Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι της νέας δεξιάς κυβέρνησης της Ιταλίας κάλεσε «να συντρίψουμε» τα όπλα και τα ναρκωτικά που συνδέονται με την εμπορία ανθρώπων, καθώς οι ΜΚΟ δίνουν μάχη για να αφήσουν να αποβιβαστούν οι διασωθέντες αιτούντες άσυλο.
Από την Κυριακή, πολλά πλοία ξένων ΜΚΟ ζητούν από την Ιταλία άδεια να αποβιβάσουν περίπου 1.000 μετανάστες, ενώ δύο πλοία με διασωθέντες αιτούντες άσυλο έχουν ήδη ελλιμενιστεί στις ακτές της χώρας. Ο υπουργός Εσωτερικών Ματέο Πιαντεντόζι επέτρεψε την αποβίβαση γυναικών και παιδιών, αλλά αρνείται να κάνει το ίδιο με τους υγιείς άνδρες που έχουν παραμείνει στο πλοίο με τους διασώστες τους.
«Όποιος επιβιβάζεται σε αυτά τα πλοία πληρώνει περίπου 3.000 δολάρια, τα οποία γίνονται όπλα και ναρκωτικά για τους διακινητές», δήλωσε ο Σαλβίνι στο RTL 102,5.
«Πρόκειται για ολοένα και πιο επικίνδυνα οργανωμένα ταξίδια. Πρέπει να πατάξουμε τη διακίνηση όχι μόνο ανθρώπων, που είναι ήδη τεράστια, αλλά και όπλων και ναρκωτικών που συνδέονται με την εμπορία ανθρώπων», πρόσθεσε ο Σαλβίνι, ο οποίος κατηγορήθηκε το 2019 για το αδίκημα της διακεκριμένης απαγωγής, αφού εμπόδισε, ως υπουργός Εσωτερικών, την αποβίβαση 147 μεταναστών από το ισπανικό πλοίο της ΜΚΟ Open Arms.
Τα πλοία Rise Above, Norwegian Ocean Vikings, το γερμανικό Humanity 1 και Geo Barents επιμένουν να παραμένουν στα ιταλικά ύδατα παρά την εντολή της ιταλικής κυβέρνησης που ζητά από τα σκάφη να επιστρέψουν στα διεθνή ύδατα, επί ποινή προστίμου 50.000 ευρώ, ενώ τα δύο τελευταία έχουν ήδη ελλιμενιστεί στο λιμάνι της Κατάνης, στη Σικελία.
«Μια ομάδα δικηγόρων παρακολουθεί τη νομική θέση των 35 προσφύγων που επιβαίνουν στο πλοίο Humanity 1. Δεν πρόκειται να φύγουν γιατί αυτό θα ήταν παράνομο. Αναλαμβάνουμε δράση για την εφαρμογή του νόμου και του διεθνούς δικαίου», ανακοίνωσε ο Αμπουμπακάρ Σουμαχόρο, νεοεκλεγείς βουλευτής των Πρασίνων και της Ιταλικής Αριστεράς.
Η Γερμανία καλεί την ΕΕ, η Νορβηγία αποφεύγει την ευθύνη
«Είναι σημαντικό ότι εκατοντάδες άνθρωποι μπόρεσαν να αποβιβαστούν, αλλά είναι σημαντικό να διασωθούν όλοι οι άνθρωποι και να μπορέσουν να φτάσουν στη στεριά», δήλωσε η εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών Σαμπίνε Σάσε, η οποία αναφέρει ότι η Γερμανία βρίσκεται «σε στενή επαφή με τις ιταλικές αρχές», υπενθυμίζοντας ότι η διάσωση στη θάλασσα είναι «ηθικό και νομικό καθήκον».
Η Γερμανία ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συντονίσει την αποβίβαση και την ενδεχόμενη ανακατανομή των μεταναστών, ενώ η Νορβηγία διευκρινίζει ότι δεν έχει «καμία ευθύνη» για το τι κάνουν τα πλοία των ΜΚΟ στην Ιταλία, ακόμη και αν φέρουν νορβηγική σημαία.
Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, υπάρχει «ηθικό και νομικό καθήκον να σώζονται οι άνθρωποι στη θάλασσα», αναφέρει εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καλώντας την Ιταλία να διευκολύνει την αποβίβαση των μεταναστών και να «ελαχιστοποιήσει τον χρόνο που περνούν οι άνθρωποι στη θάλασσα».
Το λεγόμενο «διεθνές δίκαιο της θάλασσας» αποτελείται από μια σειρά συμβάσεων και συμφωνιών, συμπεριλαμβανομένου του κανονισμού του Δουβλίνου του 2013 για τις αιτήσεις ασύλου.
Όλες προβλέπουν την ταχεία διάσωση τυχόν ναυαγών, στους οποίους πρέπει να εξασφαλίζεται η αποβίβαση σε «ασφαλή τόπο».