Η Cupra δεν έχει πολλά χρόνια που έκανε την εμφάνιση της αλλά σ αυτό το μικρό διάστημα είχε αλματώδη εξέλιξη. Μέσα σε ένα χρόνο η μάρκα CUPRA αύξησε τις πωλήσεις της κατά 40% συγκριτικά με πέρυσι (14.400 πωλήσεις). Το πρώτο μοντέλο που λανσάρισε ήταν το CUPRA Ateca. Πήγε καλά και οι προβλέψεις δείχνουν ότι με το Formentor θα πάει ακόμη καλύτερα.
Δοκιμάσαμε το Cupra Formentor1.5 TSi και διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο. Ασφαλές, με μεγάλους χώρους και αρκετά ηλεκτρονικά βοηθήματα.
Το Cupra Formentor σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί με μεγάλη προσοχή έτσι ώστε να πληροί τις απαιτήσεις του σύγχρονου οικογενειάρχη. Είναι ευρύχωρο, άνετο και ευκολοδήγητο. Το μήκος του είναι 4.446, το πλάτος του 1.839 και το ύψος του 1.520 χλστ.
Οι σχεδιαστές πέτυχαν με τις διαφορετικές γραμμές να παρουσιάσουν ένα CUPRA Formentor που δεν περνάει απαρατήρητο. Οι συνεχόμενες σχεδιαστικές γραμμές ενισχύουν σε μεγάλο βαθμό την εξωτερική ποιότητα του οχήματος. Μπορείς να πεις ότι είναι ένα ισχυρό όχημα παντός εδάφους χωρίς όμως να διαθέτει κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Έχει σπορ χαρακτήρα, έντονο πίσω μέρος, μεγάλο και ενισχυμένο καπό, δυναμικές διαστάσεις.
Η εκφραστική εξωτερική σχεδίαση του CUPRA Formentor συνδυάζεται με το υψηλής ποιότητας εσωτερικό του. Άνετο για πέντε επιβάτες και με αποθηκευτικό χώρο που φιλοξενεί 450 λίτρα αποσκευών.
Εσωτερικά προβάλλεται το μοναδικό welcome light, το τιμόνι CUPRA και τα δερμάτινα καθίσματα και οι ενσωματωμένες νέες τεχνολογίες.
Τα bucket καθίσματα δίνουν μια άλλη αίσθηση σιγουριάς. Οδηγός και συνοδηγός κάθονται σε χαμηλότερο ύψος έχοντας όμως τη σωστή εξωτερική εποπτεία του χώρου. Το τιμόνι που έχει πάνω του πολλές λειτουργίες, σχεδιάστηκε με μεράκι. Είναι από τα λίγα τιμόνια με …αίσθηση.
Το μοντέρνο ταμπλό χρησιμοποιεί υλικά ανώτερα ποιοτικά από το μέσο όρο της κατηγορίας. Βρίσκεται σε οριζόντια διάταξη και δίνει μια διαφορετική σχεδιαστική έκφραση. Θα εντοπίσετε σε πολλά σημεία τη χρήση του σκούρου χρωμίου και των μαύρων, υψηλής στιλπνότητας, διακοσμητικών που αλλάζουν την αρχιτεκτονική αισθητική της καμπίνας. Τα μάτια πέφτουν αμέσως στο digital cockpit που βρίσκεται μπροστά στον οδηγό αλλά και στο πανοραμικό σύστημα πλοήγησης με τη μεγάλη οθόνη των 12”, που παρέχει σημαντική λειτουργικότητα και σύνδεση με τους επιβαίνοντες. Στο εσωτερικό θα ενθουσιασθείτε και με τα φώτα Led που υπάρχουν κατά μήκος του ταμπλό.
Εύκολα και χωρίς πολύπλοκα συστήματα μέσα από αυτήν την οθόνη μπορείτε να ρυθμίσετε τον κλιματισμό τριών ζωνών αλλά και να οδηγήσετε με ένα από τα διαθέσιμα προφίλ οδήγησης (Comfort, Sport και Individual). Με τις ενσωματωμένες τελευταίου τύπου τεχνολογίες ότι πληροφορία χρειασθεί ο οδηγός η κάποιος από τους επιβάτες μπορεί να τις έχει. Τα καινούργια τηλέφωνα δεν χρειάζονται καλώδια για να φορτισθούν.
Κάτω από το μπροστινό καπό στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε έναν κινητήρα βενζίνης 1.5 TSi που αποδίδει 150 HP (5.000-6.000 rpm) με ροπή 250 Nm (1.500-3.500 rpm).
Σύμφωνα με τις επίσημες εργοστασιακές μετρήσεις το Formentor χρειάζεται 8.9’’ για να φτάσει από στάση τα 100 χλμ ενώ η τελική του αγγίζει τα 204 χλμ. Οι εκπομπές CO2 είναι 142 g/km (WLTP) ενώ η μέση κατανάλωση είναι 7,8 lt/100 km. Φυσικά οι τιμές αυτές που δίνει το εργοστάσιο, όσον αφορά το θέμα της κατανάλωσης ,δεν πλησιάζονται με τίποτα.
Ο κινητήρας 1.5 TSI αποδίδει 150 PS. Το αυτοκίνητο είναι «ζωντανό» και ευχάριστο. Στο Formentor ο κινητήρας παίρνει μπροστά με το κουμπί εκκίνησης (χωρίς κλειδί). Είναι νέας τεχνολογίας i4, έχει 2 ΕΕΚ, τούρμπο, άμεσο ψεκασμό, σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων, κίνηση εμπρός και ένα υποδειγματικό χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.
Οι μπροστινές αναρτήσεις έχουν την κλασική διάταξη με γόνατα MacPherson ενώ πίσω πολλαπλούς συνδέσμους. Η ρύθμισή τους είναι ελαφρά σφιχτή, ώστε να μην επιτρέπει μεγάλες κλίσεις στις στροφές και να εμπνέει ασφάλεια. Το ηλεκτρομηχανικό τιμόνι, με τη σειρά του, κάνει χρήση της τεχνολογίας R-EPS Progressive steering και είναι αμεσότατο, με καλή πληροφόρηση.
Οι αναρτήσεις είναι ρυθμισμένες προς το σκληρό. Μην ανησυχείτε. Δεν θα το αντιληφθείτε. Προσωπικά θα ήθελα να είναι ένα κλικ πιο σφικτές. Στο δρόμο είναι τόσο ξεκούραστο που ξεχνάτε ότι βρίσκεστε σε ένα C-SUV. Αυτή η μικρή ρύθμιση προς το σκληρό βοηθάει αποτελεσματικά στην ελαχιστοποίηση των κλίσεων του αμαξώματος στις στροφές.
Το τιμόνι είναι αμεσότατο, με καλή πληροφόρηση και υποδειγματικό στις εντολές. Οι Ισπανοί έκαναν χρήση της τεχνολογίας R-EPS Progressive steering. Το CUPRA Formentor «πατάει» καλά στο δρόμο. Οι τροχοί είναι 18’’ με ελαστικά 245/45, Goodyear Eagle F1.Τα φρένα του υποδειγματικά. Το Formentor έχει μπροστά πίσω δισκόφρενα.
Στο χωματόδρομο η ποιότητα κύλισης είναι ευχάριστη. Οι ανωμαλίες δεν μεταφέρονται στο εσωτερικό ενώ η ηχομόνωση του είναι ικανοποιητική.
Στην εθνική οδό μέχρι τα 160 χιλιόμετρα δεν υπάρχει κάποια ενόχληση. Μετά τα 160 όμως υπάρχει ένας αεροδυναμικός θόρυβος και αυτό οφείλεται στο μεγάλο όγκο. Αλλά σήμερα με τόσα ραντάρ (οι κλήσεις έρχονται στο σπίτι) ποιος τολμά να κινείται με +160 χλμ.
Η κίνηση μεταδίδεται μπροστά, μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων. Ο επιλογέας έχει σωστή κλιμάκωση και καλή αίσθηση .
Το σύστημα ACT, απενεργοποιεί όταν κρίνει για λόγους οικονομίας τους δύο από τους τέσσερις κυλίνδρους.
Η τιμή του Cupra Formentor 1.5 TSI 150 PS είναι 28.990 ευρώ. Θεωρητικά η τιμή του ανταποκρίνεται σε αυτά που προσφέρει και σίγουρα όσοι γνωρίζουν θα το σκεφθούν σοβαρά.