Ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Λακοτρύπης, δήλωσε ότι η κυπριακή κυβέρνηση «κρατά χαμηλούς τόνους και υλοποιεί τους σχεδιασμούς της για τους υδρογονάνθρακες εντός της κυπριακής ΑΟΖ» και εξέφρασε ικανοποίηση από το γεγονός ότι η χθεσινή πρώτη μέρα της τοποθέτησης του της πλατφόρμας "West Capella" με το γεωτρύπανο στο τεμάχιο 11 της κυπριακής ΑΟΖ κύλησε ομαλά.
«Είμαστε προετοιμασμένοι για διάφορα σενάρια, μεταξύ αυτών τα επικρατέστερα ήταν ότι η Τουρκία θα συνεχίσει να μας προκαλεί με τον ένα ή άλλο τρόπο, ανέφερε σε δηλώσεις του το πρωί στο ΡΙΚ και υπέδειξε ότι «είναι πιο σωστό να εστιάσουμε στις δικές μας ενέργειες». Παράλληλα, υπογράμμισε ότι καλύτερη απάντηση για αυτές τις προκλήσεις είναι το διεθνές δίκαιο, ενώ ανέφερε ότι 180 άτομα και προσωπικό του Υπουργείου Ενέργειας βρίσκονται πάνω στην πλατφόρμα και εξήγησε ότι ο χώρος είναι συνδεδεμένος με οθόνη, ώστε να μπορεί να παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο.
Επίσης, δήλωσε ότι τα δεδομένα των γεωτρήσεων είναι δεδομένα του κράτους και δεν μπορούν να δημοσιευτούν, πριν να υπάρχει κάποιο αποτέλεσμα, πράγμα που αναμένεται, περί τις αρχές Σεπτεμβρίου. «Δεν αναμένουμε μεγάλη ανακάλυψη, αλλά είναι εξαιρετικής σημασίας, γιατί είναι η πρώτη γεώτρηση σε πετρώματα που προσομοιάζουν του αιγυπτιακού Ζor», ανέφερε ο υπουργός Ενέργειας. Εξήγησε ότι αν αποδειχθεί ότι βορειότερα του Ζor σε ανάλογα πετρώματα,εντός της κυπριακής ΑΟΖ υπάρχουν υδρογονάνθρακες, τότε θα σημαίνει πάρα πολλά για άλλες ανάλογες δομές που υπάρχουν στην κυπριακή ΑΟΖ. «Αυτή η γεώτρηση θα μας δείξει, αν μετανάστευσε το υλικό βορειότερα», πρόσθεσε ο υπουργός.
Σε ότι αφορά το ενδεχόμενο συνεργασίας Ισραήλ Τουρκίας στα ενεργειακά, ο κ. Λακκοτρύπης παρουσιάστηκε καθησυχαστικός, τονίζοντας ότι το σημαντικό είναι να συνεχίσουμε την υλοποίηση των σχεδιασμών μας. Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ και τέως στέλεχος του Υποργείου Ενέργειας, Σόλων Κασίνης, ο οποίος είχε ασχοληθεί με την χάραξη των ΑΟΖ, εξέφρασε την βεβαιότητα ότι το κοίτασμα «Ονησίφορος» στο τεμάχιο 11 είναι ελπιδοφόρο.
Σε δηλώσεις στον ραδιοσταθμό Active o Σόλωνας Κασίνης είπε ότι το πρόγραμμα θα συνεχιστεί κανονικά και θα φθάσει στον προσδοκώμενο στόχο, δηλαδή, σε ουσιαστικά αποτελέσματα για το μέλλον της Κύπρου. Ο κ. Κασίνης είπε ότι τα ευρήματα τα οποία είναι στην Αιγυπτιακή ΑΟΖ «οδήγησαν και στη δική μας επιβεβαίωση ότι έχουμε ένα παρομοίου τύπου κοίτασμα στο τεμάχιο 11». Για αυτό, σημείωσε o όμιλος ΤΟΤΑL επέστρεψε και διεκδίκησε το συγκεκριμένο τεμάχιο.
Τα γεωλογικά δεδομένα της περιοχής, επεσήμανε ο Σόλωνας Κασίνης, απέδειξαν ότι υπάρχει Φυσικό Αέριο και στα ασβεστολιθικά πετρώματα. Υπάρχουν, είπε δομές, που χρήζουν περαιτέρω έρευνας. Η προσπάθεια που γίνεται τώρα εξήγησε, είναι πολύ διαφωτιστική για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Τέλος, δήλωσε ότι «θα βρούμε σημαντικές ποσότητες».
Προκαλεί χωρίς να παρανομεί η Τουρκία
Η Τουρκία επέλεξε και κινείται πάνω σε μια λεπτή γραμμή σ' ό,τι αφορά στις ενέργειές της στην Ανατολική Μεσόγειο και εντός της κυπριακής ΑΟΖ και του FIR Λευκωσίας. Οι ενέργειες της Τουρκίας είναι μεν ενοχλητικές και προκλητικές, πλην όμως δεν εκφεύγουν των πλαισίων της νομιμότητας όπως αυτή καθορίζεται από το Διεθνές Δίκαιο. Κινήσεις που ουσιαστικά έρχονται να δέσουν τα χέρια της ΚΔ σ' ό,τι αφορά καταγγελίες.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Φιλελεύθερος», η Τουρκία επιχειρεί να παίξει ένα παιγνίδι νεύρων και όχι να οδηγήσει τα πράγματα είτε σε «θερμό επεισόδιο» είτε σ' οτιδήποτε άλλο για το οποίο θα μπορεί να κατηγορηθεί.
Όπως συναφώς πληροφορούμαστε, η περιοχή που έχει παράτυπα δεσμεύσει η Τουρκία για στρατιωτικές ασκήσεις βρίσκεται σε απόσταση 30 ναυτικών μιλίων από την πλατφόρμα της TOTAL West Capella. Η άσκηση πραγματοποιείται σε διεθνή χωρικά ύδατα και θεωρείται παράτυπη (όχι παράνομη) καθώς η NAVTEX θα έπρεπε να εκδοθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία κατόπιν αιτήματος της Τουρκίας αφού πρόκειται για περιοχή δικαιοδοσίας και υποχρεώσεών της.
Ωστόσο, λόγω του ζητήματος αναγνώρισης, η Τουρκία το έπραξε μονομερώς. Εκτιμήσεις ειδικών αναφέρουν πως η Τουρκία δεν αναμένεται να προβεί σε ακραίες ενέργειες αλλά ενδεχομένως να συνεχίσει τις «χαμηλής έντασης», όπως χαρακτηρίζονται, προκλήσεις, οι οποίες έχουν στόχο τη δημιουργία ενδεχομένως κάποιων εντάσεων, χωρίς όμως να είναι η ίδια εκτεθειμένη σοβαρά έναντι του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας.
Κατά την πορεία που προς το Οικόπεδο 11, σε απόσταση 30 ναυτικών μιλίων εκτός του FIR Λευκωσίας, μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, τουρκικό πολεμικό σκάφος που κυκλοφορεί στην περιοχή έκανε αναγνώριση στοιχείων του West Capella. Μια συνήθης πρακτική από τουρκικής πλευράς, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, καθώς πολεμικό πλοία από την Τουρκία κυκλοφορούν συνεχώς στη συγκεκριμένη περιοχή επιχειρώντας να παίξουν ρόλο αστυνόμευσης της Ανατολικής Μεσογείου.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, με την άφιξη του West Capella στον στόχο Onesiphoros West 1, άρχισαν αμέσως οι προσπάθειες εγκατάστασης και σταθεροποίησης της πλατφόρμας, ενώ από τις 8 το πρωί της Τετάρτης άρχισαν οι πτήσεις ελικοπτέρων από ιδιωτική εταιρεία που μεταφέρει προσωπικό από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας. Το μεσημέρι άρχισαν οι πτήσεις και εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας για εξοικείωση των πιλότων και των χειριστών, ώστε να είναι σε ετοιμότητα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως για μεταφορά ασθενών, ρύπανση, τρομοκρατική ενέργεια ή άλλες περιπτώσεις που χειρίζεται το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) στη Λάρνακα. Το Κέντρο θα βρίσκεται σε καθημερινή επικοινωνία και συνεργασία με το West Capella και υπάρχει ετοιμότητα για υποστήριξη.
Οι τρεις ζώνες ασφαλείας
Το ΚΣΕΔ με NAVTEX και NOTAM που εξέδωσε έχει δεσμεύσει ως απαγορευμένη περιοχή 500 μέτρα, 5 ναυτικά μίλια και 3.000 πόδια ύψος γύρω από το σημείο στο οποίο βρίσκεται το πλοίο γεωτρύπανο, στην οποία απαγορεύεται η είσοδος σε οποιαδήποτε πλωτά και εναέρια μέσα τα οποία δεν είναι εξουσιοδοτημένα από την Κυπριακή Δημοκρατία. Σε περίπτωση παραβίασης αυτή της απαγορευμένης «κόκκινης» ζώνης από μη εξουσιοδοτημένο μέσο, υπάρχει πλοίο υποστήριξης που μπαίνει στην πορεία του για να το εκτρέψει. Ωστόσο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μέχρι στιγμής σε απόσταση 25 ναυτικών μιλίων γύρω από τη γεώτρηση δεν υπήρχε τίποτα ανησυχητικό.
Η «πορτοκαλί ζώνη» είναι στα 10 ΝΜ όπου επιτρέπεται η διακίνηση άλλων πλοίων τα οποία ενημερώνονται ότι βρίσκονται κοντά σε χώρο όπου υπάρχει πλατφόρμα διεξαγωγής υποθαλάσσιων ερευνών. Η «κίτρινη ζώνη» στα 15 ΝΜ είναι το σημείο απ' όπου γίνεται η πρώτη ενημέρωση προς τα διερχόμενα πλοία.
Σ' ό,τι αφορά στις τουρκικές δραστηριότητες θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο παρελθόν, αναφορικά με τις άλλες δύο πλατφόρμες, κινούνταν εντός της κίτρινης και πορτοκαλί ζώνης, αλλά όχι της κόκκινης. Πράξη όχι τυχαία. Γιατί σ' εκείνο το σημείο μπορεί η παρουσία της να είναι ενοχλητική αλλά σε καμιά περίπτωση δεν θεωρείται παράνομη και κανείς δεν μπορεί να την καταδικάσει γι' αυτό.
Πηγή: ΑΠΕ / ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ