Προβλήματα παρεμπόδισης του «Συστήματος Παγκόσμιας Πλοήγησης», γνωστότερου ως GPS, στον εναέριο χώρο της Κύπρου, έχουν παρατηρηθεί τελευταίως σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα.
Είναι ενδεικτικές οι πληροφορίες που μεταδίδονται και αναφέρουν ότι ο γερμανικός αερομεταφορέας Lufthansa, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως, έχει λάβει μέτρα για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο σε περιοχές της Μέσης Ανατολής, δίδοντας συγκεκριμένες οδηγίες στους πιλότους του στόλου για «επί σκοπού κρίσιμες καταστάσεις».
Τα προβλήματα που παρουσιάζονται με την σκόπιμη παρεμπόδιση του σήματος (Jammers) έχουν ως αποτέλεσμα ο πιλότος να μην μπορεί να γνωρίζει ακριβώς τη θέση του. Είτε υπάρχουν διακοπές (interruption), είτε η θέση του αεροσκάφους παρουσιάζεται σε λάθος σημείο (spoofing).
Η γερμανική ιστοσελίδα Aero με δημοσίευμά της την περασμένη εβδομάδα αναφέρεται σε πρόβλημα που παρατηρήθηκε σε πτήση της Lufthansa, με τον κυβερνήτη να λαμβάνει «ψευδή δεδομένα» για την ακριβή θέση του αεροσκάφους. Το φαινόμενο συνδέεται με την κρίση στην Μέση Ανατολή.
Στο ρεπορτάζ προβάλλεται η θέση ότι το φαινόμενο είχε παρατηρηθεί πρόσφατα ενόσω αεροπλάνο του γερμανικού κολοσσού κατευθυνόταν από τα Άδανα της νότιας Τουρκίας στην Λάρνακα. Γίνεται λόγος για ηλεκτρονικό πόλεμο, με αποτέλεσμα ο κυβερνήτης του αεροσκάφους να μην έχει πραγματική εικόνα για τη θέση του, κάτι που τον ανάγκασε να κλείσει τους δέκτες του GPS.
Προστίθεται ότι «χάρη στο γεγονός ότι τα μέλη του πληρώματος απενεργοποίησαν τους αισθητήρες του GPS, η θέση του αεροσκάφους εντοπίστηκε με ακρίβεια μέσω των αρχών του αεροδρομίου Λάρνακας».
Σύμφωνα με ερευνητές που ανέλυσαν το φαινόμενο, ως καυτό σημείο των «επιθέσεων παραπλάνησης» (spoofing) θεωρούνται οι περιοχές της Βηρυτού, του Καΐρου, της Βαγδάτης και του Τελ Αβίβ. Εκπρόσωπος της Lufthansa κληθείς να σχολιάσει τις πληροφορίες της ιστοσελίδας Aero, ανέφερε ότι «οι επιθέσεις στο GPS είναι μια σοβαρή παρεμβολή στην ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας και απειλή στην ασφαλή διενέργεια πολιτικών πτήσεων». Πρόσθεσε ότι «όλοι οι πιλότοι της Lufthansa είναι καλά εκπαιδευμένοι για σημαντικές σκόπιμες καταστάσεις κρίσεως».
Από πλευράς Πολιτικής Αεροπορίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και ειδικότερα του Τομέα Εναέριας Κυκλοφορίας, πάντως, υπάρχει γνώση του ζητήματος και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας είναι σε θέση να διαχειριστούν τέτοια ζητήματα.
Πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι αυτές οι επιθέσεις που επηρεάζουν τα Συστήματα Παγκόσμιας Πλοήγησης, έχουν παρατηρηθεί από το 2012, σε μια εποχή που ήταν έντονες οι πολεμικές συγκρούσεις κατά τον συριακό εμφύλιο.
Οι ίδιες πληροφορίες της εφημερίδας μας, αναφέρουν ότι μετά τις τελευταίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή μετά την επίθεση της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου στο Ισραήλ και τις μετέπειτα πολεμικές επιχειρήσεις του ισραηλινού στρατού στη Γάζα, παρουσιάζονται τέτοια φαινόμενα με συχνότητα που ποικίλει. «Σε μια ημέρα μπορεί να υπάρχουν δυο αναφορές για προβλήματα πλοήγησης, σε μια άλλη να υπάρχουν 10 αναφορές, ενώ την επομένη μπορεί να μην υπάρχει καμία» σχολίασε χαρακτηριστικά πηγή του «Φ». Να σημειωθεί ότι στις 6 Νοεμβρίου ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφαλείας της Αεροπορίας (EASA) αναθεώρησε ενημερωτικό δελτίο που αφορά τέτοιου είδους παρεμβολές.
Πηγή: philenews.com