Το πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη: Ελλείψεις, λάθη και χρόνιες παθογένειες — Πιθανή η παρουσία άγνωστου καυσίμου — Τι απαντά η κυβέρνηση

 
tempi

Ενημερώθηκε: 27/02/25 - 15:21

Δεν αποκλείει την πιθανότητα ύπαρξης ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου, που να προκάλεσε την πυρόσφαιρα, το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών για το δυστύχημα των Τεμπών, το οποίο παρουσιάστηκε σε συνέντευξη Τύπου στα γραφεία της Ένωσης Συντακτών. Αναφέρεται επίσης ότι τα περισσότερα θύματα έχασαν τη ζωή τους κατά τη σύγκρουση των τρένων, και 5 έως 7 χάθηκαν από τη φωτιά. Διαπιστώνεται επίσης αλληλουχία ανθρώπινων λαθών και παραλείψεων.

Σχετικά με την πυρόσφαιρα και τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν στη συνέχεια της σύγκρουσης, η έρευνα δεν καταλήγει σε οριστικό συμπέρασμα για τα αίτια. Σημειώνεται ότι χρήζουν επιπλέον διερεύνησης και πρέπει να εξεταστούν από κορυφαίο επιστημονικό κέντρο του εξωτερικού.

Το πόρισμα κάνει λόγο, μεταξύ άλλων, για την πιθανή παρουσία αγνώστου καυσίμου. Είναι εξάλλου, όπως χαρακτηριστικά είπαν οι ειδικοί, ένα σημείο το οποίο καταλαμβάνει μικρό μέρος του πορίσματος, όπως ανέφερε το ΕΡΤNews.

Είναι ένα πόρισμα το οποίο επικεντρώνεται σε όλα τα κακώς κείμενα στον σιδηρόδρομο, όλα όσα έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και η κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή, για τις αιτίες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Στο πόρισμα είναι σαφές ότι έφταιγαν χρόνιες παθογένειες, η έλλειψη συντήρησης, η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού από το 2010 έως και σήμερα. Ήταν ένα δίκτυο κακοσυντηρημένο και το τραγικό δυστύχημα ήταν αποτέλεσμα των ελλείψεων. Δεν δαπανούνται χρήματα για τον σιδηρόδρομο. Όπως ανέφεραν οι ομιλητές, εδώ, σε ένα χιλιόμετρο σιδηροδρόμου, είναι τετραπλάσια τα χρήματα που δαπανούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση με αυτά που δαπανώνται στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα ανέφεραν ότι ανά χιλιόμετρο γραμμής στην ΕΕ δαπανούνται 170.000 ευρώ, ενώ στη χώρα το 2020 δαπανήθηκαν 20.000 ευρώ.

Επιπλέον αναφέρθηκε ότι κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανά χιλιόμετρο διαδρομής έχουν δύο εργαζομένους, ενώ στην Ελλάδα το 2020 υπήρχε «0,5 εργαζόμενος».

«Στο δυστύχημα αυτό συνεισέφεραν και άλλοι δύο καθοριστικοί παράγοντες. Πρώτον, η διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο μην επενδύοντας τα χρήματα που πρέπει. Όπως θα δείτε σε κομμάτι της έκθεσής μας, είμαστε ουραγοί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις επενδύσεις στον σιδηρόδρομο. Και δεύτερον, τα μνημόνια που είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό το οποίο ήταν κρίσιμο για την ασφάλεια», αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη συνέντευξη Τύπου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

«Οι προσομοιώσεις και οι εκθέσεις ειδικών που έχουμε υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου» εξήγησαν.

Αναφορικά με τον τόπο της τραγωδίας αναφέρεται ότι δεν έγινε σωστή εφαρμογή της περιμέτρου και σωστή χαρτογράφηση του χώρου, το λεγόμενο «μπάζωμα».

Η φύλαξη του χώρου λοιπόν, η οποία δεν έγινε σωστά, οδήγησε σε παράνομες αποφάσεις από φορείς που δεν ήταν αρμόδιοι, πράγμα που αναφέρεται μέσα στο πόρισμα σχετικά με τη διαχείριση του τόπου του δυστυχήματος, όπως μετέδωσε η δημοσιογράφος του ΕΡΤNews, Ελβίρα Κρίθαρη.

Πιθανή η παρουσία ενός αγνώστου καυσίμου – 5 έως 7 τα θύματα με αιτία θανάτου τη φωτιά – Χρόνιες παθογένειες και λάθη

Το πόρισμα αναμένεται να σταλεί στον εφέτη ανακριτή για να ενταχθεί στη δικογραφία για το σιδηροδρμικό δυστύχημα.

Πρώτος ομιλητής για την εισαγωγή και παρουσίαση του έργου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της Επιτροπής Διερεύνησης ήταν ο Πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου, ο οποίος τόνισε:Unmute

“Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι ο εθνικός φορέας διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων, ένας φορέας ο οποίος έπρεπε να υπάρχει στη χώρα μας ήδη από το 2004, με την οδηγία 49, η οποία καθιέρωσε την υποχρέωση των κρατών μελών να δημιουργήσουν αυτόν τον φορέα. Παρόλα αυτά, στην Ελλάδα δυστυχώς αυτός ο φορέας δεν υπήρχε. Και ναι μεν με το νόμο 37/10/2008 συστήθηκε η Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και η οποία όμως δεν λειτούργησε ποτέ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα όταν έγινε το τραγικό συμβάν δυστύχημα, το οποίο οφείλεται σε σειρά εγκληματικών λαθών και παραλείψεων επί σειρά ετών στην Ελλάδα, να μην υπάρχει λειτουργικός φορέας διερεύνησης ατυχημάτων.

Διότι με τον νόμο 50/14 του 23, στα τέλη του Ιανουαρίου του 23, δηλαδή ένα μήνα πριν το τραγικό δυστύχημα, συστήθηκε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ , αλλά δεν είχε διοίκηση και δεν είχε διερευνητές. Η διοίκηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ τοποθετήθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου του 2023 με απόφαση του υπουργού Μεταφορών και κατόπιν του διορισμού της και μετά από επικοινωνία του Υπουργού με την Επίτροπο Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως Πρόεδρος του Σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος απαρτίζεται από 15μελές Συμβούλιο, υποβλήθηκε από μέρους μου ως πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα, επίσημο αίτημα στον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για συνδρομή όλων των κρατών μελών ή του ιδίου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού στη διερεύνηση του δυστυχήματος. Όλα τα κράτη μέλη αρνήθηκαν την πρόσκληση και μόνο ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός δέχθηκε να αποστείλει τρεις ειδικούς στην αρχή, οι οποίοι στην πορεία έγιναν δύο. Ο κύριος Bart Accou, πολιτικός μηχανικός με ακαδημαϊκές περγαμηνές και επικεφαλής ασφάλειας και λειτουργίας του αέρα και ο κύριος Fabrizio Carpinelli, βιομηχανικός ψυχολόγος, στέλεχος επί σειρά ετών του αέρα, οι οποίοι με την τοποθέτηση του πρώτου σιδηροδρομικού διερευνητή, η οποία έγινε στις 15 Μαρτίου του 2024, μετά από εξάμηνη αγωνιώδη προσπάθεια δική μας για να βρεθεί και είναι ο Κωνσταντίνος Καπετανίδης, πολιτικός μηχανικός με 32 ετών σιδηροδρομική εμπειρία. Απαρτίστηκε λοιπόν αυτή η τριμελής επιτροπή στην οποία προστέθηκε αργότερα, τον Σεπτέμβριο ο κ. Άρης Αλεξάνδρου, πολιτικός μηχανικός επίσης με 22 ετών σιδηροδρομική εμπειρία. Αυτή λοιπόν η επιτροπή που κάθεται εκ δεξιών μου από αυτούς τους ανθρώπους, ανέλαβε την διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών. Βάσει του κανονισμού λειτουργίας της ΕΕΔΑ, ο οποίος χρησιμοποιείται ως ο κανονισμός λειτουργίας του ΟΑΣΑ μέχρι την υιοθέτηση κανονισμού λειτουργίας. Το πόρισμα της Επιτροπής είναι κάτι το οποίο γράφει η Επιτροπή με πλήρη ανεξαρτησία και το Συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ σε χθεσινή του απόφαση υιοθέτησε το πόρισμα της Επιτροπής χωρίς να αλλάξει ούτε κόμμα, όπως και θα έπρεπε να κάνει στα πλαίσια της ανεξαρτησίας αυτής“.

Θέλω να δηλώσω κατ αρχήν ότι σαν ελληνικό κράτος και σαν δημόσιος λειτουργός μας τιμά η παρουσία αυτών των δύο διακεκριμένων στελεχών, οι οποίοι επίσημα ξεκίνησαν 15 Μαρτίου τη διερεύνηση, αλλά ήδη από τον Οκτώβριο αφιέρωσαν περίπου το 1/3 του κάθε μήνα στην παρουσία τους στην Ελλάδα για τη διερεύνηση του δυστυχήματος αυτού. Κοντά τους μάθαμε πολλά. Εκπαίδευσαν τους σιδηροδρομικούς ερευνητές που ήδη υπηρετούν στον οργανισμό και αυτή τη στιγμή είναι τρεις, ενώ άλλοι τρεις έχουν κάνει αίτηση μετάταξης και ανέλαβαν το περίπλοκο και δύσκολο έργο της διερεύνησης του δυστυχήματος αυτού. Σαν εκπρόσωπος όμως και δημόσιος λειτουργός γιατί είμαι και δικηγόρος, άμισθος δημόσιος λειτουργός, αλλά και σαν έμμισθος δημόσιος λειτουργός, ως πρόεδρος αυτού του ανεξάρτητου εθνικού οργανισμού, ο οποίος δεν υπόκειται σε παρεμβάσεις βάσει νόμου αλλά και βάσει του ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου από κανέναν, ούτε από υπουργό, ούτε από πρωθυπουργό, ούτε από κανέναν. Και έτσι πρέπει να λειτουργεί. Νομίζω ότι αυτό που δεν τιμά το ελληνικό κράτος είναι η ανυπαρξία του οργανισμού αυτού κατά τη βραδιά της 28ης Φεβρουαρίου του 2023, ανυπαρξία η οποία δημιούργησε, όπως θα δείτε στο πόρισμά μας, σοβαρά προβλήματα στη διερεύνηση. Διότι η έλλειψή μας και η μη ιεροποίηση του χώρου του ατυχήματος δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων. Θα έλεγα λοιπόν ότι θα πρέπει εισαγωγικά να ζητηθεί από όλους μας, ακόμα και αυτούς που δεν ήταν εκεί εκείνη τη στιγμή, μια μεγάλη συγγνώμη.

Στους συγγενείς των θυμάτων, οι οποίοι πέραν από τον πόνο τους, είχαν να αντιμετωπίσουν και έναν τιτάνιο αγώνα για να υποκαταστήσουν τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ  που δεν υπήρχε στη συλλογή στοιχείων. Το έργο τους ήταν πολύτιμο για μας από την πρώτη στιγμή. Με δελτία τύπου και με προσωπικές επικοινωνίες δηλώσαμε ανοικτοί στο να συνεργαστούμε με πραγματογνώμονες, με συγγενείς, με δικηγόρους και με οποιονδήποτε έχει να συνεισφέρει οτιδήποτε στην αναζήτηση της αλήθειας. Αυτό που ήθελα να δηλώσω εδώ είναι ότι τα Τέμπη, τα οποία αποτελούν όχι μόνο εθνική τραγωδία, αλλά εθνικό άγος και φυσικά, όπως κάθε τραγωδία, πρέπει να έχει και μια κάθαρση και κάθαρση είναι η τιμωρία των ενόχων δεν αποτελεί αντικείμενο της έρευνάς μας. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ όπως επιβάλλεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία νείναι μια αρχή που σκοπό έχει να αναδείξει τα συστημικά προβλήματα, τις αστοχίες, τις αβελτηρίες και όλα τα εγκληματικά λάθη που οδήγησαν στο να μπουν δύο τρένα στην ίδια γραμμή και να συμβεί αυτό το φρικτό δυστύχημα. Το έργο της τιμωρίας των ενόχων ανήκει στην ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη. Εισαγωγικά θέλω να πω ότι εμείς ασχοληθήκαμε και με τη σύμβαση 717, μια σύμβαση που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 και αν είχε ολοκληρωθεί θα είχαν μπει τα συστήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που πιθανότατα δεν θα επέτρεπαν στο συγκεκριμένο φρικτό δυστύχημα να έχει συμβεί, αλλά δεν αποτέλεσαν κύριο αντικείμενο της διερεύνησης. Η παραδοχή ότι η 7,17 έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 και η καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή της έφερε συνεισέφερε αποφασιστικά στο δυστύχημα αυτό είναι δεδομένο.

Στο δυστύχημα όμως αυτό συνεισέφεραν και άλλοι δύο καθοριστικοί παράγοντες. Πρώτον, η διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο μη επενδύοντας τα χρήματα που πρέπει και δεύτερον, τα μνημόνια που είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό, το οποίο ήταν κρίσιμο για την ασφάλεια. Όλα αυτά και με τρόπο που θα αναδειχθεί στο πόρισμά μας συνεισέφεραν αποφασιστικά στο δυστύχημα αυτό.

Θα μιλήσουν επίσης τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Bart AccouFabrizio Carpinelli (στελέχη ERA) και Κώστας Καπετανίδης (προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει ανακοινώσει ότι στα πορίσματά του θα αναφέρεται στις αιτίες που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα, την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου, την μη αξιοποίηση των κονδυλίων για τη βελτίωσή του, αλλά και τα αίτια που προκάλεσαν την έκρηξη που ακολούθησε της σύγκρουσης των τρένων.

Αναμένονται ακόμη δύο πορίσματα: Ένα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου σχετικά με τα έλαια σιλικόνης και άλλο ένα της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της Ελληνικής Αστυνομίας για τα τρία βίντεο. Ωστόσο, δεν υπάρχουν πληροφορίες για το πότε θα ανακοινωθούν.

Κώστας Καπετανίδης, προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρθηκε στην πιθανή παρουσία ενός αγνώστου καυσίμου.

«Η πυρόσφαιρα ήταν πολύ μεγάλη. Καταλήξαμε ότι δεν υπήρξε ένδειξη ότι το σιδηροδρομικό υλικό προκάλεσε τη φωτιά. Ειδικές προσομοιώσεις και εκθέσεις ειδικών που έχουμε υποδεικνύουν την πιθανή πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου», τόνισε.

Για τον σταθμάρχη:

«Ο σταθμάρχης Λάρισας όπως αποδείχτηκε δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη μέθοδο χάραξης πορείας. Δεν υπήρχε βέβαια πρόθεση. Είχαν συμβεί πάρα πάρα πολλά γεγονότα, είχε δηλαδή βλάβες και συνεχόμενες καθυστερήσεις δρομολογίων εκείνη τη μέρα. Όταν λέμε βλάβες, ενοούμε και πριν τη Λάρισα και μετά τη Λάρισα και για μεγάλο χρονικό διάστημα η μονή διπλή γραμμή είχε γίνει μονή λόγω ζημιών. Ο άνθρωπος αυτός είχε να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο αριθμό επικοινωνιών».

Για τον οδηγό ανέφερε:

«Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή. Ο οδηγός με βάση τον ΓΚΚ έπρεπε να επαναλάβει την εντολή. Ο οδηγός δεν την επανέλαβε. Έφυγε λέγοντας ένα ευχαριστώ. Προχώρησε περίπου 1400 μέτρα. Έφτασε στην περίφημη αλλαγή 118. Βρήκε τα κλειδιά στη διαγώνιο και όχι ευθεία όπως θα έπρεπε να είναι βάσει της εντολής του. Ούτε εκεί σταμάτησε. Αυτό είναι ένα μεγάλο μυστήριο. Με βάση τον ΓΚΚ έπρεπε να σταματήσει, να ρωτήσει και να κάνει ό,τι του πει ο σταθμάρχης».

Ποιοι είναι οι υποκείμενοι παράγοντες:

«Υποκείμενοι παράγοντες είναι η διαχρονική έλλειψη προσωπικού από το 2010. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ανά χιλιόμετρο γραμμής 2 εργαζόμενους. Στην Ελλάδα το 2020 υπήρχαν 0,5 εργαζόμενος ανά χιλιόμετρο γραμμής. Όσον αφορά στο οικονομικό κομμάτι, ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν να δαπανά 170.000 ευρώ. Στην Ελλάδα το 2020 δαπανήθηκαν περίπου 20.000 ευρώ. Αυτό νομίζω τα λέει όλα. Δεν χρειάζεται να πούμε κάτι παραπάνω», σημείωσε και στη συνέχεια πρόσθεσε:

«Δεν υπήρχαν λεφτά, δεν υπήρχε κόσμος και υπήρχαν κακώς συντηρημένες και υποβαθμισμένες υποδομές λόγω έλλειψης επαρκούς χρηματοδότησης αλλά και λόγω έλλειψης προσωπικού. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι το προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας εργαζόταν πέρα από το όριο που είναι ανθρωπίνως αποδεκτό. Δεν μπορεί κάποιος εργαζόμενος να έχει δύο με τρία ρεπό όλο τον μήνα και ειδικά όταν εκτελεί τέτοια καθήκοντα».

Τι είπε για τον ΟΣΕ:

«Ο ΟΣΕ θα πρέπει να κάνει μια βασική αξιολόγηση κινδύνου, οι οποίοι σχετίζονται με την κατάσταση της τωρινής λειτουργίας του και στη συνέχεια να εφαρμόσει μια διαχείριση των κινδύνων αυτών. Επίσης, οφείλει να αξιολογεί τακτικά το προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας. Αυτό περιλαμβάνει το σύνολο των ικανοτήτων που σχετίζονται με τις μη τεχνικές δεξιότητες αλλά με την ψυχολογική και σωματική ακεραιότητα, όχι μόνο κατά την πρόσληψη του προσωπικού, αλλά και κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του. Επιπλέον, ο ΟΣΕ θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης, ώστε να αντιλαμβάνεται τυχόν επιδείνωση στην εκτέλεση των εργασιών που γίνονται από τους σταθμάρχες ή από άλλο προσωπικό. Τέλος, ο ΟΣΕ θα πρέπει να αξιοποιήσει τη διαθεσιμότητα καταγεγραμμένων δεδομένων που θα μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυση ατυχημάτων και συμβάντων. μιλάμε για κάμερες και εποπτικό υλικό τέτοιας φύσεως, ώστε όταν συμβεί κάτι παρόμοιο να μπορεί να υπάρχει ανιχνευσιμότητα», ανέφερε ο κ. Καπετανίδης.

Για την Hellenic Train:

«Έχει δύο συστάσεις. Το πρώτο να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί της αξιολογούνται τακτικά και εκτελούν τακτικά και επαρκώς τα καθήκοντά τους. Δεύτερον, να αναπτύξει το σύστημα με το οποίο θα γίνει η παρακολούθηση, της απόδοσης των μηχανοδηγών», υπογράμμισε.

Στη συνέχεια σχολίασε:

«Η ΡΑΣ θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα αναφοράς περιστατικών για να ενισχυθεί η δυνατότητα του ελληνικού τομέα να μάθει από ανεπιθύμητα συμβάντα όπως αυτό. Αυτό θα είναι ενιαίο για όλες τις αστυνομικές επιχειρήσεις, ώστε να έχουμε ένα κοινό δελτίο καταγραφών. Πιο σημαντική ακόμα είναι η ανάγκη της ΡΑΣ να ενισχύσει και να βελτιώσει την ικανότητά της για την εποπτεία με στόχο τη δημιουργίας άποψης πραγματικής και σωστής για το επίπεδο επιδόσεων ασφαλείας του ελληνικού υγειονομικού συστήματος», είπε.

Συστάσεις για τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης:

«Του συνιστούμε να λάβει μέτρα για την ταχύτερη εφαρμογή των σχεδίων δράσεων, αφενός για τα ενιαία πιστωτικά ασφαλείας που δίνει στις υγειονομικές επιχειρήσεις και αφετέρου για τις εντοπισμένες ελλείψεις που εμποδίζουν τη ΡΑΣ να παρακολουθεί συστηματικά και αποτελεσματικά τα συστήματα διαχείρισης ασφάλειας των υγειονομικών εταιρειών. Συνιστάται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο που θα επιβάλλει στα κράτη μέλη να ικανοποιούν επαρκώς και έγκαιρα τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τη χάραξη πολιτικής ασφαλείας, τη λειτουργία των εθνικών οργανισμών ασφαλείας, τη λειτουργία των εθνικών οργανισμών διερεύνησης», σημείωσε.

Όλες οι ερωτοαπαντήσεις της συνέντευξης Τύπου

Γιάννης Ψαρόπουλος από το Al Jazeera: Δεδομένου ότι οι συστάσεις ασφαλείας δεν έχουν εφαρμοστεί. Οι συρμοί στους ελληνικούς σιδηροδρόμου είναι τώρα ασφαλείς;

Bart Accou: Είναι ένα ερώτημα που δεν μπορούμε να απαντήσουμε γιατί δεν αποτελούσε το αντικείμενο της έρευνάς μας. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι πιστεύω ότι πως με το σχέδιο δράσης που ήδη έχει αρχίσει μετά τον έλεγχο του 2023, υπάρχουν ακόμη δράσεις, εν εξελίξει και με την εφαρμογή αυτών των πρόσθετων συστάσεων, νομίζω ότι η ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα έχουν ό,τι είναι απαραίτητο αν εφαρμοστούν όλα αυτά ώστε να καταστεί ένα βιώσιμο σύστημα.

Τάσος Τέλλογλου: Θα ήθελα να σας ρωτήσω δύο βραχείες ερωτήσεις. Πρώτο ερώτημα: Μιλήσατε για τις επικοινωνίες μεταξύ του ΟΣΕ. Το απόγευμα της 28ης Φεβρουαρίου και του σταθμαρχείου της Λάρισας. Μπορείτε να μας πείτε δυο λόγια σχετικά με την επικοινωνία μεταξύ της Hellenic Train και του προσωπικού τους; Διότι είπαν ότι δεν υπήρχε καθόλου επικοινωνία, αν και από την επικοινωνία του σταθμού του ΟΣΕ καταλήξαμε ότι υπήρχαν κάποιες επικοινωνίες. Άρα δεν κάνατε καμία σύσταση σχετικά με την πρόσβαση και την οργάνωση των επικοινωνιών σε σχέση με τη Hellenic Train. Μιλήσατε επ’ αυτού με εκείνους; Δεύτερο ερώτημα: Το προσωπικό που προσλαμβάνεται στον ΟΣΕ. Δεν μιλήσατε καθόλου γι’ αυτό. Υπάρχουν και η κηδεμονία των συνδικάτων σε σχέση με το διορισμό. Δηλαδή παιδιά ανθρώπων που δουλεύουν ήδη στον ΟΣΕ, που κληρονόμησαν το δικαίωμα να μπουν στους σιδηροδρόμους. Μιλήσατε με αυτούς. Και μιλήσατε και με το πολιτικό προσωπικό που διαχειρίζεται τον ΟΣΕ σχετικά με αυτό το ζήτημα;

Bart Accou: «Για να απαντήσω στην πρώτη σας ερώτηση, ζητήσαμε τις επικοινωνίες ανάμεσα στη Hellenic Train, ανάμεσα στο κέντρο Διοίκησης Διαχείρισης της Κυκλοφορίας της Hellenic Train και τους μηχανοδηγούς της. Και όταν θα δείτε στην έκθεση μας βασίζεται στην πληροφορίες που πήραμε από την Hellenic Train τη βάση αυτών των ερωτήσεων».

Fabrizio Carpinelli: «Η ερώτηση που κάνατε ήταν πολύ εύστοχη και πολύ σχετική αναφορικά με τον τρόπο που γίνεται η επιλογή του προσωπικού στον ΟΣΕ και ασχοληθήκαμε με αυτό. Και στο τέλος της έκθεσής μας θα διαβάσετε μια πολύ ισχυρή σύσταση και αυστηρή σύσταση ασφαλείας αναφορικά με τον τρόπο επιλογής του προσωπικού»

Μυρτώ Μπούτση από το Documento: Μιλήσατε για την παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου που προκάλεσε το φαινόμενο της σφαίρας. Τι χαρακτηριστικά χημικά έχει το καύσιμο αυτό; Τι είδους χημικό ήταν αυτό; Γιατί βρέθηκε στις μηχανές του τρένου και εσείς αποκλείετε το σενάριο κάποιου παράνομου φορτίου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα;

Bart Accou: Η επιθεώρηση του τόπου ατυχήματος δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε, ώστε να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε κατόπιν αυτού τον τύπο του καυσίμου που μεταφερόταν και προξένησε την πυρόσφαιρα. Αυτό αυτό που μόνο μπορούμε να πούμε είναι ότι αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο και οι μηχανές του τρένου δεν μπορούν να δικαιολογήσουν αυτή την πυρόσφαιρα και στο σημείο αυτό, όπως θα διαβάσετε στο report και όπως αποφασίστηκε ομόφωνα κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου μας, το οποίο ενέκρινε, όπως σας είπα το report, αναφορικά με τις αιτίες που περιέγραψε ο κύριος Accou της πυρόσφαιρας που φαίνεται ότι δεν οφείλονται σε κάτι που μεταφερόταν στο τρένο. Αποφασίσαμε ομόφωνα να επιβεβαιώσουμε σε εγνωσμένου κύρους πανεπιστημιακό ή αντίστοιχου βεληνεκούς ίδρυμα της Ελλάδος ή της αλλοδαπής τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων αυτών. Διότι σκοπός μας είναι η αναζήτηση της αλήθειας και η αναζήτηση της αλήθειας δεν θα πρέπει για να μπορέσει η σιδηροδρομική κοινότητα να μάθει από αυτό το δυστύχημα, θα πρέπει όλοι να αποδεχθούμε το τι συνέβη και να δοθούν απαντήσεις. Ξέρουμε ότι είναι τραγικά δύσκολο το να δοθούν απαντήσεις δύο χρόνια μετά, για τους λόγους που περιέγραψε ο κύριος Accou για τον λόγο των χαμένων στοιχείων της δειγματοληψίας που έγινε 29 μέρες μετά, αλλά όλα αυτά θα απαντηθούν με τον τρόπο που πρέπει.

Λουκάς Αποστολίδης, δικηγόρος, θυμάτων Τεμπών: Είμαι δικηγόρος, συνήγορος στους ανθρώπους που σήμερα υποφέρουν και πραγματικά μου προξένησε εντύπωση το εξής. Όλο το πόρισμα απευθύνεται στο μέλλον και στις συστάσεις της. Στο τι πρόκειται να γίνει εκτός από τις δύο πρώτες παραγράφους που αναφέρεται στα ανθρώπινα λάθη. Εγώ θέλω να πάρω μια απάντηση πραγματικά, γιατί και στο ζήτημα της παράνομης μεταφοράς ουσίας αναφέρθηκε προηγούμενα για πιθανότητα, όχι και αβεβαιότητα και είναι κρίσιμο στοιχείο για να πάμε μεθαύριο στα δικαστήρια. Δεύτερο στοιχείο περάσαμε εξ απαλών ονύχων γιατί άκουσα προηγούμενα ότι ξέρετε εάν οι 717 είχε υλοποιηθεί, είχε μπει η φωτοσήμανση, όλα αυτά που λέτε είχε υλοποιηθεί το έργο και να θέλανε ουσιαστικά οι μηχανοδηγοί να συγκρουστούν οι αμαξοστοιχίες τους δεν θα τα κατάφερναν. Άρα η άποψη της επιτροπής στο κομμάτι που αφορά την εποπτεύουσα αρχή και η εποπτεύουσα αρχή είναι η πολιτική ηγεσία. Δεν είναι απλοί θεατές σε αυτή τη διαδικασία. Η επιτροπή πιστεύετε γιατί τουλάχιστον εμένα η δική μου, αν θέλετε εντολείς με ρωτάνε τελικά μόνο οι κάτω φταίνε ή φταίνε και οι επάνω που δεν περπάτησε αυτή η σύμβαση; Εάν σε αυτό δεν απαντήσατε ταπεινά σας λέω τότε πραγματικά δεν θα μας φωτίσετε ιδιαίτερα. Γιατί αν θέλετε όλα αυτά που αναφέρατε χρήσιμα, αλλά είναι και σε προηγούμενες μελέτες και αν θέλετε πάρετε τη μελέτη του κυρίου Γεραπετρίτη τις πρώτες μέρες περίπου τα ίδια πράγματα λένε. Θεωρώ λοιπόν ότι το πόρισμα σας είναι για το μέλλον και δυστυχώς και στην απάντηση σε σχέση με τις χημικές ουσίες μιλάτε με πιθανότητες αλλά και την πολιτική ηγεσία για την υλοποίηση 717, συγνώμη, την αφήνετε έξω από την έρευνά της επιτροπής που αυτή η επιτροπή σας είπα και ζήτησα. Κύριε Πρόεδρε.
Μία μικρή παράταση, μια μικρή παράταση να πάρετε και τη μελέτη του Πολυτεχνείου. Και βλέπω εδώ δεν είστε έτοιμοι ούτε το πόρισμα να μας δώσετε. Δηλαδή για να δούμε πως λειτουργούμε και εδώ οι γονείς. Έχω την αίσθηση ότι δεν αισθάνονται καλά και με απόψεις.

Χρήστος Παπαδημητρίου: Θα αφήσω την επιτροπή να απαντήσει για την για την ουσία, για την ουσία της ερώτησής σας σε ό, τι αφορά το γιατί δεν κάναμε δεκτό το αίτημα αναβολής σας που υποβλήθηκε προχθές σε mail, σε εμένα η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι σαφής, αυστηρή και ξεκάθαρη. Η διερεύνηση ενός δυστυχήματος πρέπει να ολοκληρώνεται το αργότερο ένα χρόνο μετά το δυστύχημα. Σε συγκεκριμένη περίπτωση ξεκίνησε στις 15 Μαρτίου του 2024. Μετά από έξι μήνες που έκανα προσπάθειες να βρω έστω και έναν, έστω και έναν. Και ο πρώτος που ήρθε, ο κ. Καπετανίδης, σιδηροδρομικό διερευνητή για να γίνει η διερεύνηση εκτός από τη δικό σας e-mail, έλαβα πάνω από δέκα τηλέφωνα από νομικούς εκπροσώπους και συγγενείς θυμάτων που ζήτησαν ακριβώς το ανάποδο. Να μην αναβληθεί η παρουσίαση στη σημερινή. Βιάζεστε να βγάλετε συμπεράσματα για το περιεχόμενο της έρευνάς μας, η οποία ακόμα δεν την έχετε διαβάσει. Εάν την διαβάσετε προσεκτικά, θα δείτε ότι αυτή η διερεύνηση είναι μία αξονική τομογραφία όλων των συστημικών λαθών, παραλείψεων και εγκλημάτων που οδήγησαν αυτά τα παιδιά στο θάνατο. Και σκοπός μας και σκοπός εμού, ο οποίος το 2022 ταξίδεψα με αυτήν την αμαξοστοιχία, την IC63 pερισσότερες από 30 φορές και έβαλα τα παιδιά μου μέσα και είχα ανθρώπους που γνώριζα και σκοτώθηκαν στο δυστύχημα. Είναι να βρω το τι έφταιγε και όπως δήλωσα δεν θα κρύψουμε τίποτα. Τώρα για την ουσία του ερωτήματός σας. Σκοπός της διερεύνησής μας δεν είναι να βάλουμε ανθρώπους στη φυλακή. Μακάρι σε κάποιο άλλο κράτος να γινόταν αλλιώς, αλλά σκοπός της αρχής διερεύνησης ατυχημάτων είναι να καταδείξει τα συστημικά προβλήματα που οδήγησαν σε ένα δυστύχημα. Αυτοί που θα τιμωρήσουν τους ενόχους είναι ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη.

Κώστας Καπετανίδης: Όποιος ψάχνει για ευθύνες δεν είναι στο σωστό μέρος. Ο ευρωπαϊκός νόμος και ο ελληνικός νόμος λέει ότι δεν ψάχνουμε για ευθύνες και για υπαιτιότητας. Ψάχνουμε για συστηματικά λάθη τα οποία για το μέλλον βεβαίως είναι μόνο για το μέλλον. Στο μέλλον θα αποτρέψουν παρόμοια γεγονότα και πιστεύω, ελπίζω. Θέλω να πιστεύω ότι στο τεράστιο πόνο που έχουν οι συγγενείς των θυμάτων. Το ότι να ξέρουν τουλάχιστον ότι λόγω αυτού έχουν ληφθεί 17 σοβαρά μέτρα το οποίο καθένα αναλύεται σε πολύ περισσότερα για να μην ξανασυμβεί. Παρόμοια ατυχήματα. Πιστεύω να μπορέσουμε να τους απαλύνουμε τον πόνο.

Χρήστος Παπαδημητρίου: Αλλά και επειδή είπατε για την ανώτερη ηγεσία, ενώ δεν είναι σκοπός της έρευνας μας η διερεύνηση της 717. Αν θέλετε την προσωπική μου γνώμη, όλοι αυτοί που καθυστέρησαν την 717 και δεν μιλάμε για τους κατηγορούμενους για τα απλά στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά μιλάμε για την ανώτερη ηγεσία, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να σκοτωθούν αυτά τα παιδιά.

Προκόπη Διονυσία Newsbomb.gr, Θα ήθελα να σας ρωτήσω μέχρι να υιοθετηθούν οι συστάσεις ασφαλείας που έχετε καταλήξει. Είναι ασφαλείς οι σιδηροδρομικές μετακινήσεις σήμερα; Δηλαδή υπάρχει περίπτωση να επαναληφθεί κάποιο δυστύχημα;

Bart Accou: Προσπάθησα και πριν να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση. Δεν είμαστε εμείς αυτοί που θα δώσουμε αυτή την απάντηση. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι αυτοί που δουλεύουν στον σιδηρόδρομο είναι πάρα πολύ αφοσιωμένοι και προσπαθούν για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Αλλά για να φτάσουμε σε έναν επαρκή επαρκώς ασφαλή σιδηρόδρομο θα πρέπει η συστάσεις ασφαλείας που σήμερα εκδίδουμε να εφαρμοστούν.

Δημήτρης Γιαννακόπουλος, Παραπολτικά: Θέλω να ρωτήσω δύο πράγματα. Έχετε λάβει υπόψιν σας την έρευνα βιντεοληπτικό υλικό; Τελοσπάντων, οπτικό υλικό και από την Εμπορική που συστοιχία την πορεία, τη διαδρομή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Ευαγγελισμό και από την επιβατική. Πρώτων. Δεύτερον, λέτε ότι πρόκειται για δευτερογενή έρευνα. Έτσι δεν έχει στηριχθεί σε δικά σας στοιχεία. Έχετε πάρει στοιχεία από άλλους, από τρίτους; Λοιπόν, αυτό μου το μετέφεραν και σας ρωτάω. Έχει την έγκριση του οργανισμού σας ή είναι έρευνα που παρουσιάζουν οι τρεις ερευνητές; Μόνο; Στέκεται δηλαδή νομικά στα δικαστήρια;

Χρήστος Παπαδημητρίου: Όπως σας είπα χθες ομόφωνα το συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που σας είπα από ποιους απαρτίζεται; Από ανθρώπους εγνωσμένου κύρους, δέχθηκε και υιοθέτησε το πόρισμα αυτό και υπογράφεται και στο κείμενο που στο αναρτημένο site θα δείτε τις πέντε υπογραφές των μελών του Συμβουλίου. Έχει ομόφωνα γίνει αποδεκτό και με την ευκαιρία να πω γιατί παρέλειψα να το πω πριν, ότι το πρώτο πράγμα που έκανα τη μέρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μας 18 Σεπτεμβρίου του 23, να συντάξω την παραίτησή μου, την οποία θα υπέβαλλα την πρώτη φορά που θα είχα οποιαδήποτε παρέμβαση από την πολιτική ηγεσία αναφορικά με το πόρισμα. Ευτυχώς δεν έχω παραιτηθεί ακόμα. Άρα καταλαβαίνετε ότι δεν είχα παρέμβαση και δεύτερον, αναφορικά με το κύρος και τα πρόσωπα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, απλά να τονίσω ότι ο πρόεδρος του φορέα συνολικά, γιατί εγώ είμαι αναπληρωτής πρόεδρος και πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα γιατί είμαστε αεροπορικός και σιδηροδρομικός τομέας. Ο κύριος Δριτσάκος, υποπτέραρχος εν αποστρατεία είναι εκείνος ο οποίος θα πέταγε το πρώτο Μιράζ τη νύχτα των Ιμίων εθελοντικά το 1996. Άρα το ότι η ιστορία του καθενός και το κύρος του δεν επιδέχονται αμφισβήτηση, νομίζω από κανέναν.

Κώστας Καπετανίδης: Εμείς όντως αφού ξεκινήσαμε ένα χρόνο μετά, πήραμε κυρίως δευτερογενές υλικό, δηλαδή κυρίως από τον ειδικό εφέτη ανακριτή Λάρισας, αλλά εμείς ήρθαμε σε επαφή και μετά συγγενείς των θυμάτων, οπότε πήραμε και από εκεί στοιχεία, αλλά πήγαμε και επί τόπου. Στο Κουλούρι και πολλές φορές στη Λάρισα και κάναμε και προσωπικά δικές μας έρευνες, οπότε είναι μια μίξη όλων. Σαφώς η καλύτερη περίπτωση δεν το συζητάμε και το τονίζουμε αυτό. Θα έπρεπε να υπάρχει εν λειτουργία Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης. Όταν συνέβη και τότε τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά.

Χρήστος Παπαδημητρίου: Τα τρία, τα τελευταία βίντεο. Τα ζήτησα εγώ από τον εφέτη ανακριτή κ. Μπακαΐμη, ο οποίος αρνήθηκε να μου τα δώσει μέχρι να αυθεντικοποιηθούν. Παρόλα αυτά δεδομένου ότι όπως τα έχετε δει όλοι τα είδαμε και εμείς και τα έχουμε λάβει υπόψιν. Θέλω. Βίντεο φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, ως γνωρίζετε, δεν υπάρχουν.

Ντίνα Τσουκαλά από τo ΕΡΤNews: Από τα στοιχεία που συλλέξατε υπήρχαν κάμερες, σήραγγες και στις συγκεκριμένες σήραγγες, σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα που μπορεί να κατέγραφαν την πορεία της. Εμπορικής αμαξοστοιχίας. Διαπιστώσατε κάτι τέτοιο;

Χρήστος Παπαδημητρίου: Αντικείμενο της έρευνάς μας, όπως σας εξηγήσαμε, είναι η ασφάλεια του σιδηροδρόμου και οι συστάσεις ασφάλειας. Δεν είμαστε εισαγγελική δικαστική αρχή για να κάνουμε αυτού του τύπου της έρευνας. Δεν έχουμε ούτε την τη δυνατότητα ούτε προβλέπεται αυτό. Εμείς κάνουμε αυστηρά αυτό που η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει από έναν ανεξάρτητο εθνικό οργανισμό διερεύνησης ατυχημάτων. Το γεγονός ότι επί δύο χρόνια αναζητούνταν τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και ανευρέθησαν δύο χρόνια μετά, προκαλεί σε εμένα τις ίδιες απορίες που προφανώς προκαλεί και σε εσάς.

Ντίνα Τσουκαλά: Όταν πήγατε στις σήραγγες πήγατε είδατε κάμερες;

Κώστας Καπετανίδης: Δεν πήγαμε σε συγκεκριμένο σημείο να δούμε κάποιες κάμερες. Δεν ψάξαμε για κάμερες.

Χατζηγεωργίου από Εφημερίδα Συντακτών: Κατάλαβα ότι έγινε κάποια διαβούλευση πριν καταλήξει το πόρισμα ότι εστάλη ένα αρχικό σχέδιο και μετά κάποιοι φορείς έκαναν παρατηρήσεις. Και ήθελα να ρωτήσω ειδικά τον κύριο Accou, αυτή η διαβούλευση ήταν σε ένα καλό επίπεδο, δηλαδή όλοι οι φορείς η ΡΑΣ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμμετείχαν, έδωσαν στοιχεία, ελήφθησαν αυτά τα στοιχεία υπόψιν, είχαν κάποιο, είχαν κάποια επίπτωση στο τελικό πόρισμα; Γιατί μιλάμε τώρα για τον εντοπισμό αιτιών;

Bart Accou: Στο τελικό κομμάτι της διερεύνησης προσπαθήσαμε να έχουμε feedback από από όλο το από όλους τους φορείς, στους οποίους παρουσιάσαμε τα ευρήματά μας και είχαμε μια συνεργασία. Η διαβούλευση με τον κάθε οργανισμό ή φορέα έγινε στο κομμάτι που αφορούσε αποκλειστικά τα ευρήματα που υπήρχαν και τις ενέργειες που ήταν αρμόδιος αυτός και σε αυτό το μήκος κύματος είχαμε feedback σχεδόν από όλους και με κάποιες φορές με επιπλέον στοιχεία. Αυτά όλα λήφθηκαν υπόψη. Κάποια που ήταν αποδεκτά ενσωματώθηκαν οι παρατηρήσεις στο πόρισμα και κάποια που δεν ήταν αποδεκτά δεν ενσωματώθηκαν. Ζητήσαμε από το υπουργείο Μεταφορών να συμμετέχουν και προτίμησαν να μην συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία.

Χατζηγεωργίου: Η σύσταση που βγήκε πέρσι για τη βελτίωση των τηλεπικοινωνιών έχω την εντύπωση ότι δεν έχει αποδώσει κάποιο αποτέλεσμα εφόσον δεν έχει αποδώσει μια σύσταση που έγινε πριν έξι μήνες. Είναι τον Ιούνιο. Έγινε εννέα μήνες. Πότε θα έχουμε αποτέλεσμα από αυτές τις συστάσεις τις καινούργιες.

Bart Accou: Ξέρουμε ότι έχουμε την εικόνα ότι έχουν γίνει κάποια βήματα προόδου. Απλώς η διαδικασία αυτή δεν είναι τόσο πολύπλοκη, διότι αφορά όλους. Περισσότερους από έναν φορείς. Και δεν είναι μόνο μια τεχνική λύση που πρέπει να υλοποιηθεί, αλλά περιλαμβάνει και αλλαγή σε διαδικασίες. Άρα αυτό είναι σε ξέρουμε ότι είναι εν εξελίξει, αλλά δεν είναι ακόμα υλοποιημένο.

Χατζηγεωργίου: Πόσο θα χρειαστεί για να υλοποιηθούν οι συστάσεις;

Bart Accou: Δεν μπορούμε να ξέρουμε εμείς πότε θα υλοποιηθούν όλες οι συστάσεις ασφαλείας. Ευχόμαστε το νωρίτερο δυνατό, δεδομένου ότι είναι πολλές και σημαντικές και περίπλοκες. Θα εξαρτηθεί η υλοποίησή τους από τα μέσα που θα είναι. Θα είναι διαθέσιμα και στους φορείς για να κάνουν τις αλλαγές που χρειάζεται και στην αίσθηση του επείγοντος, η οποία πρέπει να επιβληθεί για τις αλλαγές αυτές. Συνεπώς, θα χρειαστεί ένα μεγάλο σχέδιο δράσης που να τα παρακολουθήσει και η παρακολούθηση αυστηρή παρακολούθηση όλου του σχεδίου δράσης για τις συγκεκριμένες πως θα υλοποιηθούν οι συγκεκριμένες παρατηρήσεις.

Μορφονιός Νίκος, Αυγή: Υπάρχει το πόρισμα των δικαστικών πραγματογνωμόνων συναδέλφων προφανώς των νέων κυρίων, το οποίο προσδιόρισε τα έλαια σιλικόνης ως αιτία της πυρόσφαιρας. Από ό,τι καταλαβαίνουμε, με βάση το πόρισμα και δεν το έχουμε διαβάσει λεπτομερώς, το απορρίπτετε αυτό το ενδεχόμενο ότι τα έλαια σιλικόνης είναι η αιτία της της φωτιάς. Όταν αναφέρεται σε τεχνικό εξοπλισμό μηχανών, ότι δεν έχουμε ενδείξεις ότι αυτές οφείλονται, Αυτές είναι υπεύθυνες για τη φωτιά. Θα ήθελα να μας επιβεβαιώσετε λοιπόν ότι ότι απορρίπτετε την εκδοχή των ελαίων σιλικόνης και αν αυτό το πόρισμα το έχετε παραδώσει στον ανακριτή που περιέχει μέσα και την απόρριψη των ελαίων. Το ότι δεν οφείλεται σε τεχνικό εξοπλισμό των μηχανών.

Bart Accou: Συγκρίνοντας τα στοιχεία σε σχέση με το report που αναφέρατε, και την έκθεση των πραγματογνωμόνων που αναφέρατε, έχουμε φτάσει στο συμπέρασμα ότι είναι πολύ απίθανο τα ίδια σιλικόνης να παίξουν έναν σημαντικό βασικό ρόλο στο φαινόμενο της πυρόσφαιρας. Με αυτό συμφωνούν και επιπλέον αναλύσεις ειδικών τις οποίες έχουμε και οι οποίες έχουν επαληθεύουν τα ευρήματα μας και είναι και είναι στο report και θα μπορέσετε να διαβάσετε πιο αναλυτικά.

Γιάννης Κέμμος Flash.gr: Επειδή νιώθω ότι δεν απαντήθηκε προηγουμένως επαρκώς το θέμα της ασφάλειας του δικτύου, θα ήθελα να μας απαντήσετε αν γνωρίζετε πλέον από την έρευνα σας ο τρόπος που λειτουργούσαν οι συγκοινωνίες μέχρι την ώρα του ατυχήματος αλλά και μετά και επειδή δεν μας έχετε δώσει μια απάντηση αν είναι τελικά ασφαλές ή όχι, εσείς μέχρι εκείνη τη μέρα, Αν τα ξέρατε όλα αυτά, θα ταξιδεύατε με τον σιδηρόδρομο. Από τότε και μετά ταξιδέψατε ξανά, θα μπαίνατε. Τώρα πλέον μέχρι να γίνουν όλα αυτά που προτείνετε, θα βάζατε τα παιδιά σας μέσα σε αυτό ή δεν θα ταξίδευαν;

Bart Accou: Απαντήσαμε και πριν. Ότι δεν είναι στο εύρος της διερεύνησης της δικιάς μας η γενικότερη εικόνα του σιδηροδρομικού τομέα. Κοιτάξαμε τα συγκεκριμένα στο δυστύχημα και το σύστημα που ήταν γύρω από αυτό και έχουμε αποκτήσει μια εικόνα για το σιδηροδρομικό τομέα που έχει σχέση με το δυστύχημα. Οπότε δεν είναι η δουλειά η δικιά μας να κρίνουμε συνολικά και να μπορέσουμε ούτε να κάνουμε ούτε να μπορούμε να κάνουμε μια γενικότερη αξιολόγηση όλου του σιδηροδρομικού τομέα.

Κώστας Καπετανίδης: Αυτό θα ήθελα να πω και εγώ κάτι προσωπικό. Επειδή προσωπικά προσωπικά παίρνω 2 φορές τη μέρα στη δουλειά μου, πηγαίνω με προαστιακό όχι μετρό και ταξιδεύω μόνο με τρένο. Εγώ φοβάμαι τα αυτοκίνητα μέσα στην Αθήνα. Προτιμώ να μην οδηγώ. Πηγαίνω μόνο με τρένο. Τα παιδιά μου πηγαίνουν μόνο με τρένο. Αυτό είναι προσωπικό. Όμως. Τίποτα άλλο. Εγώ είμαι 30 χρόνια σιδηροδρομικός, οπότε αγαπάω τον σιδηρόδρομο.

Υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση από την ημέρα που έγινε το δυστύχημα και σήμερα. Λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας τα οποία έπρεπε να λειτουργούν εκείνη τη μέρα και έχετε κάνει συστάσεις ότι πρέπει να λειτουργούν σήμερα ή να πούμε από το τέλος ότι δεν είναι εκεί; Αν υπήρχαν, είχαν δοθεί κάποιες προθεσμίες;

Κώστας Καπετανίδης: Επειδή το ερώτημα απευθύνθηκε σε όλους και θα ήθελα να απαντήσω. Είναι πασιφανές και μην κρυβόμαστε ότι όταν κάνεις 17 συστάσεις ασφαλείας. 17 δεν μπορείς να πεις αν ήμασταν στη Γερμανία ή την Ιαπωνία δεν θα κάναμε 17 στάσεις ασφαλείας σήμερα. Αυτή είναι η προσωπική μου γνώμη. Είναι επίσης πασιφανές ότι αυτά τα παιδιά σκοτώθηκαν, διότι σιδηρόδρομος στο 2023 δεν ήταν ασφαλής. Δεν μπορούμε να κρυβόμαστε. Αυτή είναι η προσωπική μου γνώμη. Εγώ έμπαινα μέσα, τα παιδιά μου έμπαιναν μέσα και θα μπορούσα να έχω σκοτωθεί και εγώ.

Τονίζω ότι δεν είμαστε αρχή ασφάλειας Σιδηροδρόμων. Η αρχή Ασφάλειας των Σιδηροδρόμων είναι η ΡΑΣ. Αυτό που έχει βγει τώρα. Είναι μία αξονική τομογραφία και μαγνητική μαζί και ακτινογραφία μαζί του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος. Αυτοί οι άνθρωποι, αυτό ήρθαν εδώ και μας βοήθησαν να κάνουμε, να δούμε σε τι αστοχίες χτίστηκε αυτό το ατύχημα και τι πρέπει να διορθωθεί, ώστε ο σιδηρόδρομος να είναι ασφαλής. Αυτές τις συστάσεις ασφαλείας που ακόμα δεν τις έχουν οι φορείς, γιατί σήμερα κοινοποιείται το πόρισμά μας. Μέχρι σήμερα στις 10 το πρωί δεν το είχε κανείς.

Αυτές θα πρέπει υπό την εποπτεία της ΡΑΣ, που είναι η αρχή ασφάλειας και με τη δική μας συνδρομή σε ότι μπορούμε να βοηθήσουμε να υιοθετηθούν. Το συντομότερο δυνατό. Γι’ αυτό και κοιτάζουμε αν ο σιδηρόδρομος δεν είχε ανάγκη ενίσχυσης και ασφάλειας, δεν θα βγάζαμε καμία σύσταση. Θα λέγαμε απλά τι ήταν λάθος το 2023 και σήμερα θα είχαμε μηδέν συστάσεις.

Κώστας Καπετανίδης: Ο δικός μας ρόλος είναι συμβουλευτικός. Δηλαδή δίνουμε αυτές τις συμβουλές, αυτές τις συστάσεις ασφαλείας και την εποπτεία της εφαρμογής της την έχει η Εθνική Αρχή Ασφάλειας που είναι η βάση για την Ελλάδα. Εμείς δεν μπορούμε να επιβάλουμε κάτι. Δεν έχουμε νομικά το δικαίωμα να επιβάλλουμε τίποτα. Από κει και πέρα, όσον αφορά τη ΡΑΣ. Πάνω από τη ΡΑΣ είναι το υπουργείο. Υπάρχει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων, ο οποίος έρχεται και επιβλέπει την όλο το ελληνικό δίκτυο βάση το action plan που έχει γίνει και πάνω από αυτό υπάρχει βεβαίως και η Ευρωπαϊκή Κοινότητα.

Χρήστος Παπαδημητρίου: Έχουμε κάνει σύσταση στον ίδιο τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων. Θα τη δείτε όταν διαβάσετε το πόρισμα. Άρα η σαν ευρωπαϊκό σύστημα επιβλέπεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, τον οργανισμό στον οποίο από τον οποίο έχουν αποσπαστεί για τον τελευταίο χρόνο οι δύο κύριοι.

Bart Accou: Σχετικά με την κατάσταση της χρηματοδότησης και των στοιχείων σηματοδότησης. Υπάρχουν δύο σημαντικές ασφαλείας για τον ΟΣΕ, οι οποίες αντιμετωπίζουν αυτό το θέμα και το λαμβάνουν υπόψιν τις είναι ότι ο ΟΣΕ πρέπει να λάβει υπόψιν του πιο σωστά τα τους κινδύνους που έχουν να κάνουν με την κυκλοφορία και για παράδειγμα να λαμβάνει μέτρα, αν κάποια από τα στοιχεία του αυτά υπολειτουργούν ή ανάλογα με την κατάστασή τους και επίσης υπάρχει μια δεύτερη σύσταση ασφαλείας για το πώς όλα τα στοιχεία της υποδομής του ΟΣΕ. Πρέπει να είναι συνεχώς υπό συντήρηση και υπό έλεγχο και να αξιολογούνται.

Θα ήθελα να ρωτήσω τον κύριο Accou την ιδιότητά του στον ERA . Εάν μετά την παρέλευση του εξαμήνου. Δεν υπάρχει συμμόρφωση των σιδηροδρομικών φορέων, τι δυνατότητες έχει, γιατί από ότι γνωρίζω έχει λόγο και στα πιστοποιητικά ασφαλείας των εταιρειών ο ERA. Θα προβεί σε κάποιες τέτοιες κινήσεις;

Bart Accou: Γενικά υπάρχουν κανόνες και νόμοι οι οποίοι θέτουν το πλαίσιο λειτουργίας και ελέγχου όλων των φορέων που αναφέρατε. Για παράδειγμα, ο ERA βγάζει τα εμπιστευτικά ασφαλείας και στο κομμάτι της δουλειάς του, της αρμοδιότητάς του είναι να κάνει έλεγχο στις αρχές ασφαλείας.

Αντίστοιχα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έχει έχει ήδη στην Ελλάδα εποπτεύει τον ERA. Επιπλέον, έχει ένα action plan το οποίο τρέχει και αφορά το κομμάτι της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων και άρα δεν υπάρχει μία μονοσήμαντη απάντηση για κάποιον που μονοσήμαντη απάντηση για το σχετικά με την ασφάλεια της ενέργειας που μπορούν να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Αντίστοιχα, οι συστάσεις ασφαλείας που έχουμε εμείς απευθύνονται πρακτικά σε όλους τους προηγούμενους φορείς που αναφέραμε για να εντοπίζουν κάποια στιγμή σημεία που μπορούν να βελτιωθεί ο έλεγχος και τη λειτουργία του. Είμαστε εδώ για να υποστηρίξουμε τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Κώστας Ντελέζος, ΝΕΑ: Επειδή πολύς λόγος γίνεται γύρω από τα έλαια σιλικόνης και για την συμπεριφορά τους στο συγκεκριμένο δυστύχημα υπό συνθήκες τις οποίες διερευνώνται. Θα ήθελα να σας ρωτήσω. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι αυτή τη στιγμή ο νέος οργανισμός που εκπροσωπεί τη χώρα στη διερεύνηση του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού δυστυχήματος; Δεν θα είχε χώρο στην επιτροπή σας χωρίς να απευθύνω μομφή στους ανθρώπους που συμμετέχουν στην Επιτροπή να συμμετέχουν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι εμπειρογνώμονες, όπως ένας χημικός μηχανικός εγνωσμένου κύρους, ένας ηλεκτρολόγος υψηλής τάσης, ένας μηχανολόγος, ο οποίος θα μας εξηγούσε τις δυνάμεις της σύγκρουσης κλπ. Όπως στελέχη της Πυροσβεστικής ανωτάτου επιπέδου. Όλοι αυτοί να καθίσουν γύρω από ένα τραπέζι, να συζητήσουν, να αντιπαραβάλλει ο καθένας τις απόψεις του, να τις αντικρούσει κάποιος άλλος. Ο απέναντι και να βγει ένα πόρισμα το οποίο θα είναι κοινά αποδεκτό. Εδώ έχουμε φτάσει σε επιτροπές των δύο τριών ατόμων, όπου ο καθένας μας λέει τα δικά του. Το αποτέλεσμα ποιο είναι; Ότι σήμερα ΕΟΔΑΣΑΑΜ έρχεται να απευθύνει συστάσεις. Πολλά από αυτά τα έχουμε ακούσει από την πρώτη μέρα από την επιτροπή του κυρίου Γεραπετρίτη που το διερεύνησαν σε ένα μήνα μέσα. Αυτούς τους επιστήμονες που ανέφερα δεν είχαν λόγο και δεν θα είχαν κάποια χρησιμότητα συμμετέχοντας στην επιτροπή, έτσι ώστε έστω και καθυστερημένα ένα πόρισμα να πούμε ότι είναι άρτιο και ότι δεν θα έχει αμφισβητήσεις από κανέναν;

Bart Accou: Επειδή διερεύνηση αφορά την ασφάλεια, η σύνθεση της ομάδας διερεύνησης είναι κρίνουμε σωστή. Παρόλα αυτά για οτιδήποτε άλλη εμπειρία από τρίτους απαιτείτο, ζητήθηκε βοήθεια είτε από εξωτερικούς ειδικούς είτε από πανεπιστήμια κτλ.

Ντελέζος: Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η ορισμένες συνθήκες με με 1.500 βαθμούς και τα έλαια σιλικόνης μπορεί να δημιουργήσουν πυρόσφαιρα

Κώστας Καπετανίδης: Υπάρχει ανώτατη τεκμηρίωση από καθηγητή και από τις δικές παρατηρήσεις και από καθηγητή και είναι καταγεγραμμένο ό,τι έχει γίνει. Η άλλη επιτροπή έβγαλε σε ένα μήνα. Εμείς κάναμε σχεδόν 70 συνεντεύξεις. Πήγαμε Λάρισα, Αθήνα, μιλήσαμε με ΟΣΕ, με Hellenic Train, με ΡΑΣ, με το υπουργείο με τα πάντα. Σε έναν χρόνο άνθρωποι ερχόντουσαν μια βδομάδα κάθε κάθε μήνα και δύο βδομάδες. Πολλές φορές. Πήγαμε στο Κουλούρι. Πήραμε εξωτερικές βοήθειες από πανεπιστήμια, ινστιτούτα, καθηγητές της Πανεπιστημίου. Υπάρχει μια ευρωπαϊκός οργανισμός διερεύνησης, ένα ο οποίος έχει κάποιους σιδηροδρομικούς διερευνητικές. Εδώ δεν υπήρχε. Μπήκαμε εμείς μας εκπαίδευσαν οι κύριοι και αυτός μπορεί να προσλάβει. Και το λέει ξεκάθαρα, όποια γνώση, όποια θέλει απ’ έξω. Αυτό είναι. Αυτό είναι παγκοσμίως γνωστό.

Χρήστος Παπαδημητρίου: Αυτή τη στιγμή ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει τρεις σιδηροδρομικούς ερευνητές, οι δύο εκ των οποίων είναι στο πάνελ και ο τρίτος κάθεται εκεί στην αίθουσα. Μακάρι να είχαμε σαν νέο δασκάλα ηλεκτρολόγους μηχανικούς, απόφοιτους του ΓΕιΛ του Χάρβαρντ, μηχανολόγους μηχανικούς, χημικούς μηχανικούς. Θα τους χρησιμοποιούσα όλους. Χρησιμοποίησα το 100% του ανθρώπινου δυναμικού του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας πρέπει να κάνει την έρευνα. Δεν έχω τη δυνατότητα να έχω στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ μέσα δέκα καθηγητές πανεπιστημίου να βοηθήσουν. Από εκεί και πέρα και αυτοί που έχουν έρθει έχουν έρθει με μεγάλη προσπάθεια.

Γιάννης Σουλιώτης: Είπατε ότι είναι πιθανόν η έκρηξη να προκλήθηκε από ένα αγνώστου τύπου καύσιμο το οποίο δεν μπορέσατε να ταυτοποιήσετε επειδή δεν είχατε ευθύς εξ αρχής πρόσβαση στο χώρο με τεχνικούς όρους. Μπορείτε να εκτιμήσετε πού ενδεχομένως να υπάρχει αυτή η ποσότητα καυσίμου που ευθύνεται για την πυρόσφαιρα και η δεύτερη ερώτηση που ήθελα να σας κάνω είναι: Είπατε ότι ζητήσατε τα τρία βίντεο από τον ανακριτή. Οποίος δεν σας τα έδωσε έως ότου αυθεντικοποιηθούν τα έλαβε υπόψη της η Επιτροπή. Σε αυτή την τελευταία στροφή της έρευνάς σας, προκειμένου να συντάξει το τελικό πόρισμα;

Κώστας Καπετανίδης: Όπως σας είπαμε, εμείς ξέρουμε ότι τα μηχανικά μέρη της του τροχαίου υλικού, ότι περιέχουν ήταν πολύ δύσκολο και το υλικό ήταν. Ήταν πολύ δύσκολο να δημιουργήσουν αυτή την πυρόσφαιρα που έγινε. Δεν ξέρουμε τίποτα άλλο. Δεν υπάρχει πιθανότητα γι’ αυτό. Δεν είμαστε αστυνομικοί. Τα τρία βίντεο, τα ζητήσαμε από την πρώτη στιγμή. Ο κύριος πρόεδρος έστειλε επιστολή στον ειδικό εφέτη Ανακριτή Λάρισας, με τον οποίο πρέπει να τονίσουμε ότι έχουμε φοβερά καλή συνεργασία και τον ευχαριστούμε γιατί μας παρέδωσε το υλικό με το οποίο δουλέψαμε σε μεγάλο μέρος του υλικού που δουλέψαμε και ακόμα και μας απάντησε ότι είναι σε προσπαθούν να τα επαληθεύσουν. Αν επαληθευτούν τότε έχει το δικαίωμα να τα στείλει. Τα αναφέρουμε μέσα ότι υπάρχει βίντεο το οποίο εφόσον δεν έχουμε την αυθεντικότητά του.

Χρήστος Παπαδημητρίου: Να διευκρινίσω το είπα πριν, αλλά δεν ξέρω αν έγινε αντιληπτό το συμβούλιό μας που ενέκρινε το πόρισμα. Σε χθεσινό πρακτικό γιατί καταλαβαίνω ότι θα υπάρχει αμφισβήτηση και εμείς θέλουμε, όπως σας είπα, να βρούμε την αλήθεια. Από το πόρισμα που βγάζουμε θα ζητήσουμε και να επιβεβαιωθεί αν θέλετε, παρά το ότι εμείς πιστεύουμε ακράδαντα σε αυτό που θα δείτε στο πόρισμα από ανώτατο εκπαιδευτικό, πανεπιστημιακό ή άλλου εγνωσμένου κύρους ίδρυμα. Θα μπορούσε να είναι Δημόκριτος; Θα μπορούσε να είναι το Πανεπιστήμιο της Λωζάννης. Μιλάμε για τέτοιου κύρους ιδρύματα.

Τώρα καταλαβαίνετε ότι το το τελικό κείμενο γράφτηκε. Τελείωσε αυτή η έρευνα μόλις εχθές. Δεν έχουμε κάνει ακόμα αυτό το βήμα.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ