Νότια Κορέα: Το «εγκληματικό λάθος» που στοίχισε 179 ψυχές - Τα αινιγματικά σημάδια της τραγωδίας

 
σσσ

Πηγή Φωτογραφίας: AP Photo

Ενημερώθηκε: 30/12/24 - 16:33

Οι ειδικοί αποκάλυψαν το «σχεδόν εγκληματικό» λάθος που μπορεί να προκάλεσε τον θάνατο 179 ανθρώπων στο καταστροφικό αεροπορικό δυστύχημα στη Νότια Κορέα.

Το αεροπλάνο της Jeju Air βγήκε από τον διάδρομο προσγείωσης στην πόλη Muan, 180 μίλια νότια της Σεούλ, προσέκρουσε σε τσιμεντένιο φράχτη και τυλίχθηκε στις φλόγες την Κυριακή, αφού το σύστημα προσγείωσης προφανώς δεν άνοιξε.

Όλοι εκτός από δύο από τους 181 επιβαίνοντες στο Boeing 737-800 σκοτώθηκαν σε μία από τις χειρότερες αεροπορικές καταστροφές της Νότιας Κορέας, όπως δήλωσαν αξιωματούχοι.

Τώρα οι εμπειρογνώμονες επισημαίνουν ότι χωρίς ένα «εγκληματικό» λάθος, «όλοι [στο αεροσκάφος] θα ήταν ζωντανοί» - και τα αινιγματικά σημάδια σχετικά με το τι θα μπορούσε να έχει προκαλέσει τη συντριβή.

Ο David Learmount, κορυφαίος εμπειρογνώμονας σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας, δήλωσε στο Sky News ότι η ύπαρξη ενός τσιμεντένιου τοίχου στο τέλος του διαδρόμου ήταν «στα όρια του εγκλήματος» και δήλωσε ότι η σύγκρουση με τον τοίχο ήταν η «καθοριστική στιγμή» της καταστροφής.

Υποστήριξε ότι αν δεν υπήρχε ο τοίχος, το αεροπλάνο θα είχε προσκρούσει σε φράχτη, θα είχε γλιστρήσει σε δρόμο και πιθανότατα θα είχε σταματήσει σε κοντινό χωράφι.
'Νομίζω ότι όλοι θα ήταν ζωντανοί... οι πιλότοι μπορεί να είχαν υποστεί κάποια ζημιά περνώντας από τον φράχτη ασφαλείας ή κάτι τέτοιο. Αλλά υποψιάζομαι ότι θα μπορούσαν να είχαν επιβιώσει», δήλωσε ο κ. Learmount.

Οι πιλότοι των αεροπορικών εταιρειών συμμετείχαν επίσης, λέγοντας ότι το αεροσκάφος πιθανότατα έχασε ισχύ σε τουλάχιστον έναν κινητήρα και υπέστη υδραυλική βλάβη, αφού το αεροπλάνο φέρεται να χτυπήθηκε από ένα πουλί.

Αφού εγκατέλειψαν την πρώτη προσπάθεια προσγείωσης λόγω απώλειας ισχύος, οι πιλότοι προσγειώθηκαν στον διάδρομο με μεγάλη ταχύτητα στη δεύτερη προσπάθειά τους - χωρίς να ανοίξουν τα πτερύγια και να ενεργοποιήσουν τα φρένα ταχύτητας που κανονικά θα επιβράδυναν το αεροπλάνο.

Ο αναστροφέας ώσης, που χρησιμοποιείται για την επιβράδυνση του αεροσκάφους μόλις βρεθεί στο έδαφος, είχε αναπτυχθεί μόνο στον έναν κινητήρα.

Ενώ τα πτερύγια και το αυτί προσγείωσης τροφοδοτούνται από το υδραυλικό σύστημα, μπορούν να επεκταθούν χειροκίνητα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ο σμηναγός Denys Davydov, ο οποίος πετάει ένα Boeing 737-800 για την Ukraine International Airlines, δήλωσε στους Times: «Φαίνεται ότι είχαν υδραυλικό σύστημα για να αναπτύξουν τον ένα αντιστροφέα, αλλά όχι πτερύγια ή αυτί προσγείωσης... Ως πιλότος του ίδιου αεροσκάφους, είναι πολύ περίεργο».

Ορισμένοι εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι ένα χτύπημα πουλιού από μόνο του δεν θα είχε παραλύσει το σύστημα προσγείωσης.

Ο Αυστραλός ειδικός σε θέματα ασφάλειας αερομεταφορών Geoffrey Dell δήλωσε: «Δεν έχω δει ποτέ ένα χτύπημα πουλιού να εμποδίζει το σύστημα προσγείωσης να εκτείνεται».

Ο συντάκτης του Airline News Geoffrey Thomas δήλωσε ότι τα χτυπήματα πουλιών «συνήθως δεν προκαλούν από μόνα τους την απώλεια ενός αεροπλάνου» και διερωτήθηκε γιατί οι πυροσβέστες δεν επιλήφθηκαν του αεροσκάφους καθώς προσγειωνόταν στον διάδρομο προσγείωσης.

Είπε: «Γιατί δεν ήταν παρόντες όταν το αεροπλάνο προσγειώθηκε; Και γιατί το αεροσκάφος προσγειώθηκε τόσο μακριά στον διάδρομο προσγείωσης; Και γιατί υπήρχε ένας τοίχος από τούβλα στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης;».

Αλλά ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών της Νότιας Κορέας, Joo Jong-wan, απέρριψε τις ανησυχίες σχετικά με την ύπαρξη του τσιμεντένιου τοίχου μετά το τέλος του διαδρόμου, λέγοντας ότι και τα δύο άκρα του διαδρόμου έχουν «ζώνες ασφαλείας με πράσινες ρυθμιστικές περιοχές πριν φτάσουν στον εξωτερικό τοίχο», αναφέρει ο Independent .

Πρόσθεσε ότι το αεροδρόμιο σχεδιάστηκε «σύμφωνα με τις συνήθεις κατευθυντήριες γραμμές για την ασφάλεια των αερομεταφορών, ακόμη και αν ο τοίχος μπορεί να φαίνεται πιο κοντά από ό,τι είναι στην πραγματικότητα».

Ωστόσο, η εμπειρογνώμονας αεροπορίας Sally Gethin δήλωσε στο Sky News ότι ένα χτύπημα πουλιού θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα και να παρουσιάσει βλάβη στα υδραυλικά.

Είπε ότι ήταν μια «εύλογη εξήγηση» για την πρόκληση βλάβης του συστήματος προσγείωσης, προσθέτοντας ότι οι πιλότοι θα έπρεπε να λάβουν «αποφάσεις σε κλάσματα δευτερολέπτου» σε μια τέτοια περίπτωση.

Ο Marco Chan, ανώτερος λέκτορας αεροπορικών επιχειρήσεων στο Buckinghamshire New University, δήλωσε ότι τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι το αεροπλάνο είχε συναντήσει ένα σμήνος πουλιών «με αποτέλεσμα να υπάρχει υποψία κατάποσης πουλιών στους κινητήρες».

Το «γιατί» των οικογενειών

Το γεγονός αυτό έρχεται την ώρα που τα συντετριμμένα μέλη των οικογενειών των θυμάτων της συντριβής ζητούν απαντήσεις.

Ο Jeon Je-young, του οποίου η κόρη Mi-sook ήταν μία από τους 179 νεκρούς που επέβαιναν στην πτήση 2216 της Jeju Airlines, λέει ότι δεν μπορεί ακόμη να πιστέψει τι συνέβη.

'Όταν είδα το βίντεο του ατυχήματος, το αεροπλάνο φαινόταν εκτός ελέγχου', δήλωσε ο 71χρονος πατέρας. 'Οι πιλότοι μάλλον δεν είχαν άλλη επιλογή από το να το κάνουν. Η κόρη μου, η οποία είναι μόλις στα μέσα της δεκαετίας του 40, κατέληξε έτσι. Αυτό είναι απίστευτο'.

Ο Jeon είπε ότι η τελευταία φορά που είδε την κόρη του ήταν όταν έφερε τρόφιμα και το ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς στο σπίτι του στις 21 Δεκεμβρίου.

Η Μι-σουκ επέστρεφε στο σπίτι της, αφού είχε ταξιδέψει με φίλους στην Μπανγκόκ για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Επιβιώνει από τον σύζυγό της και την έφηβη κόρη της.

Ο πατέρας της δήλωσε: «Είχε σχεδόν επιστρέψει στο σπίτι της, οπότε (είδε) ότι δεν υπήρχε λόγος να καλέσει την οικογένεια (για να αφήσει κάποιο τελευταίο μήνυμα). Νόμιζε ότι θα επέστρεφε στο σπίτι.

'Μέχρι να βγάλει το τηλέφωνό της, το αεροπλάνο πιθανότατα είχε συντριβεί'.

Η πτήση, που έφθανε από την πρωτεύουσα της Ταϊλάνδης με 175 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος, εθεάθη να γλιστρά στον διάδρομο προσγείωσης χωρίς ορατό σύστημα προσγείωσης, προτού συντριβεί σε εξοπλισμό πλοήγησης και σε έναν τοίχο μέσα σε μια έκρηξη φλογών και συντριμμιών.

Μόνο δύο άτομα - και τα δύο μέλη του πληρώματος - επέζησαν από την τραγωδία και νοσηλεύονται για τραύματα που δεν απειλούν τη ζωή τους αφού ανασύρθηκαν από τα φλεγόμενα συντρίμμια.

Οι αρχές αποκάλυψαν τα ονόματα ορισμένων από τους νεκρούς της συντριβής, προκαλώντας θλίψη και οργή στις οικογένειες των επιβατών που είχαν συγκεντρωθεί στον χώρο αφίξεων του αεροδρομίου.

Οι ερευνητές της σκηνής του εγκλήματος συνέλεξαν DNA από τις οικογένειες για να πραγματοποιήσουν εξετάσεις για την ταυτοποίηση των θυμάτων.

Η Mi-sook αναγνωρίστηκε από τα δακτυλικά της αποτυπώματα και η οικογένειά της αναζητά ένα γραφείο τελετών κοντά στην πόλη της, την Gwangju, για να μεταφέρει τη σορό της εκεί.

Ο θλιμμένος πατέρας της αμφισβήτησε την απόφαση των πιλότων να επιχειρήσουν να προσγειωθούν στον σκληρό διάδρομο αντί να πέσουν στο νερό.

Είπε: «Το νερό κοντά στο αεροδρόμιο δεν είναι βαθύ. Υπάρχουν πιο μαλακά χωράφια από αυτόν τον τσιμεντένιο διάδρομο. Γιατί δεν μπορούσε ο πιλότος να προσγειωθεί εκεί;

Οι αξιωματούχοι της πυροσβεστικής ανέφεραν ότι οι επιπτώσεις της συντριβής είχαν αφήσει το αεροπλάνο «σχεδόν τελείως κατεστραμμένο».

Ο Yeom Dong-bu, πυροσβέστης που στάλθηκε στο σημείο δήλωσε: «Λόγω της σύγκρουσης δύο φορές και της έκρηξης, οι περισσότεροι επιβάτες πετάχτηκαν από το αεροπλάνο, αν και δύο μέλη του πληρώματος επέζησαν ευτυχώς στην ουρά».

Ένας αξιωματούχος των μεταφορών της Νότιας Κορέας δήλωσε νωρίτερα ότι το αεροπλάνο είχε επιχειρήσει να προσγειωθεί, αλλά ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας του είπε να αναβάλει την προσγείωση, αφού έδωσε προειδοποίηση για κρούση πτηνών.

Ο πιλότος κάλεσε Mayday δύο λεπτά αργότερα και του δόθηκε άδεια να προσγειωθεί από την αντίθετη κατεύθυνση.

Οι ειδικοί προειδοποίησαν ότι τα αεροπορικά ατυχήματα συνήθως προκαλούνται από πολλούς παράγοντες που συμβάλλουν και μπορεί να χρειαστούν μήνες για να συνθέσουν την αλληλουχία των γεγονότων εντός και εκτός του αεροπλάνου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Jeju Airlines Kim E-bae υποκλίθηκε βαθιά μαζί με άλλους ανώτερους αξιωματούχους της εταιρείας, καθώς ζήτησε συγγνώμη από τις οικογένειες που θρηνούν και δήλωσε ότι αισθάνεται «πλήρη ευθύνη» για το περιστατικό σε τηλεοπτική συνέντευξη Τύπου.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ