Ανταπόκριση από την Αθήνα στην εφημερίδα Le Monde, (της Marina Rafenberg) ασχολείται με τις αντιδράσεις των Ελλήνων εφοπλιστών και τον αντίκτυπο της νέας απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) για πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου.
Ο ελληνικός στόλος, μέχρι τώρα, ήταν από τους μεγαλύτερους μεταφορείς ρωσικού πετρελαίου και ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν διέκοψε τη δραστηριότητά τους, γεγονός που είχε εξοργίσει τον Ουκρανό πρόεδρο Ζελένσκι (Zelensky), σχολιάζει αρχικά η ανταποκρίτρια, επικαλούμενη στοιχεία από το πρακτορείο Bloomberg, την πύλη ναυτιλιακών πληροφοριών Lloyd‘s List Intelligence και την ιαπωνική εφημερίδα Nikkei.
Ενώ μέχρι τώρα ήταν νόμιμη η πραγματοποίηση των εργασιών μεταφόρτωσης και η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εκτός της Ε.Ε., όπως στην Ινδία, την Κίνα ή την Τουρκία, αυτό δεν θα ισχύει πλέον από σήμερα, με την εφαρμογή των ευρωπαϊκών κυρώσεων.
Σημειώνεται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές – η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο από πλευράς εμπορικών πλοίων – διαθέτουν 5.895 πλοία, δηλαδή έως και το 40% των παγκόσμιων δεξαμενόπλοιων πετρελαίου.
Το ισχυρό λόμπι των Ελλήνων εφοπλιστών, φοβούμενο ότι οι κυρώσεις της ΕΕ θα οδηγήσουν σε μετανάστευση επιχειρήσεων σε χώρες που δεν εφαρμόζουν τους ίδιους κανονισμούς, έχει υψώσει τη φωνή του τους τελευταίους μήνες.
«Αντί να τιμωρούμε τη Ρωσία, τιμωρούμε τους εαυτούς μας. Η Ρωσία πωλεί το πετρέλαιό της με μεγάλη έκπτωση στην Κίνα και την Ινδία, οι οποίες στη συνέχεια πωλούν τα διυλισμένα προϊόντα τους στην Ευρώπη σε υπερβολικές τιμές» δήλωσε ο Ευάγγελος Μαρινάκης, πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp.
Για τον Γιώργο Προκοπίου, έναν από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές της χώρας, «οι κυρώσεις δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ (…). Η Ευρωπαϊκή Ένωση πυροβολεί τον εαυτό της στα πόδια».
Αλλά, η ευρωπαϊκή συμφωνία για την επιβολή ανώτατου ορίου στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου (60 δολάρια ανά βαρέλι) που πωλείται σε τρίτες χώρες δεν είναι τόσο αρνητική για τους Έλληνες εφοπλιστές:
Σύμφωνα με τον Γιώργο Ξηραδάκη, ναυτιλιακό αναλυτή της XRTC Business Consultants, «οι Έλληνες εφοπλιστές θα βγουν κερδισμένοι. Η συμφωνία αυτή θα επιφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια και θα καταστήσει σχεδόν αδύνατη τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από χώρες εκτός ΕΕ, καθώς δεν θα μπορούν να ασφαλίζονται και να ταξιδεύουν νόμιμα».
Επιπλεον, λιγότερα πλοία θα μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες. Οι αποστάσεις προς τρίτες χώρες, όπως η Ασία ή η Μέση Ανατολή, είναι επίσης μεγαλύτερες από ό,τι προς την E.E., γεγονός που θα αυξήσει τις τιμές των μεταφορών.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η ναυτιλία μετά τις 5 Δεκεμβρίου μεταξύ της Βαλτικής Θάλασσας και της Ινδίας εκτιμάται ήδη ότι θα κοστίσει μεταξύ 15 και 20 εκατομμυρίων δολαρίων, ή περίπου 20 δολάρια το βαρέλι, σε σύγκριση με 9 έως 11,5 εκατομμύρια δολάρια πριν από λίγες ημέρες για την ίδια διαδρομή.
Μεταξύ των κυριότερων μεταφορέων πετρελαίου που μπορούν να επωφεληθούν από αυτή την αύξηση των τιμών είναι οι μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, υποστηρίζει η Rafenberg.
Η συντηρητική κυβέρνηση της χώρας, ίσως και για να καθησυχάσει το ισχυρό λόμπι των εφοπλιστών, πρότεινε την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου ένα νέο νόμο που μειώνει τη φορολογία των μερισμάτων από ναυτιλιακές δραστηριότητες που εισάγονται στην Ελλάδα από 10% σε 5% και, σε αντάλλαγμα, οι πλοιοκτήτες δεσμεύτηκαν να αυξήσουν την ετήσια εθελοντική τους συνεισφορά από 40 εκατομμύρια ευρώ σε 60 εκατομμύρια ευρώ, καταλήγει η ανταπόκριση.