Οι αξίες ποτέ δεν χάνονται. Απλά εξελίσσονται από τους ίδιους τους δημιουργούς και βελτιώνονται για να αγγίξουν το τέλειο.
Φτάσαμε στην Λισαβόνα όπου εκεί η παρουσίασε το ολοκαίνουργιο Compass με τις 70+ τεχνολογίες. Ένα ντιζαινάτο C-SUV με “off road”ικανότητες που θα κινηθεί με αξιοπρέπεια στην ευρωπαϊκή αγορά και θα τοποθετηθεί πάνω από το Renegade αφού είναι μεγαλύτερο κατά 14,6 εκατοστά.
Το νέο Compass οπτικά σε κερδίζει με την πρώτη ματιά. Δεν έχει άλλωστε καμιά σχέση με το προηγούμενο Compass. Και όταν το οδηγήσεις σε εντυπωσιάζει. Ειδικά η έκδοση Trailhawk που είναι για πιο χωμάτινες καταστάσεις.
Πριν ξεκινήσω την παρουσίαση να πω δύο σημεία που με εντυπωσίασαν ιδιαίτερα.
Α. Η πρωτότυπη παρουσίαση που έκαναν για το νέο Compass. Ήταν σε τέσσερα διαφορετικά στάδια με προκαθορισμένο χρόνο ( το ρολόι μετρούσε ανάποδα) για κάθε ομιλητή. Ήταν η πρώτη φορά στα χρονικά που γίνεται τέτοια παρουσίαση.
Β. Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που έχει το Trailhawk κατέβηκα μια αρκετά δύσκολη πλαγιά, χωρίς να κάνω απολύτως τίποτα. Απλά κράταγα το τιμόνι και παρακολουθούσα τον ηλεκτρονικό «πιλότο» που «κατέβαζε» με απόλυτη ασφάλεια το Compass .
Θέλω να προλάβω αυτούς που θα με κατηγορήσουν ως υπερβολικό. Πριν πουν οτιδήποτε καλό είναι να περιμένουν. Να το οδηγήσουν όταν έρθει στην Ελλάδα και μετά να σχολιάσουν. Στη χώρα μας το νέο Compass περιμένουμε να έρθει το τρίτο δεκαήμερο του Ιουλίου. Αν και είναι νωρίς ,η τιμή του Compass στα 1.400 κ.εκ ενδέχεται να ξεκινάει από τις 26.000 ευρώ.
Ο σωστός τίτλος για αυτό το αυτοκίνητο θα ήταν « To Compass με τα 70 συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας». Όταν μάθεις τη χρησιμότητα όλων των λειτουργιών, τότε θα μπορείς να πεις ότι δικαίως οι σχεδιαστές- κατασκευαστές του Compass έκαναν καλή δουλειά. Στον στάνταρ εξοπλισμό υπάρχουν δεκάδες συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Μερικά από αυτά είναι η προειδοποίηση από εμπρόσθια σύγκρουση, που ο οδηγός ενεργοποιείται και προλαβαίνει το κακό η το σύστημα διατήρησης πορείας στην λωρίδα κυκλοφορίας. Αν δηλαδή ο οδηγός αφαιρεθεί και το αυτοκίνητο αρχίζει να αλλάζει λωρίδα, τότε το σύστημα αυτό επαναφέρει στην αρχική του πορεία το αυτοκίνητο. Υπάρχει ακόμη η ειδοποίηση τυφλών σημείων και η παρακολούθηση κάθετης κίνησης. Όταν ο οδηγός φεύγει από τη θέση παρκινγκ και δεν έχει καλή ορατότητα τότε επεμβαίνει το σύστημα αυτό αν διαπιστώσει μπροστά του κίνηση.
Το Adaptive Cruise Control , φροντίζει για τη διατήρηση της προκαθορισμένης απόστασης από το προπορευόμενο όχημα. Το σύστημα αυτό μπορεί να ακινητοποιήσει πλήρως το αυτοκίνητο χωρίς την παρέμβαση του οδηγού. Πράγμα που σημαίνει προστασία από σύγκρουση.
Το σύστημα παρακολούθησης τυφλού σημείου (Blind-spot Monitoring) – προειδοποιεί τον οδηγό μέσω οπτικής ένδειξης στον πλευρικό καθρέφτη, και ηχητικού σήματος, για τυχόν επερχόμενο όχημα , όταν αποφασίζει να αλλάξει λωρίδα κυκλοφορίας.
Στον στάνταρ εξοπλισμό υπάρχει το ενεργό cruise control και το ESC το σύστημα αποφυγής ανατροπής.
Τελευταία όλο και περισσότεροι οδηγοί ζητούν κάμερα για να βλέπουν όταν παρκάρουν. Η κάμερα οπισθοπορείας (ParkView) ανοίγει όταν ο οδηγός επιλέξει την όπισθεν και εμφανίζει στην οθόνη πλοήγησης την εικόνα του περιβάλλοντος πίσω από το αυτοκίνητο με κατευθυντήριες γραμμές πορείας.
Στο δρόμο
Στη Λισαβόνα αν και υπήρχαν αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης προτίμησα αυτόν με το πετρέλαιο με τεχνολογία MultiJet II . Πριν φτάσω στη χωμάτινη διαδρομή που είχαν επιλέξει οι επικεφαλής της Jeep έκανα αρκετά χιλιόμετρα τόσο στην εθνική οδό όσο και περιφερειακά της Λισαβόνας από τους στενούς και φιδίσιους δρόμους. Το Compass ξεπερνάει τα στάνταρ που θέτουν οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες και ανεβάζει αρκετά τον πήχη του ανταγωνισμού τόσο στον τομέα της ασφάλειας όσο και στον τομέα της άνεσης. Με τέλεια ηχομόνωση και εντυπωσιακά κρατήματα. Οι μηχανικοί ενσωμάτωσαν στην μπροστινή και πίσω ανάρτηση το σύστημα επιλεκτικής απόσβεσης (Frequency Selective Damping – FSD). Γι αυτό άλλωστε και οι Αμερικάνοι δηλώνουν ότι το Compass έχει σήμερα τα καλύτερα χαρακτηριστικά κρατήματος και συμπεριφοράς.
Το σύστημα FSD φιλτράρει ενεργά τις -υψηλής συχνότητας -ταλαντώσεις της ανάρτησης που προέρχονται από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Έτσι και δεν κουράζονται στο εσωτερικό οι επιβάτες από τις ανωμαλίες του δρόμου και ο οδηγός έχει 100% έλεγχο της πορείας του αυτοκινήτου. Εκμεταλλευόμενο την “small-wide” αρχιτεκτονική της FCA και ενσωματώνοντας την πλήρως ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς κινείται στις off road διαδρομές έχοντας τέλεια συμπεριφορά. Το Compass για καλύτερη αντοχή κάνει εκτεταμένη χρήση χάλυβα υψηλής αντοχής.
Κινητήρες
Οι πετρελαιοκινητήρες που προσφέρονται στο νέο Jeep Compass συμπεριλαμβάνουν τον αποδοτικό 1.6L MultiJet II με Start & Stop, ισχύος 120 HP στις 3.750 σ.α.λ. και ροπής 320 Nm στις 1.750 σ.α.λ., σε συνδυασμό με εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Ο 2.0L κινητήρας MultiJet II, αποδίδει 140 HP στις 4.000 σ.α.λ. – συνδυαζόμενος με το αυτόματο κιβώτιο εννέα ταχυτήτων. Ο ίδιος κινητήρας με το εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο αποδίδει 140 ίππους στις 3.750 σ.α.λ. , με ροπή 350 Nm στις 1.750 σ.α.λ.
Τον τέλειο κινητήρα χρησιμοποιεί η έκδοση Trailhawk . Πρόκειται για δίλιτρο κινητήρα πετρελαίου (MultiJet II) με Start & Stop, που αποδίδει 170 HP και συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων. Αυτό το Compass οδήγησα στα κατηφορικά κομμάτια της διαδρομής με τα πολλά νεροφαγώματα και τις φυτευτές πέτρες. Αυτή η έκδοση που απευθύνεται κυρίως στους λάτρεις της off raoad οδήγησης έχει ποδιά ασφαλείας για να προστατεύει τον κινητήρα και το σασμάν.
Βέβαια υπάρχει και το Compass με κινητήρες βενζίνης με την επαναστατική τεχνολογία MultiAir. Το νέο Compass είναι το τρίτο μοντέλο Jeep που εξοπλίζεται με βενζινοκινητήρες MultiAir2 δεύτερης γενιάς. Ο ένας κινητήρας είναι Turbo 1.4L με Start & Stop, με μηχανικό 6άρι κιβώτιο και αποδίδει 140 HP στις 5.000 σ.α.λ. και ροπή 230 Nm στις 1.750 σ.α.λ.. Υπάρχει και ένας άλλος κινητήρας , που αποδίδει 170 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 250 Nm ροπής στις 2.500 σ.α.λ.. Αυτός έχει στάνταρ την τετρακίνηση και χρησιμοποιεί αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων.
Το πολύ καλό κιβώτιο 9 σχέσεων αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την ZF και κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο FCA στο Kokomo, Indiana (ΗΠΑ) ειδικά για να τοποθετηθεί σε μοντέλα με κινητήρες που είναι εγκάρσια τοποθετημένοι και είναι εφοδιασμένα με τετρακίνηση.
Τα στοιχεία που κάνουν το Compass να κινείται άνετα και σίγουρα είναι δύο προηγμένα συστήματα full-time 4x4. Το ένα είναι το «Jeep Active Drive» και το άλλο το «Jeep Active Drive Low». Υπάρχει βέβαια και το σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης Jeep Selec-Terrain, με πέντε διαφορετικά προγράμματα που βελτιστοποιούν την οδηγική συμπεριφορά σε οποιεσδήποτε συνθήκες και οδόστρωμα.
Το σύστημα διεύθυνσης χαρακτηρίζεται από την ακρίβεια της λειτουργίας του, χάρη στα συστήματα ηλεκτρικής υποβοήθησης (Electronic Power Steering – EPS) και ροπή υποβοήθησης κατεύθυνσης (Driving Steering Torque – DST), τα οποία βελτιώνουν τόσο τον έλεγχο όσο και την απόδοση.
Το ενσωματωμένο στην κολώνα του τιμονιού σύστημα EPS χρησιμοποιεί ό,τι πιο προηγμένο τεχνολογικά είναι διαθέσιμο. Το σύστημα DST βελτιώνει τον έλεγχο και την απόδοση του Jeep Compass, πραγματοποιώντας ενεργά διορθώσεις και αυτόματα ελέγχοντας την υπερστροφή σε επιφάνειες χαμηλής πρόσφυσης σε όλες τις συνθήκες οδήγησης.
Στο Jeep Active Drive υπάρχει αυτοματοποιημένο σύστημα τετρακίνησης που εναλλάσσει την κίνηση από 4x2 σε 4x4, μόνο εφόσον αυτό είναι απαραίτητο ανεξαρτήτως ταχύτητας κίνησης του οχήματος .
Στο Jeep Active Drive Low παρέχεται η δυνατότητα επιλογής κοντής σχέσης μετάδοσης με υποπολλαπλασιασμού 4.334 και τελική σχέση 20:1 για ακραίες εκτός δρόμου αναζητήσεις.
Για να μη λέμε πολλά, το καλό είναι ότι ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου λειτουργεί με τις δυνατότητες 100% χωρίς να προβληματίζει τον οδηγό.
Στο κορυφαίο μοντέλο Trailhawk παρέχεται επιπρόσθετα η λειτουργία Rock στο Selec-Terrain. Πρόκειται για ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα, που ελέγχει με ακρίβεια την λειτουργία του κινητήρα και του συστήματος πέδησης και είναι σχεδιασμένο να υποστηρίζει την κίνηση του οχήματος σε σκληροτράχηλα εδάφη. Οι κορυφαίες Trail Rated εκτός δρόμου επιδόσεις του υποστηρίζονται και από το σύστημα ελέγχου κατάβασης Hill Descent Control.
Στη μεγάλη έκδοση ο οδηγός από τον πολυδιακόπτη που είναι τοποθετημένος στην κεντρική κονσόλα, επιλέγει μία από τις πέντε προσαρμοσμένες ρυθμίσεις λειτουργίας: Auto, Snow, Sand, Mud και αποκλειστικά για το μοντέλο Trailhawk, Rock. Για την πλήρη οδηγική ικανοποίηση το λόγο έχουν 12 μονάδες ελέγχου κινητήρα, κιβωτίου ταχυτήτων, τετρακίνησης, πέδησης, ESC, κ.α. που ελέγχονται ηλεκτρονικά.
Ο οδηγός το μόνο που έχει να κάνει είναι να επιλέξει στις λασπωμένες την επιλογή Mud όπου υπάρχει η δυνατότητα της μεταφοράς της ροπής 100% στον πίσω άξονα. Αν το Compass κινείται σε αμμόλοφους τότε ο οδηγός επιλέγει την ένδειξη Sand ενώ στο Compass Trailhawk υπάρχει και η επιλογή Rock. Πρέπει να διευκρινίσω ότι στη δύσκολη κατηφορική διαδρομή δεν χρειάσθηκε καθόλου αυτή η επιλογή. Αρκεί η 4WD low. Ο οδηγός δεν πατάει καθόλου το φρένο αφού η μετάδοση υποπολλαπλασιάζεται κατά 20:1 και η ταχύτητα που κινείται το Compass είναι ιδιαίτερα χαμηλή.
Το νέο Compass ,που έχει πάρα πολλά χαρακτηριστικά από το Grand Cherokee γίνεται ιδιαίτερα όμορφο με τη μάσκα με τις 7 γρίλιες που είναι το εμβληματικό «πρόσωπο» κάθε Jeep. Όμορφα είναι τα αποκλειστικής σχεδίασης φωτιστικά σώματα LED με το μαύρο περίγραμμα. Η ελληνική αντιπροσωπεία έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα σ αυτήν την παρουσίαση. Και είναι σίγουρο ότι το Compass θα πρωταγωνιστήσει στη δική μας αγορά.