Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος απάντησε σήμερα σε ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου που υπέβαλε ο Βουλευτής Ηρακλείου του «Κινήματος Αλλαγής» κ. Βασίλη Κεγκέρογλου με θέμα «Εκπαιδευτικό Κέντρο Αεροπορίας στην Καλαμάτα».
Ο κ. Παναγιωτόπουλος εξήγησε τους λόγους καθώς και το ιστορικό της απόφασης για την δημιουργία του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων. Παράλληλα τόνισε ότι οι διαπραγματεύσεις με την ισραηλινή εταιρία που θα αναλάβει το έργο συνεχίζονται, αλλά πολύ σύντομα θα υπογραφεί η συμφωνία καθώς όπως σημείωσε. «Δεν έχουμε έτσι κι αλλιώς άλλο περιθώριο για χάσιμο».
Ο κ. Παναγιωτόπουλος υπογράμμισε ότι η ανάγκη για την δημιουργία ενός σύγχρονου κέντρο εκπαίδευσης για τους Ικάρους ήταν επιβεβλημένη και είχε εντοπιστεί από το 2017 όταν και το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) ενέκρινε μελέτη για να ολοκληρωθεί το υποπρόγραμμα για τη δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος, δηλαδή στο εκπαιδευτικό κέντρο της Πολεμικής Αεροπορίας στην Καλαμάτα.
«Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη, θα γινόταν μίσθωση από την Πολεμική Αεροπορία ενός ολοκληρωμένου προγράμματος πτητικής εκπαίδευσης με μέσα δηλαδή και υποστήριξη σε μέσα επίγειας εκπαίδευσης (προσομοιωτές, υπολογιστές για την εκπαίδευση στα επιμέρους συστήματα, κλπ.) για τουλάχιστον 20 χρόνια. Από το 2017 που κρίθηκε ως «κατεπείγουσα» η ανάγκη αυτή, διότι ο χρόνος τελείωνε και το εκπαιδευτικό κομμάτι της Πολεμικής Αεροπορίας οδηγούνταν σε αδιέξοδο, αφού πάλιωναν τα αεροσκάφη και έμενε μεγάλο υπολειπόμενο πτητικό αντικείμενο ανεκτέλεστο για τους Ικάρους.
Δεν μπορούσαν να εκπαιδευτούν οι Ίκαροι με τα πτητικά μέσα και αυτό προκαλούσε συνέχεια αυξανόμενο φορτίο αποφασίστηκε να πάμε στην εκτέλεση αυτού του υποπρογράμματος.» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παναγιωτόπουλος
Στην συνέχεια ο ΥΕΘΑ τόνισε ότι ενώ το 2017 πάρθηκε η απόφαση για την δημιουργία εκπαιδευτικό κέντρο της Πολεμικής Αεροπορίας στην Καλαμάτα εν τούτοις η τότε ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας δεν κατάφερε να την υλοποιήσει με αποτέλεσμα να υπάρχουν φοβέρες καθυστερήσεις στην εκπαίδευση των νέων πιλότων. «Φτάσαμε εκείνη την περίοδο, να πηγαίνει στην μονάδα για να αρχίσει και να πετά ένας Ίκαρος, σε ηλικία 28 ετών! Γιατί; Διότι περίμενε πάρα πολύ στη σειρά αφού δεν υπήρχαν μέσα και έπρεπε να συμπληρώσει ώρες πτήσεως.» τόνισε ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Σύμφωνα με τα όσα είπε στην Βουλή ο ΥΕΘΑ το ζήτημα ανακινήθηκε κατά τον Δεκέμβριο του 2019 κατά την πρώτη επίσκεψη του Γενικού Διευθυντή ΓΔΑΕΕ στο Ισραήλ. «Ακολούθησα εγώ τον Φεβρουάριο του 2020 και η αποστολή υπό τον Πρωθυπουργό το καλοκαίρι του 2020 οπότε ανέκυψε και η πρόταση της ισραηλινής εταιρείας η οποία προκρίθηκε ως οικονομικά συμφερότερη και αρτιότερη ως προς την λεπτομέρεια της, τον περασμένο Δεκέμβριο στην Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων» σημείωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας. .
Αναφορικά με το κόστος του εγχειρήματος ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι το 2018 η πρόταση της Καναδικής εταιρίας για την δημιουργία του εκπαιδευτικού κέντρου πτήσης ήταν στα 1.8 δις ευρώ, αλλά στην συνέχεια μετά το ενδιαφέρον και δεύτερης εταιρίας για το πρόγραμμα το κόστος μειώθηκε αισθητά λόγω ανταγωνισμού.
Σχετικά με τα οφέλη που δημιουργούνται στην τοπική κοινωνία της Καλαμάτας ο κ. Παναγιωτόπουλος σημείωσε ότι η λειτουργία του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων δεν θα επηρεάσει το τοπικό αεροδρόμιο. Επιπλέον η δημιουργία του κέντρου θα προσελκύσει πιλότους από πολλές χώρες που συνεπάγεται και οφέλη στην τοπική οικονομία, αλλά και ενδεχομένως εκτόξευση του τουριστικού προϊόντος σημείωσε ο υπουργός.
Παράλληλα ο κ. Παναγιωτόπουλος εξήγησε ότι η πρόταση της ισραηλινής εταιρείας υπερτερούσε της καναδικής καθώς πρόσφερε περισσότερες ώρες εκπαίδευσης για τους πιλότους.
«Επομένως είναι μία πλήρης πρόταση, έχει αιτιολογηθεί, γίνονται διαπραγματεύσεις, θα καταλήξουμε -θεωρώ πολύ γρήγορα- σε σύμβαση και θα αρχίσει αμέσως όσο πιο δυνατόν γίνεται στην Καλαμάτα η μετουσίωση υλοποίηση της επένδυσης. Σε δύο χρόνια από σήμερα, όταν θα λήγει ο χρόνος ζωής του υφιστάμενου αεριωθομένου, διότι σε δύο χρόνια δεν θα υπάρχουν ούτε ανταλλακτικά για να το υποστηρίξουν, θα ξεκινά η Καλαμάτα με καινούργια αεριωθούμενα εκπαιδευτικά, αναβαθμισμένα ελικοφόρα κι όλη την υποδομή ενός ολοκληρωμένου διεθνούς κέντρου αεροπορικής εκπαίδευσης με ότι αυτό συνεπάγεται για την Πoλεμική Αεροπορία. Ευχαριστώ». κατέληξε ο κ. Παναγιωτόπουλος .