Τοπικών Εκκλησιών, ήτις συναποφασίζει μετά των Πρεσβυγενών Θρόνων επί παντός θέματος".