Υπό διερεύνηση οι συνθήκες του φρικτού τροχαίου δυστυχήματος στη Λιβύη, με πέντε νεκρούς και 14 τραυματίες, μέλη της ελληνικής ανθρωπιστικής βοήθειας, τόσο από το Υπουργείο Εξωτερικών όσο και από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας. Στις έρευνες συμμετέχει και η ΕΥΠ, όπως της ζητήθηκε από τους επικεφαλής των ερευνών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν έως τώρα, μια αλυσίδα παραλείψεων και συμπτώσεων οδήγησαν στην τρομερή τραγωδία. Τα ερωτηματικά πολλά, τόσο για το πώς κατάφερε τόσο εύκολα ένα τρίτο όχημα να παρακάμψει μία στρατιωτική στη ουσία φάλαγγα και να «καρφωθεί» πλαγιομετωπικά στο λεωφορείο που μετέφερε το κλιμάκιο της ελληνικής ανθρωπιστικής βοήθειας, όσο και η μεγάλη φωτιά που προκλήθηκε η οποία κατέστρεψε ολοσχερώς το λεωφορείο, κάτι όχι εντελώς σύνηθες σε παρόμοια τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα.
Τα μέτρα ασφαλείας για τη μετακίνηση της ελληνικής αποστολής κρίνονται μάλλον ελλιπή, ενώ μετά το δυστύχημα ακολούθησε χάος στη διαδικασία ενημέρωσης. Ερωτήματα προκύπτουν, τέλος, και για τη σύνθεση της αποστολής, αφού η επιχείρηση φαίνεται να στήθηκε χωρίς να συζητηθεί αν θα ήταν πιο κατάλληλα στελέχη της Ειδικής Μονάδας Αντιμετώπισης Καταστροφών.
Η ΕΥΠ επί του παρόντος τουλάχιστον, συνδράμει σε πληροφοριακό επίπεδο. Σύμφωνα με πληροφορίες η εικόνα που λαμβάνουν είναι συμβατή με τροχαίο δυστύχημα και τυχαίο γεγονός και η έκρηξη και η μεγάλη φωτιά δικαιολογούνται από το τροποποιημένο ντεπόζιτο του οχήματος που έπεσε πάνω στο λεωφορείο που είχε πολλαπλάσια ποσότητα καυσίμου. Στην ΕΥΠ τονίζουν ωστόσο, πως η έρευνα είναι πάντως σε πολύ αρχικό στάδιο και ακόμη καμία πιθανότητα δεν μπορεί να εξαιρεθεί και πως απλά αυτή είναι εικόνα που προσλαμβάνουν μέχρι στιγμής από τις «πηγές» τους στη χώρα αυτή.
Βεβαίως, γεννάται και άλλο ένα ερώτημα, ως προς ποιο λόγο ένα ντεπόζιτο καυσίμων να δεχτεί μία τροποποίηση τέτοια που το ντεπόζιτο να μοιάζει με βυτίο. Έχει να κάνει με τις δυσκολίες ανεύρεσης καυσίμων από τις συνθήκες που υπάρχουν στη συγκεκριμένη χώρα ή με κάτι πιο σύνθετο; Η έρευνα ωστόσο συνεχίζεται προς πάσα κατεύθυνση, ώστε να συλλεχθούν ασφαλή δεδομένα.
Στο έργο των ερευνών για τα αίτια του δυστυχήματος σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι μαρτυρίες διασωθέντων οι οποίοι είναι σε θέση να δώσουν στοιχεία αυτή τη στιγμή και να περιγράψουν τις τραγικές ώρες που έζησαν στη Λιβύη.
Σύμφωνα με τις υφιστάμενες πληροφορίες, το λεωφορείο (με ντόπιο οδηγό) κινήθηκε με κατεύθυνση από Βεγγάζη προς Ντέρνα, όπου ήταν ο τελικός προορισμός, με τη συνοδεία δύο τζιπ των δυνάμεων ασφαλείας της Λιβύης, εκ των οποίων το ένα προπορευόταν και το δεύτερο ακολουθούσε. Τη στιγμή της σύγκρουσης του τζιπ τύπου «Land Rover» με το λεωφορείο που μετέφερε την ελληνική αποστολή, δεν υπήρχε οπτική επαφή με το προπορευόμενο τζιπ των λιβυκών δυνάμεων ασφαλείας και με βάση τις μέχρι τώρα μαρτυρίες, τα μέτρα ασφαλείας ήταν μάλλον ελλιπή.
Φαίνεται ότι ο οδηγός έχασε τον έλεγχο του τζιπ και αυτό προσέκρουσε στο λεωφορείο πλαγιομετωπικά. Το λεωφορείο ανασηκώθηκε και όταν προσέκρουσε ξανά στο έδαφος, το μπροστινό μέρος έπιασε φωτιά. Οσοι κάθονταν στις μπροστινές θέσεις απανθρακώθηκαν, ενώ εκείνοι που βρίσκονταν στο πίσω μέρος βγήκαν από τα σπασμένα παράθυρα.