ΣΑΓΕ: Αποφάσεις για νέο ελικόπτερο της ΠΑ, βλήματα SPIKE SR, ΤΟΜΑ, άλλα εξοπλιστικά και οργανωτικά θέματα των ΕΔ

 
spikesrlr

Ενημερώθηκε: 08/12/23 - 13:24

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Αποφάσεις για το νέο ελικόπτερο ερεύνης και διασώσεως της Πολεμικής Αεροπορίας, βλήματα SPIKE SR, διερεύνηση για μεταχειρισμένα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ) του Ελληνικού Στρατού, καθώς και άλλα εξοπλιστικά και οργανωτικά θέματα των Ενόπλων Δυνάμεων εξετάστηκαν κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ).

Το ΣΑΓΕ, που συνήλθε υπό την προεδρία του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου και τη συμμετοχή των Αρχηγών ΓΕΑ Αντιπτεράρχου (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά, ΓΕΣ Αντιστρατήγου Άγγελου Χουδελούδη και ΓΕΝ Αντιναυάρχου Ιωάννη Δρυμούση ΠΝ, αποφάσισε για τα εξής θέματα, συμφώνως με το ΓΕΕΘΑ:

  • Συνεισφορά των Ενόπλων Δυνάμεων σε αποστολές - επιχειρήσεις του NATO.
  • Θέματα οργανώσεως των Γενικών Επιτελείων και Διεθνών Οργανισμών.
  • Εξοπλιστικά Προγράμματα.
  • Απονομή Ηθικών Αμοιβών.
  • Καθιέρωση διακριτικού Ελληνικής Σημαίας σε στολές των Ενόπλων Δυνάμεων.

Αναφορικώς με τα εξοπλιστικά, συμφώνως με πληροφορίες εγκρίθηκαν:

  • Η ενεργοποίηση του προγράμματος, κορυφαίας προτεραιότητος για τον Ελληνικό Στρατό, αγοράς 100 αντιαρματικών κατευθυνομένων βλημάτων SPIKE SR, ισραηλινής προελεύσεως και κατασκευής. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ότι τα Γενικά Επιτελεία (ΓΕΕΘΑ και ΓΕΣ) το προωθούν για απόκτηση μέσω NSPA, κάτι που πρακτικώς σημαίνει ότι Ελλάδα θα τύχει της εκπτώσεως που προκύπτει από τις μαζικές παραγγελίες. Επειδή ο αριθμός αυτός είναι εξαιρετικά μικρός εκτιμάται ότι θα υπάρξει και νέα μεταγενέστερη παραγγελία.
  • Η εισήγηση του ΓΕΑ για την απόκτηση 14 ελικοπτέρων Ερεύνης – Διασώσεως (SAR), τύπου AW-139 της ιταλικής Leonardo. Με την εισήγηση και έγκριση αυτή από το ΣΑΓΕ φαίνεται ότι η ΠΑ δεν επέλεξε την ουσιαστικώς «διακλαδική επιλογή» του UH-60M Black Hawk της αμερικανικής Lockheed Martin, που έχουν επιλέξει η Αεροπορία Στρατού και η Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) καθώς και το Πολεμικό Ναυτικό την πιο εξελιγμένη ανθυποβρυχιακή του έκδοση UH-60R.
  • Η ενεργοποίηση του προγράμματος αγοράς συσσωρευτών για τορπίλες SST-4 και SUT για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών της Διοικήσεως Υποβρυχίων και Ταχέων Σκαφών του Αρχηγείου Στόλου, καθώς οι τορπίλες αυτές εξοπλίζουν τα υποβρύχια και τις πυραυλακάτους (ΤΠΚ).
  • Η έναρξη μελέτης, σε επίπεδο Ενόπλων Δυνάμεων, για αγορά περιφερόμενων πυρομαχικών (loitering munitions), όπως έχει προέλθει από τα «μαθήματα» του πολέμου στην Ουκρανία.
  • Η έναρξη μελέτης για μεταχειρισμένα ΤΟΜΑ.

Όταν διαβάσαμε το τι επί μέρους προγράμματα συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν (@Ptisi), καθώς από το ΓΕΕΘΑ δεν ανακοινώθηκε τίποτα, η ιστοσελίδα μας ρώτησε υψηλόβαθμες στρατιωτικές πηγές προς τις οποίες απευθύνθηκε για το αν ισχύουν οι πληροφορίες αυτές ή όχι. Οι προαναφερθείσες στρατιωτικές πηγές δεν επιβεβαίωσαν τις πληροφορίες, αλλά και δεν τις διέψευσαν.

Σχετικώς με την έγκριση της προτάσεως του ΓΕΑ για την απόκτηση 14 ελικοπτέρων AW-139SAR και την μη συμμετοχή στο «διακλαδικό πρόγραμμα» των UH-60M Blackhawk, που έχει επιλεγεί από την Αεροπορία Στρατού και τη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ), καθώς και την πιο εξελιγμένη ανθυποβρυχιακή ‘εκδοση αυτού, την UH-60R, για το Πολεμικό Ναυτικό, υψηλόβαθμη αεροπορική πηγή προς την οποία αποτάθηκε η ιστοσελίδα μας, με καθεστώς ανωνυμίας, μας είπε τα εξής:

Πρώτο, σε κανένα μέρος του κόσμου, οι Ένοπλες Δυνάμεις μιας χώρας δεν επιλέγουν ΕΝΑ και μόνο τύπο ελικοπτέρου για όλες τις χρήσεις.

Δεύτερο, με το νέο οργανόγραμμα των ΕΔ της χώρας, η ΠΑ έχει αναλάβει να φέρει σε πέρας ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ αποστολές, μεταξύ των οποίων ΔΕΝ περιλαμβάνεται η Έρευνα και Διάσωση Μάχης (CSAR), που την έχει αναλάβει η νεοσυγκροτηθείσα ειδική προς τούτο Μοίρα της ΔΕΠ. Η ΠΑ έχει αναλάβει πλέον να εκτελέσει αποστολές «απλής» SAR για την προστασία του FIR Αθηνών από παρόμοια περιστατικά.

Τρίτο, η επιλογή της ΠΑ δεν αφίσταται της επιλογής των άλλων Κλάδων. Ο κάθε Κλάδος κάνει τις επιλογές του με βάσει τις επιχειρησιακές απαιτήσεις και τις αποστολές που αυτός έχει να εκτελέσει.

Τέταρτο, η ΠΑ με την απόκτηση των 14 AW-139SAR θα αποσύρει από την ενεργό υπηρεσία τα μονοκινητήρια AB-205 και το ένα δικινητήριο Β-212 της 358 Μοίρας Ερεύνης – Διασώσεως (358 ΜΕΔ), από τα οποία τα πρώτα παρελήφθησαν το 1971 και ακολούθως διαδοχικώς το 1976, 1981 και 1997. Τα ελικόπτερα AS-332C1 Super Puma της 384 ΜΕΔ θα παραμείνουν στην ενεργό υπηρεσία εξακολουθώντας να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες του σε αποστολές SAR, ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ με τα νέα AW-139SAR.

Πέμπτο, πρέπει ΠΑΝΤΑ να λαμβάνεται υπόψη στην περίπτωση του “the worst case scenario”, ότι σε περίπτωση που «κάτι» γίνει στο στόλο των Blackhawk παγκοσμίως, και αποφασιστεί η για κάποιο διάστημα καθήλωση στο έδαφος των ελικοπτέρων μέχρι να εντοπιστεί τυχόν βλάβη ή να διορθωθούν τυχόν τεχνικά προβλήματα, δεν είναι δυνατόν να καθηλωθούν όλα τα ελικόπτερα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Πρέπει να υπάρχει και μία άλλη «εναλλακτική» λύση.

Έκτο, η ΠΑ με μία μόνο Μοίρα SAR δεν μπορεί να καλύψει τις επιχειρησιακές ανάγκες που της αναλογούν. Επομένως ο στόχος είναι για την επιχειρησιακή λειτουργία δύο πολεμικών Μοιρών ελικοπτέρων SAR, για την πλήρη κάλυψη του FIR Αθηνών, από τις οποίες η μία θα αποτελείται από τα καινούργια 14 AW-139SAR και η δεύτερη από τα παλαιότερα αλλά πάντα αξιόπιστα 11 Super Puma.

Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί ότι η χθεσινή απόφαση του ΣΑΓΕ, ως προς το σκέλος της για τα ελικόπτερα SAR της ΠΑ, δεν σημαίνει ότι το πρόγραμμα αυτό θα υλοποιηθεί άμεσα. Η επόμενη κίνηση είναι η αποστολή της LOR (=Letter of Request) για να έρθει στη συνέχεια η απαντητική επιστολή από την εταιρεία. Ακολουθεί η έγκριση από τη Βουλή, ώστε στη συνέχεια να περάσει από το ΚΥΣΕΑ για την τελική απόφαση και μετά στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), για τις τελικές διαπραγματεύσεις και την υπογραφή της σχετικής συμβάσεως. Όπερ μεθερμηνευόμενο και υπό τις καλύτερες των προϋποθέσεων μία διετία «γεμάτη».

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ