«Την Τετάρτη θα οριστεί το πλαίσιο για την εκκίνηση του σιδηροδρόμου» ενημέρωσε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης μετά την πρώτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Κέντρου Ασφαλείας Σιδηροδρόμων, με τη συμμετοχή του ΟΣΕ, πυροσβεστικής, αστυνομίας, ΕΚΑΒ και Hellenic Train, στη σκιά του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
«Επανεκκίνηση με ασφάλεια, διερεύνηση μέχρι τέλους» υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο κ. Γεραπετρίτης.
«Κρίναμε σκόπιμο ως υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να υπάρξει ένα ενιαίο συντονιστικό κέντρο το οποίο και θα περιλαμβάνει όλους τους δημόσιους εκείνους φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση κρίσης –δηλαδή την ελληνική αστυνομία, την πυροσβεστική υπηρεσία και το ΕΚΑΒ, καθώς επίσης και τον λειτουργό του δικτύου, δηλαδή την Hellenic Train» είπε ο ίδιος.
Και πρόσθεσε: «Με τον τρόπο αυτό θεωρούμε ότι θα μπορέσουμε, αφενός να επιτηρήσουμε καλύτερα τα συστήματα ασφαλείας, και αφετέρου να προχωρήσουμε με πολύ γοργά βήματα στην αναβάθμιση όλων των προδιαγραφών ασφαλείας του σιδηροδρομικού μας δικτύου έτσι ώστε να βελτιώσουμε σημαντικά την εμπιστοσύνη του κοινού, απέναντι σε όλα τα θέματα που έχουν να κάνουν με το σιδηρόδρομο στην Ελλάδα».
Σημειώνεται ότι σκοπός του νεοσυσταθέντος Κέντρου είναι ο συντονισμός δράσεων που αφορούν σε συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών ασφαλείας των σιδηροδρόμων.
Στο μεταξύ, την έντονη αντίδραση του ΟΣΕ προκάλεσε η ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, με την οποία κρίνει «ανεπαρκή» την εκπαίδευση του 59χρονου σταθμάρχη και ζητά την απόσυρση από τα καθήκοντά τους, όσων εκπαιδεύτηκαν ως σταθμάρχες μέσω της ίδιας εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Μεταξύ άλλων, το πόρισμα τονίζει πως ο ΟΣΕ «δεν εξασφάλισε, ως όφειλε, πρόγραμμα κατάρτισης του προσωπικού και των συστημάτων, τα οποία διασφαλίζουν ότι διατηρείται η επάρκεια προσόντων του προσωπικού και εκτελούνται αναλόγως τα σχετικά καθήκοντα, συμπεριλαμβανομένων ρυθμίσεων σχετικά με την καλή φυσική και ψυχολογική κατάσταση». Σημειώνει επίσης πως δεν υποβλήθηκαν υπογεγραμμένα φύλλα παρουσίας των εκπαιδευομένων σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, πραγματοποιήθηκαν 144 ώρες Β' κύκλου θεωρητικής εκπαίδευσης σε αντίθεση με τις προβλεπόμενες 177 ώρες, ενώ «δεν υποβλήθηκαν βεβαιώσεις από τις οποίες να πιστοποιείται η υλοποίηση της πρακτικής εκπαίδευσης».
Με βάση το πόρισμα αυτό, η ΡΑΣ υποχρεώνει τον ΟΣΕ να μην απασχολεί το συγκεκριμένο προσωπικό «σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων ασφάλειας» και καλεί τον Οργανισμό να προτείνει άμεσα μέτρα για το Σύστημα Διαχείρισης Ασφαλείας του. Μάλιστα, η ΡΑΣ απειλεί τον ΟΣΕ με πρόστιμο 100.000 ευρώ την ημέρα, σε περίπτωση μη συμμόρφωσής του.
Ο ΟΣΕ σε μια αιχμηρή απάντηση, κατηγορεί τη ΡΑΣ πως «εκφράζει απόψεις και λαμβάνει αποφάσεις χωρίς ενδελεχή διερεύνηση και τεκμηρίωση», αντικρούοντας σημεία που αναφέρει στο πόρισμά της και τονίζοντας ότι η αρχή γνώριζε το πρόγραμμα εκπαίδευσης και το είχε εγκρίνει, πυροδοτώντας την σύγκρουση Νέας Δημοκρατίας-ΣΥΡΙΖΑ, με τον ΟΣΕ να απαντά ότι η Αρχή είχε γνώση όλων των διαδικασιών, χωρίς να διατυπώσει ενστάσεις.