Αλήθειες και μύθοι των… «στρατηγών του πληκτρολογίου» για πυροσβεστικά αεροπλάνα

 
Αλήθειες και μύθοι των… «στρατηγών του πληκτρολογίου» για πυροσβεστικά αεροπλάνα

Πηγή Φωτογραφίας: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI

Ενημερώθηκε: 24/07/23 - 17:41

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Κάθε χρόνο, αμέσως μετά τις πρώτες μεγάλες πυρκαγιές της χρονιάς, αρχίζουν να γράφονται και να λέγονται διάφορα εξωφρενικά «μυθεύματα» (έτσι για να το πούμε όσο το δυνατόν πιο κομψά) είτε από παντελή άγνοια είτε από προσπάθεια πολιτικής εκμεταλλεύσεως της κάθε φορά δύσκολης καταστάσεως.

Καλό είναι λοιπόν να γνωρίζετε μερικές αλήθειες και μύθους για την αεροπυρόσβεση στην Ελλάδα:

--- Φέτος επιχειρούν 89 εναέρια πτητικά μέσα, αεροσκάφη και ελικόπτερα, έναντι 61 συνολικώς το 2019 αντίστοιχα. Από αυτά 11 είναι από τα παλαιά Canadair CL-215 της ιστορικής 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών (355 ΜΤΜ) και 7 από τα νεότερα και πιο σύγχρονα Canadair CL-415 της 383 Μοίρας Ειδικών Επιχειρήσεων Αεροπυροσβέσεως (383 ΜΕΕΑ). Υπάρχουν επίσης και άλλα 18 μονοκινητήρια PZLM-18 Dromander, πολωνικής κατασκευής, της 359 ΜΑΕΔΥ. Συνολικώς δηλαδή η Πολεμική Αεροπορία πετά και συντηρεί 36 αεροσκάφη, από τα 89 που διαθέτουμε φέτος, ενώ τα υπόλοιπα 53 αεροσκάφη και ελικόπτερα τα έχουμε νοικιάσει από το εξωτερικό.

---Φέτος έχουν διατεθεί επίσης για αποστολές αεροπυροσβέσεως και 6 μεταφορικά ελικόπτερα CH-47D/SD Chinook του 4ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ), από τα 25 συνολικώς που διαθέτει η Μονάδα, η οποία διαθέτει επίσης και 16 ειδικούς κάδους μεταφοράς και αφέσεως ύδατος. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κάθε ένα από τα 6 αυτά ελικόπτερα μεταφέρει στο αεροδρόμιο από το οποίο επιχειρεί δύο κάδους, έναν να κρέμεται εξωτερικά και τον άλλο πτυσσόμενο στο εσωτερικό του, ώστε να υπάρχει ως εφεδρικό αν τυχόν απαιτηθεί η χρησιμοποίησή του σε κάποια αποστολή. 

--- Όλα τα προαναφερθέντα πτητικά μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων στη διάρκεια της δασοπυροσβεστικής περιόδου (1 Μαΐου – 31 Οκτωβρίου) τελούν υπό τον επιχειρησιακό έλεγχο της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος και επιχειρούν όπου και όποτε διαταχθούν από αυτούς. 

--- Τα πρώτα Canadair CL-215 έφτασαν στην Ελλάδα το 1975, είναι δε σήμερα 48 ετών, δηλαδή μεγαλύτερα σε ηλικία από το σύνολο σχεδόν των πιλότων που τα επιχειρεί. Όμως το αεροπλάνο δεν έχει ηλικία όταν αυτό συντηρείται σωστά από τους τεχνικούς. ΚΑΝΕΝΑ πτητικό μέσο δεν απογειώνεται για αποστολή με κάποια βλάβη. ΠΟΤΕ. Όποιο πετά είναι απολύτως εντάξει για να πετάξει από τους τεχνικούς που το συντηρούν. Αλλιώς ΔΕΝ ΠΕΤΑ. Τόσο «απλά».          

--- Η γραμμή παραγωγής των Canadair CL-215/415, που διαθέτει η ΠΑ, έχει κλείσει εδώ και χρόνια και οι προαναφερθείσες εκδόσεις του αεροσκάφους ΔΕΝ παράγονται πλέον. Επομένως, ΔΕΝ μπορούμε να αγοράσουμε τέτοια αεροσκάφη.

--- Σύγχρονο δασοπυροσβεστικό αεροσκάφος Canadair CL-515 ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ αυτή τη στιγμή ούτε ένα. Επομένως δεν μπορούμε να αγοράσουμε ούτε ένα.  

--- Το CL-515, πρόκειται για ένα σχέδιο που ΘΑ αρχίσει να παράγεται ως DHC-515 όταν δοθεί στην εταιρεία ένας ικανός αριθμός παραγγελιών για να μπορέσει να ανοίξει τη γραμμή παραγωγής του!

--- Ως Ελλάδα έχουμε κάνει παραγγελία, μέσω του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πολιτικής Προστασίας για 8 CL-515, ως τμήμα της συνολικής Ευρωπαϊκής παραγγελίας, ώστε με τον τρόπο αυτό η εταιρεία να ανοίξει τη γραμμή παραγωγής του. 

--- Οι πρώτες παραδόσεις του CL-515 θα πραγματοποιηθούν περί τα μέσα - τέλη της τρέχουσας δεκαετίας (από το 2025-26 και μετά) και η Ελλάδα θα είναι μεταξύ των χωρών που θα πάρουν από αυτά τα πρώτα αεροσκάφη.

--- Η Ελλάδα, ως προελέχθη, έχει παραγγείλει 8 νέα CL-515, ενώ θα αναβαθμίσει σε αυτήν την έκδοση και άλλα 7. Αυτό πρακτικώς σημαίνει ότι όταν η χώρα μας θα παραλάβει τα 8 CL-515, τότε θα αρχίσει να αποσύρει από την ενεργό υπηρεσία τα παλαιότερα CL-215. Τα 7 αεροσκάφη που πρόκειται να αναβαθμίσει σε επίπεδο CL-515 θα είναι προφανώς τα ισάριθμα νεότερα CL-415. Έτσι σε σύντομο σχετικά διάστημα η Ελλάδα θα αποκτήσει έναν ομοιογενή στόλο 15 υπερσύγχρονων αεροπυροσβεστικών αμφίβιων αεροσκαφών CL-515. Αυτά – θεωρητικώς πάντα – στις αρχές της επόμενης δεκαετίας, αλλά ήδη έχουν δρομολογηθεί. 

--- Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα παλαιότερα CL-215 ΔΕΝ μπορούν να επιχειρήσουν όταν η θερμοκρασία εδάφους στο αεροδρόμιο από όπου απογειώνονται φτάσει τους 38 βαθμούς! Με θερμοκρασία άνω των 38 βαθμών τα Canadair ΔΕΝ απογειώνονται για λόγους ασφαλείας πτήσεως!

--- Τα αμφίβια CL-215/415 ΔΕΝ επιχειρούν στη διάρκεια της νύχτας για δύο πολύ σοβαρούς λόγους: Πρώτο, γιατί δεν μπορούν να κάνουν υδροληψία στη θάλασσα για λόγους ασφαλείας, αφού λόγω του σκοταδιού δεν βλέπουν. Δεύτερο, γιατί στη διάρκεια της νύχτα και όταν ξεκουράζονται λίγο οι πιλότοι, οι τεχνικοί πέφτουν με τη μούρη πάνω στα αεροσκάφη, τα επιθεωρούν, τα συντηρούν και τα επισκευάζουν, έτσι ώστε να είναι ΠΑΝΕΤΟΙΜΑ να επιχειρήσουν με το πρώτο φως της (επόμενης) ημέρας.    

--- Διάφορες ανοησίες του στυλ «να παίρναμε ένα Rafale λιγότερο για να πάρουμε περισσότερα πυροσβεστικά» είναι ως προελέχθη: ΑΝΟΗΣΙΕΣ, αφού στην εποχή μας ΔΕΝ υπάρχουν πυροσβεστικά αεροσκάφη προς πώληση και αγορά αντίστοιχα για τους λόγους που προαναφέρθηκαν. Άλλωστε, η προσωπική μας άποψη είναι ότιχρειάζονται ΚΑΙ τα Rafale ΚΑΙ τα πυροσβεστικά, καθώς άλλη αποστολή του ενός και άλλη του άλλου, αλλά ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ είναι απολύτως απαραίτητα για την ασφάλεια της χώρας!

--- Τα Ρώσικα Beriev, που κάποιοι εναγωνίως τα αναζητούν, πέραν του ότι δεν μπορούν να έλθουν στην Ελλάδα, όπως και κανένα αεροσκάφος με ρωσικό αερονηολόγιο να πετάξει σε δυτικά FIR, όποτε ήλθαν (και τα πληρώσαμε, καθώς ποτέ δεν ήλθαν δωρεάν) έχουν τρομερά προβλήματα να επιχειρήσουν στο ελληνικό ορεινό ανάγλυφο. Είναι μια χαρά για τις στέπες της Ρωσίας και τις πεδινές περιοχές, αλλά όχι για ορεινά μέρη και χαράδρες με καπνούς, όπως στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να πετούν πιο ψηλά για να κάνουν άφεση νερού, το οποίο μέχρι να φτάσει στο έδαφος έχει...εξαερωθεί.

​Συμπερασματικώς, όλα αυτά δεν λέγονται για να δικαιολογήσουν ή να ωραιοποιήσουν καταστάσεις, αλλά για να καταδείξουν τι μπορούν να κάνουν τα πτητικά μέσα που διατίθενται κατ’ έτος, σε σχέση με τις διάφορες ανοησίες άσχετων «στρατηγών του πληκτρολογίου», που έχουν άποψη επί παντός επιστητού, χωρίς όμως να έχουν και αντίστοιχη γνώση.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ