Πρόγραμμα πυραυλακάτων: «Από το Δόξα τω Θεώ», στο «Βοήθα Παναγιά μας»;

 
SUPER VITA ΤΠΚ ΒΛΑΧΑΚΟΣ

Πηγή Φωτογραφίας: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Ενημερώθηκε: 29/09/22 - 12:49

Η σημερινή τελετή της επίσημης ένταξης στη δύναμη του Στόλου της πυραυλακάτου τύπου Super VitaΤΠΚ «ΒΛΑΧΑΚΟΣ», παρουσία του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της στρατιωτικής των Ενόπλων Δυνάμεων, αποτελεί ασφαλώς ένα σημείο σταθμό στην ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού.

​Αυτό γιατί η ΤΠΚ «ΒΛΑΧΑΚΟΣ», που φέρει το όνομα ενός εκ των Ηρώων του ΠΝ, οι οποίοι έπεσαν στα Ίμια, ως πλήρωμα του μοιραίου ελικοπτέρου ΑΒ-212 «ΠΝ-21», του Πειραιώτη τότε Υποπλοιάρχου Παναγιώτη Βλαχάκου, είναι η τελευταία του προγράμματος ναυπηγήσεως επτά πυραυλακάτων του ΠΝ, τύπου Super Vita, της βρετανικής εταιρείας VosperThornycroft. 

​Μία τελετή που «επιτρέπει» στους γνωρίζοντες (και αγωνιούντες) να σκεφτούν τη γνωστή ελληνική ρήση «Από το Δόξα τω Θεώ, στο Βοήθα Παναγιά μας». 

​Και θα εξηγήσουμε επακριβώς τι εννοούμε!  

Οι πέντε πρώτες αποτελούσαν την αρχική παραγγελία, ενώ οι τελευταίες δύο, από τις επτά συνολικώς, που φέρουν τα ονόματα των πεσόντων στα Ίμια, τότε Υποπλοιάρχων Χριστόδουλου Καραθανάση και ως προαναφέρθηκε του Παναγιώτη Βλαχάκου, ο τρίτος ήταν ο τότε Αρχικελευστής Έκτωρ Γιαλοψός, αποτελούσαν την άσκηση του «δικαιώματος προαίρεσης» του όλου προγράμματος, που υπογράφτηκε το 2000 επί υπουργίας του Άκη Τσοχατζόπουλου. Το όλο πρόγραμμα ανέλαβαν να υλοποιήσουν τα ναυπηγεία Ελευσίνος, όπως και το μοναδικό πλοίο γενικής υποστήριξης (ΠΓΥ) «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ», το μεγαλύτερο από πλευράς τονάζ, σκάφος του Πολεμικού μας Ναυτικού.  

Οι πυραυλάκατοι κλάσης «Ρουσσέν» είναι οι εξής:• ΤΠΚ «ΡΟΥΣΣΕΝ»• ΤΠΚ «ΔΑΝΙΟΛΟΣ»• ΤΠΚ «ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΔΗΣ»• ΤΠΚ «ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ»• ΤΠΚ «ΡΙΤΣΟΣ»• ΤΠΚ «ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ»• ΤΠΚ «ΒΛΑΧΑΚΟΣ»

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη πυραυλάκατος, η ΤΠΚ «ΡΟΥΣΣΕΝ», που σύμφωνα με τη ναυτική παράδοση, ονομάτισε όλη την προαναφερθείσα κλάση σκαφών ως «πυραυλάκατοι κλάσης Ρουσσέν», καθελκύστηκε στις 12 Νοεμβρίου 2002 και παραδόθηκε στο Στόλο στις 20 Δεκεμβρίου 2005. Βλέπουμε δηλαδή ότι από την καθέλκυση του επικεφαλής σκάφους της κλάσης μέχρι σήμερα που εντάσσεται στο Στόλο το έβδομο και τελευταίο, έχουν περάσει 20 χρόνια από την καθέλκυσή του και 17 ολόκληρα χρόνια από τότε που εντάχθηκε στη δύναμη του Στόλου! Ασφαλώς αρνητικό ρεκόρ για τα ρεκόρ του Βιβλίου Γκίνες! 

Επομένως βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το εξής οξύμωρο για το οποίο δεν ευθύνεται το Πολεμικό Ναυτικό αλλά άλλοι παράγοντες, κυρίως τα Ναυπηγεία Ελευσίνος και η κατάσταση που για περισσότερο από μία δεκαετία επικρατούσε σε αυτά, με συνυπεύθυνες διαδοχικές κυβερνήσεις της χώρας στη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας, που για λόγους πολιτικού κόστους, για να μην απολυθούν οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων, δέχτηκαν αυτό να γίνει σε βάρος των επιχειρησιακών ικανοτήτων του ΠΝ, που «υποχρεώθηκε» να πληρώνει μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων, οι οποίοι υποτίθεται ότι δούλευαν για την ολοκλήρωση των δύο τελευταίων πυραυλακάτων και τον τελευταίο 1,5 χρόνο, αποκλειστικά για την αποπεράτωση της ΤΠΚ «ΒΛΑΧΑΚΟΣ»! Αλλιώς, αν δεν υπήρχε το τρικ αυτό, τότε θα έπρεπε είτε να απολυθούν οι εργαζόμενοι είτε να πληρώνει η Ελλάδα πρόστιμα από την ΕΕ. 

Αυτά είναι γνωστά και αποτελούν πλέον την ιστορία του όλου προγράμματος.

Η ουσία – από καθαρά επιχειρησιακής πλευράς – είναι ότι το πρώτο από το τελευταίο σκάφος έχουν διαφορά μίας 20ετίας! Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι σήμερα που παραλαμβάνεται η έβδομη πυραυλάκατος, η πρώτη θα έπρεπε – κανονικά – να ανεβαίνει στη ναυπηγική κλίνη για να περάσει τον απαιτούμενο Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (ΕΜΖ), κάτι βεβαίως που δεν συμβαίνει, ούτε είναι γνωστό το πότε και αν θα γίνει! 

Η ουσιαστική αναβάθμιση που υπάρχει, χωρίς όμως να εντάσσεται σε κάποιο μελετημένο, ολοκληρωμένο και κοστολογημένο πρόγραμμα ΕΜΖ, είναι ότι από το τέταρτο σκάφος της κλάσης, την ΤΠΚ «ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ», και για όλα τα υπόλοιπα, τα σκάφη αυτά φέρουν από οκτώ κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας – επιφανείας ΜΜ-40 Exocet Block.3 (έναντι των Block.2 των πρώτων), που μπορούν να πλήξουν εχθρικούς στόχους επιφανείας σε αποστάσεις 180 χιλιομέτρων, αποτελώντας έτσι ένα πολύτιμο όπλο στο οπλοστάσιο του Στόλου και γενικότερα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων! 

Το ερώτημα που προκύπτει είναι: Θα γίνει Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής για τα σκάφη της κλάσης «Ρουσέν»; Και ΑΝ γίνει, θα αφορά όλα τα σκάφη ή τα πρώτα πέντε; Και τι έκταση θα έχει ο εκσυγχρονισμός αυτός; Ερωτήματα πολλά και σοβαρά, που ασφαλώς το ΠΝ γνωρίζει τις λύσεις καλύτερα από τον καθένα μας. Απομένει όμως, όπως πάντα άλλωστε, στην (εκάστοτε) πολιτική ηγεσία της χώρας και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να συνυπολογίσει και άλλες παραμέτρους και να λάβει την τελική απόφαση. Προς το παρόν πάντως και για άλλους λόγους μία τέτοια αναβάθμιση ΔΕΝ φαίνεται στον εγγύς ορίζοντα, καθώς ΟΛΟΙ, πολιτικοί και στρατιωτικοί, «ανακράζωσι στεντορία τη φωνή (δοτικές) ‘Δόξα τω Θεώ’», αφήνοντας προφανώς το «Βοήθα Παναγιά για…αργότερα»!

«Ιχνηλάτης»  

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ