Η σημερινή 112η επέτειο της νικηφόρου ναυμαχίας της Λήμνου (5 Ιανουαρίου 1913) εναντίον του Οθωμανικού Στόλου, που «κλείδωσε» οριστικά την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο, βρίσκει το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να απισχνείται διαρκώς, ενώ το τουρκικό αντιθέτως δυναμώνει συνεχώς. Γιατί καλοί είναι οι «αντιβαλλιστικοί θόλοι», οι «ψηφιακές φρεγάτες» και οι “High Tech” μονάδες, που το τελευταίο διάστημα ευαγγελίζεται το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης και φυσικά η κυβέρνηση, αλλά για μία χώρα με μικτή, χερσαία και νησιωτική, επικράτεια, σε ένα «μέτωπο» καθαρώς αεροναυτικό, χρειάζονται όμως και οι «πλώρες», δηλαδή ισχυρός αριθμητικώς Στόλος!
Και βεβαίως ΔΕΝ υπερασπίζεται ένα αεροναυτικό περιβάλλον με «θόλους» που εδράζονται σε νησιά. Όλα αυτά είναι θεωρίες νεογιάπιδων, που για να πουλήσουν την «πνευματική τους πραμάτεια», φαίνεται πως αγνοούν τον Θουκιδίδη και τα όσα αυτός είχε υποστηρίξει περισσότερους από 20 αιώνες πριν, και τα οποία – δυστυχώς για εμάς – φαίνεται πως λαμβάνει λίαν σοβαρώς υπόψη του ο πρώην Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας και θεωρητικός της «ναυτικής Τουρκίας» Αχμέτ Νταβούτογλου και εφαρμόζει και υλοποιεί η χώρα του.
Με αυτό στο βάθος του μυαλού όλων μας (Ελλήνων και Τούρκων) πληροφορηθήκαμε ότι προ μερικών μόλις ημερών, στις 30 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στην Τουρκία, στα ναυπηγεία Γκολτσούκ του Μαρμαρά, η τελετή της ταυτόχρονης κοπής των πρώτων μετάλλων για ΤΡΙΑ ολοκαίνουργια πολεμικά σκάφη, που θα ναυπηγηθούν στη γείτονα από την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία. Ένα υποβρύχιο, ένα αντιτορπιλλικό και ένα «αεροπλανοφόρο», συμφώνως με τον ορισμό που δίνουν οι Τούρκοι, ελικοπτεροφόρο ή για χρήση ναυτικών UAV στην πραγματικότητα.
Πρόκειται για ένα ακόμα υποβρύχιο Type-214TN (MELDEN), με τεχνολογία AIP, ίδιας τεχνολογίας με τα δικά μας κλάσεως «Παπανικολής», αλλά μεγαλύτερα, το τέταρτο από τα έξι συνολικώς που θα ναυπηγηθούν στην Τουρκία, του “TF-2000 Air Defense Warfare Destroyer”, όπως το ονομάζουν αντιτορπιλλικό αεραμύνης της τάξεως των περίπου 8000 τόνων και του “National Aircraft Carrier”, μεγαλύτερου από το ήδη υπάρχον TCS “Anadolu”, που όλα τους θα ναυπηγηθούν στα ναυπηγεία του Γκολτσιούκ, που είναι ουσιαστικώς τα ναυπηγεία του τουρκικού Ναυτικού.
Με τις τρεις νέες αυτές ναυπηγήσεις, ο αριθμός των κάθε είδους ναυτικών μονάδων (επιφανείας, υποβρυχίων και μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας/υποβρυχίων) που ναυπηγούνται αυτή τη στιγμή, ταυτοχρόνως, στην Τουρκία έφτασε αισίως τα 22 (!), Έναντι αυτής της ναυπηγικής καταιγίδος, η Ελλάδα ναυπηγεί τρεις υπερσύγχρονες φρεγάτες, συζητά για την τέταρτη, πελαγοδρομεί μερικά χρόνια για την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO-200HN, κλάσεως «Ύδρα», συζητά την αναβάθμιση των τεσσάρων υποβρυχίων Type-214AIP, που ήδη το πρώτο κλείνει 15ετία στην ενεργό υπηρεσία και 20 χρόνια από τότε που άρχισε η ναυπήγησή του, καθώς και των πρώτων πέντε, από τις επτά συνολικώς, πυραυλακάτους τύπου “Super Vita” κλάσεως «Ρουσσέν»! Α, Βεβαίως να μην το ξεχάσουμε. Στις 20 Ιανουαρίου 2025 θα πραγματοποιηθεί η τελετή εντάξεως στο ΠΝ τεσσάρων «νέων» μεταχειρισμένων παράκτιων περιπολικών τύπου “Island”, που παρελήφθησαν από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ και «φρεσκαρίστηκαν» στα Ναυπηγεία Σαλαμίνος! Επίσης, αν όλα πάνε καλά αναμένονται εντός του 2025 να αρχίσουν να έρχονται οι δύο πρώτες υπερσύγχρονες φρεγάτες FDI-HN, κλάσεως «Κίμων». Και πέραν τούτων, ΟΥΔΕΝ! Τουλάχιστον στην πράξη, γιατί στα λόγια ΘΑ εκσυγχρονίσουμε τις ΜΕΚΟ, ΘΑ εκσυγχρονίσουμε τις πυραυλακάτους, ΘΑ προχωρήσει το πρόγραμμα της ναυπηγήσεως νέων υποβρυχίων, ΘΑ συμμετάσχουμε στο πρόγραμμα ναυπηγήσεως της φρεγάτας “Constellation”, που ακόμα είναι στα χαρτιά.
Όλη αυτή η κατάσταση, δίνει το δικαίωμα στην Τουρκία να σχεδιάσει και να υλοποιήσει το διάστημα 7-16 Ιανουαρίου 2025, τη μεγάλη αεροναυτική της άσκηση «Γαλάζια Πατρίδα» («Μαβί Βατάν»), στη διάρκεια της οποίας θα συμμετάσχουν συνολικώς 87 πλοία επιφανείας, 7 υποβρύχια, 7 μη επανδρωμένα θαλάσσια οχήματα, 31 αεροσκάφη, 17 ελικόπτερα, 28 UCAV/UAV και 20.000 άτομα, μη σκεπτόμενη και μη εφαρμόζοντας ουδεμία αλλαγή του αναθεωρητικού της δόγματος, παρά τις συναντήσεις και συζητήσεις των ηγετών των δύο χωρών κ.Κυριάκου Μητσοτάκη και κ. Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Σκοπός της ασκήσεως αυτής είναι η διεξαγωγή της επιχειρησιακής εκπαιδεύσεως του προσωπικού του Στόλου στον Εύξεινο Πόντο, το Αιγαίο και τη Μεσόγειο, για την παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας αποστολής και διαχείρισης και για την ανάπτυξη κοινής λειτουργικότητας», συμφώνως με τον εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Αμύνης.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η Άγκυρα με παράνομη ΝΟΤΑΜ έχει «δεσμεύσει» από τις 3 Ιανουαρίου και μέχρι τις 4 Φεβρουαρίου 2025, πέντε συνολικώς περιοχές «κόβοντας» το Αιγαίο στα δύο προφασιζόμενη ασκήσεις «ερεύνης και διασώσεως» και «προστασίας του περιβάλλοντος». Με αυτά και με αυτά από πλευράς της γείτονος, το 2024 έκλεισε με τα τουρκικά πλοία να έχουν αυξήσει τις παραβιάσεις των ελληνικών χωρικών υδάτων κατά 33,7% σε σχέση με το 2023 και χωρίς να είναι γνωστά αυτή τη στιγμή τα στοιχεία Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2024.
Από ελληνικής πλευράς, υπάρχει αυξημένη ετοιμότητα από πλευράς των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και ιδιαιτέρως του ΠΝ, για την εκ του σύνεγγυς, αλλά και εκ του μακρόθεν, με όλα τα διαθέσιμα μέσα «επί του πεδίου» αλλά και ηλεκτρονικά, παρακολούθηση της προκλητικής, λόγω του μεγέθους της, τουρκικής εκπαιδευτικής δραστηριότητος.
Ωστόσο, το ΠΝ διατηρεί σήμερα σε υπηρεσία 13 Φρεγάτες, εκ των οποίων οι 4, τύπου MEKO-200HN, ως προελέχθη, πρέπει να αναβαθμιστούν άμεσα και οι υπόλοιπες 9, τύπου “Standard” (“S”) να αντικατασταθούν. Μάλιστα η μία από αυτές προγραμματίζεται να αποσυρθεί εντός του 2025, καθώς αναμένεται η πρώτη υπερσύγχρονη FDI-HN, η Φ/Γ «ΚΙΜΩΝ».
Η Νέα Δομή Δυνάμεων 2021-2034 προβλέπει συνολικά 12 φρεγάτες και έξι κορβέτες. Συνεπώς απαιτείται εντός της επομένης δεκαετίας η πρόσκτηση (νέων-μεταχειρισμένων) πέντε φρεγατών και έξι κορβετών. Όλα αυτά υπό ομαλές συνθήκες και εφόσον ακολουθηθεί ο ισχύον σχεδιασμός. Σε περίπτωση όμως που δεν αναληφθούν άμεσα ενέργειες, και οι ενέργειες αυτές αναλαμβάνονται ΠΑΝΤΑ από την εκάστοτε κυβέρνηση της χώρας, το ΠΝ κινδυνεύει στα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας, το 2030, να επιχειρεί με μόλις οκτώ αξιόμαχες Κύριες Μονάδες Επιφανείας, ήτοι τις τέσσερις αναβαθμισμένες – όπως ελπίζεται – φρεγάτες τύπου MEKO-200HN και τις τέσσερις – επίσης όπως ελπίζεται – νεότευκτες τύπου FDI-HN, την ώρα που ο αντίπαλος θα βρίσκεται στο απόγειο της ναυτικής του ισχύος εδώ και έναν αιώνα.
Κυρίες και Κύριοι της Κυβερνήσεως, αυτή είναι η ωμή και «μπακαλίστικα» δοσμένη για να γίνει ευκολότερα κατανοητή από όλους, αλήθεια αν θέλουμε να είμαστε έντιμοι και σοβαροί, τιμώντας το τρισένδοξο ΠΝ, που δεν έχει έχει υποστείλει ποτέ την Ελληνική Σημαία και το οποίο σήμερα γιορτάζει την 112η επέτειο της νικηφόρου ναυμαχίας της Λήμνου, εκεί όπου 11 ελληνικά σκάφη με επικεφαλής το «Γ.ΑΒΕΡΩΦ», αντιμετώπισαν 12 σκάφη του Οθωμανικού Στόλου, όπως του αρμόζει και του αξίζει.
Γιατί βλέπουμε ότι ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΩΣ, όπως η Ιστορία ΔΙΔΑΣΚΕΙ, και οι αριθμοί, εκτός από την οποιαδήποτε τεχνολογία της κάθε εποχής και την ποιότητα του προσωπικού (που και αυτό αριθμητικώς ελλείπει στις μέρες μας), διαδραματίζουν και αυτοί τον σημαντικό τους ρόλο.