Αρχές Μαρτίου θα κατατεθεί το νομοσχέδιο που δίνεικίνητρα στις μικρό-μεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) για συγχωνεύσεις, εξαγορές και μετασχηματισμούς. Εύλογα θα ρώταγε κάποιος γιατί μιλάμε περί συγχωνεύσεων και γιατί είναι απαραίτητες στην Ελλάδα αφού κατά κύριο λόγο στην Ε.Ε. οι επιχειρήσεις είναι μικρές και μεσαίες;
Oι ΜμΕ της υπόλοιπης Ευρώπης, διαφέρουν σημαντικά από αυτές της χώρας μας. Στην Ελλάδα, οι ΜμΕ είναι αρκετά περισσότερες συγκριτικά με αντίστοιχες οικονομίες. Μάλιστα, έχουμε μια επιπλέον κατηγορία, αυτή των πολύ μικρών επιχειρήσεων, δηλαδή μέχρι 10 εργαζόμενους.
Οι πολλές ΜμΕ δεν βοηθούν στην δημιουργία παραγωγικών θέσεων απασχόλησης. Επίσης,“βρίσκονται πίσω” στο κομμάτι της έρευνας & ανάπτυξης, καθώς δεν έχουν τους οικονομικούς πόρους που απαιτούνται για μια τέτοια επένδυση. Την κατάσταση δυσκόλεψε η έλευση της πανδημίας, επειδήοι επιχειρήσεις εστίασαν στην κάλυψη των λειτουργικών εξόδων τους, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τέτοιου είδους σχέδια.
Μπορούν οι συγχωνεύσεις να γίνουν πράξη; Η αλήθεια είναι πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει κουλτούρα συγχωνεύσεων. Είναι δύσκολο αυτές οι εταιρείες να οδηγηθούν από μόνες τους σε συγχωνεύσεις, καθώς οι περισσότερες (ειδικά οι εξαγωγικές) είναι οικογενειακού τύπου και λειτουργούν παραδοσιακά. Για την υιοθέτηση αυτής της κουλτούρας, δίνονται κίνητρα φοροαπαλλαγής ύψους 30% για τα τρία πρώτα χρόνια, υπό τον όρο ότι η συγχώνευση θα διαρκέσει τουλάχιστον μια 5αετία. Όσον αφορά τις περιπτώσεις εξαγοράς, θα προβλέπεται έκπτωση δαπανών.
Τι θα κερδίσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από τις συγχωνεύσεις;
Eπιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την κρίση είναι προτιμότερο να συγχωνευτούν, παρά να “βάλουν λουκέτο”. Στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων,συμπεριλαμβάνονται και οι ατομικές επιχειρήσεις, η δημιουργία των οποίων αυξήθηκε μέσα στην πανδημία,γεγονός που υποδηλώνει, πως πολλοί είναι αυτοί που πήραν το εγχείρημα να δημιουργήσουν κάτι δικό τους είτε λόγω αναστολής της εργασίας τους, είτε λόγω γενικότερης αβεβαιότητας για το μέλλον.
Οι ΜμΕ μέσω της συγχώνευσης θα μεγαλώσουν, θα γίνουν ανταγωνιστικότερες, θα επιταχύνουν την προσπάθεια εξωστρέφειας τους και κυρίως θα αποκτήσουν ευκολότερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Παρά τις συστάσεις που έχουν γίνει από το ΥΠΟΙΚ προς τις τράπεζες καθ’ όλη την διάρκεια της πανδημίας, τα τραπεζικά ιδρύματα αυστηροποίησαν τα κριτήρια χορήγησης δανείων, γεγονός που επηρέασε κυρίως τις ΜμΕ.
Τι είδους επιχειρηματικό σχήμα με συμφέρει;
Kάθε κλάδος έχει τις ιδιαιτερότητες του και κάθε επιχείρηση επίσης.
1) Συγχώνευση μεταξύ μικρών επιχειρήσεων: Για παράδειγμα οι ΜμΕ που δραστηριοποιούνται στον αγροτικό τομέα, αν συγχωνευτούν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στην ζήτηση μεγάλων παραγγελιώντόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
2) Συγχώνευση ή Εξαγορά μεταξύ μεγάλης και μικρής επιχείρησης: Aν η μια επιχείρηση είναι μεγάλη και η άλλη μικρή, προκύπτουν επιπλέον οφέλη, καθώς όχι μόνο θα αυξήσουν την προσφερόμενη ποσότητατους, αλλά θα αποκτήσουν καλύτερη τεχνογνωσία. Η μικρή εταιρεία, θα εκμεταλλευτεί τις γνώσειςmarketing και προώθησης της μεγάλης εταιρείας, όπως πχ: Πού πρέπει να τοποθετούνται τα Ελληνικά προϊόντα στα ξένα ράφια; Συχνό λάθος των ΜμΕ(ειδικά αν το προϊόν είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό όπως το ελαιόλαδο) καθώς τοποθετούν τα προϊόντα τους στα Ethnic, ενώ θα έπρεπε να τα τοποθετούν στα ράφια με προϊόντα καθημερινής χρήσης, για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Η μεγάλη εταιρεία από την άλλη, “θα μάθει” από την μικρή, τα μυστικά διατήρησης της ποιότητας του προϊόντος, καθώς οι οικογενειακές επιχειρήσεις λόγω έλλειψης ποσότητας, εστιάζουν στην ποιότητα.
3) Κάθετες συγχωνεύσεις: Για παράδειγμα, μια εταιρεία πώλησης ρούχων αντί να συγχωνευτεί με ένα άλλο κατάστημα, μπορεί να ενωθεί με μια επιχείρηση που ράβει ρούχα. Μια κάθετη ολοκλήρωση, είτε προς τα πίσω είτε προς τα εμπρός. Τα στάδια της κάθετης ολοκλήρωσης είναι:Yλικά, προμηθευτές, κατασκευή, διανομή, πελάτης.Αυτή η ενοποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα, έχει τεράστιο όφελος για την επιχείρηση, όσον αφορά την εναρμόνιση της με την βιώσιμη ανάπτυξη και ιδιαίτερα με τον περιβαλλοντικό πυλώνα. Το ήμισυ του περιβαλλοντικού αποτυπώματος μιας εταιρείας,(εκπομπές ρύπων, απορρίμματα, κ.α) δεν προκύπτει άμεσα από τις δραστηριότητες της ίδιας, αλλά από την αλυσίδα εφοδιασμού της. Έτσι, μέσω της κάθετης συγχώνευσης, ο επιχειρηματίας θα μπορεί να ελέγχει περισσότερο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της επιχείρησης του.
Ποιους δεν συμφέρει η συγχώνευση; Οι ΜμΕ πουασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, έχουν καλύτερη κερδοφορία λόγω της ανοδικής τάσης των διαδικτυακών πωλήσεων. Πχ σύμφωνα με την πρεσβεία της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον, η χώρα μας είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική στο ηλεκτρονικό εμπόριο υψηλής ποιότητας συσκευασμένων τροφίμων μακράς συντήρησης στην αγορά των Η.Π.Α. Εκεί παρατηρείται μια αυξημένη ζήτηση λόγω κορονοϊού, αλλά και τηςσταδιακής δημογραφικής επικράτησης των νεότερωνγενιών καταναλωτών, εξοικειωμένων με την τεχνολογία η οποία δημιουργεί μια νέα καταναλωτική νοοτροπία.