Το «Πέρασμα στην Ινδία» για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.), για να θυμηθούμε τον τίτλο της επικής ταινίας του Ντέϊβιντ Λην του 1984, ξεκίνησε χθες με την πρώτη φάση της μεγαλύτερης, πολυεθνικής, αεροπορικής, ασκήσεως της Ινδικής Αεροπορίας, με την επωνυμία “TARANG SHAKTI 2024”, στη δεύτερη φάση της οποίας θα συμμετάσχουν και 4 μαχητικά F-16C/D Block.52+ ADV της 116 Πτέρυγος Μάχης της Π.Α.
Μιλώντας χθες σε δημοσιογράφους στο Νέο Δελχί, ο Αρχηγός της Ινδικής Αεροπορίας Πτέραρχος A.P.Singh, με αφορμή την έναρξη της πρώτης φάσεως της ασκήσεως, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι η άσκηση “TARANG SHAKTI 2024” αποτελεί τη μεγαλύτερη πολυεθνική άσκηση της Ινδικής Αεροπορίας τα τελευταία 61 (!) χρόνια, καθώς σε αυτήν – και στις δύο φάσεις της – θα συμμετάσχουν σχεδόν 30 χώρες, από τις οποίες οι 10 με προσωπικό και μέσα (μεταξύ τους και η Ελλάδα), η διοργανώτρια και φιλοξενούσα της άσκηση Ινδία, ενώ άλλες 19 χώρες με το καθεστώς του «παρατηρητή της ασκήσεως»!
Η άσκηση ξεκίνησε ουσιαστικώς χθες και θα διαρκέσει μέχρι τις 14 Αυγούστου, με επίκεντρο την Αεροπορική Βάση Tamilnadu, στο Σουλάρ, ενώ η δεύτερη φάση, στην οποία θα συμμετάσχει και η Ελλάδα θα ξεκινήσει στις 29 Αυγούστου μέχρι και τις 14 Σεπτεμβρίου 2024, στην Αεροπορική Βάση Rajasthan στο Jodhur.
Οι συμμετέχουσες με προσωπικό και μέσα χώρες είναι οι εξής: Αυστραλία, Βανγκλαντές, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ισπανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Σινγκαπούρη και φυσικά η Ινδία. Αυτή τη στιγμή δεν είναι γνωστό αν τελικώς θα συμμετάσχει η Αεροπορία του Μπανγκλαντές, λόγω των δραματικών γεγονότων που έχουν ξεσπάσει στο εσωτερικό της χώρας με τους απηνείς διωγμούς των Ινδουιστών από τους Μουσουλμάνους!
Σε πολιτικό/διπλωματικό επίπεδο η ελληνική συμμετοχή πραγματοποιείται στο πλαίσιο ενός εξαιρετικώς σημαντικού «ανοίγματος» των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ινδική υποήπειρο, που έχει ξεκινήσει με τις επισκέψεις του Πρωθυπουργού κ.Κυριάκου Μητσοτάκη και του Υπουργού Εξωτερικών κ. Γιώργου Γεραπετρίτη στο Νέο Δελχί και τις πολιτικές συνομιλίες που είχαν εκεί με τους Ινδούς ομολόγους τους, τον περασμένο Φεβρουάριο, για να ακολουθήσουν οι αντίστοιχες πολυήμερες, διαδοχικές, επισκέψεις με «εξειδικευμένες» συνομιλίες των Αρχηγών ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Δημήτρη Χούπη και ΓΕΑ Αντιπτεράρχου (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη, ενώ δεν πρέπει να ξεχνούμε και τη παρουσία τεσσάρων μαχητικών αεροσκαφών Sukhoi Su-30MKI στην Ανδραβίδα, στο πλαίσιο της μεγάλης, πολυεθνικής, αεροπορικής ασκήσεως «Ηνίοχος».
Σε καθαρώς επιχειρησιακό επίπεδο, η προσέγγιση των Ενόπλων Δυνάμεων Ελλάδος και Ινδίας, θεωρείται «αντίβαρο» στην αντίστοιχη εδώ και χρόνια υπάρχουσα στενή στρατηγική σχέση Τουρκίας – Πακιστάν. Επιπροσθέτως, η Ινδική Αεροπορία είναι χρήστης των γαλλικών μαχητικών Rafale, όπως άλλωστε και η ΠΑ, ενώ έχει να αντιμετωπίσει «απέναντί της» τα μαχητικά F-16 διαφόρων εκδόσεων της Πακιστανικής Αεροπορίας. Επομένως η συνεργασία της ΠΑ και της Ινδικής Αεροπορίας είναι πολλαπλώς ωφέλιμη και για τις δύο πλευρές!
Από ελληνικής πλευράς υπήρχε ένα, ας το χαρακτηρίσουμε, «δίλημμα», περί του αν θα στέλναμε μαχητικά Rafale ή μαχητικά F-16. Τελικώς προτιμήθηκε η αποστολή των τεσσάρων μαχητικών F-16C/D Block.52+ADV, από τα οποία τα τρία μονοθέσια και το ένα διθέσιο. Μολονότι δεν έγινε γνωστός ο λόγος της επιλογής αυτής, εκτιμάται ότι έχει να κάνει με το θέμα της υποστηρίξεως της αποστολής στα σκέλη της μεταβάσεως και της επιστροφής, καθώς μάλλον θα ενταχθούν σε αμερικανικό «πακέτο» που θα συνοδεύεται και από αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού για πολλαπλούς ανεφοδιασμούς εν πτήσει, μαζί με τα αμερικανικά μαχητικά.
Αυτό που έγινε γνωστό στην ιστοσελίδα μας είναι το γεγονός ότι λόγω της γενικότερης καταστάσεως στη Μέση Ανατολή, η όλη ελληνική αποστολή θα πάει πολύ δυτικά, μέσω Σαουδικής Αραβίας, και παρά τους εναέριους ανεφοδιασμούς θα πραγματοποιήσει και μία διανυκτέρευση (άγνωστο που, σε Σαουδική Αραβία ή ΗΑΕ), από όπου την επομένη μέρα πάλι με εναέριους ανεφοδιασμούς θα πετάξουν πάνω από τον Ινδικό ωκεανό κατευθυνόμενη προς τη βάση της στην Ινδία.
Από την πλευρά τους οι τεχνικοί που θα ακολουθήσουν την αποστολή αναμένεται να μεταβούν στην Ινδία πετώντας με ένα μεταφορικό αεροσκάφος της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών (356 ΜΤΜ), που αν και δεν θα κάνει εναέριους ανεφοδιασμούς, καθώς τα δικά μας δεν έχουν τέτοιες δυνατότητες, επειδή όμως έχουν τη δυνατότητα πτήσεων μεγάλης διάρκειας, αναμένεται να πετάξει ως τον ενδιάμεσο σταθμό της ελληνικής αποστολής με απευθείας πτήση και από εκεί, με τον ίδιο τρόπο, την επομένη για την Ινδία.
Μέχρι τότε βέβαια θα ξέρουμε ασφαλώς και περισσότερες λεπτομέρειες.