Η επανεργοποίηση, με την επαναφορά του σε πλήρη πτητική διαθεσιμότητα, καθώς και η επιστροφή του στην έδρα της Μοίρας Ελικοπτέρων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ), στο Ναυτικό Οχυρό Κοτρωνίου Μαραθώνα, του πρώτου ελικοπτέρου αυτού AS365 N3 “Aegean Dauphin” (ΗC-31), στο οποίο εκτελέστηκαν ευρείας κλίμακος εργασίες και επιθεωρήσεις, αποτελεί ασφαλώς το πρώτο, αλλά σημαντικό, βήμα για την επαναφορά της Υπηρεσία στην …κανονικότητα και στην διϋπηρεσιακή, επιχειρησιακή συνεργασία και αξιοποίηση με τις Ένοπλες Δυνάμεις, σε βάση των οποίων άλλωστε φιλοξενούνται πολλά χρόνια τώρα.
Μία ενέργεια, που, όπως πληροφορούμεθα από τη σχετική ανακοίνωση του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, πραγματοποιήθηκε «σε εφαρμογή της σύμβασης-πλαίσιο που υπεγράφη ανάμεσα στην NSPA (ΝΑΤΟ Support & Procurement Agency/Υπηρεσία Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ) και την Airbus France, για τη συντήρηση των πέντε ελικοπτέρων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ για τα επόμενα 3+2 χρόνια». Και προστίθεται: «Η επανενεργοποίηση των ελικοπτέρων του Λιμενικού Σώματος, στο πλαίσιο της ανωτέρω Σύμβασης, ενισχύει σημαντικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες της Μ.Ε.Λ.Σ. και εν γένει του Σώματος, ενώ αναμένεται η παραλαβή ενός ακόμα ελικοπτέρου στις αρχές του φθινοπώρου».
Αξίζει να επισημανθεί ότι η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων ΛΣ-ΕΛΑΚΤ αποτελείται από τη Μοίρα Αεροπλάνων ΛΣ (ΜΑΛΣ) η οποία διαθέτει επτά αεροπλάνα, και από τη Μοίρα Ελικοπτέρων (ΜΕΛΣ) η οποία διαθέτει έξι ελικόπτερα, των ακόλουθων τύπων:
● ΜΑΛΣ: Δύο μονοκινητήρια αεροπλάνα τύπου Cessna 172-RG, δύο μονοκινητήρια τύπου Socata TB-20 Trinidad και τρία δικινητήρια Reims Cessna F-406 Caravan IΙI.
● ΜΕΛΣ: Έξι (6) ελικόπτερα τύπου Eurocopter AS365 N3 Aegean Dauphin.
Αυτά τα 6 ελικόπτερα AS365 N3 “Aegean Dauphin” της Eurocopter συν τω χρόνω παρουσίασαν τα γνωστά προβλήματα συντηρήσεως και ροής ανταλλακτικών, καθώς υπήρχαν (και εδώ όπως και σε άλλα συστήματα των Ενόπλων Δυνάμεων) προβλήματα με την «Εν Συνεχεία Υποστήριξη» (Follow-On-Support/FOS) του πτητικού μέσου, με αποτέλεσμα τη σταδιακή απαξίωσή του με τη διατήρηση σε κατάσταση πτήσεως ενός, το πολύ δύο, εξ αυτών σχεδόν αποκλειστικά και μόνο για τη διατήρηση της διαθεσιμότητος των ιπταμένων του.
Στις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας το μοναδικό αυτό ελικόπτερο που πετούσε, το HC-31, έπαθε βλάβη, που επιδιορθώθηκε χάρη στη χορηγία της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Πολιτιστικού και Κοινωφελούς Έργου «Αιγέας» συμφερόντων Αθανάσιου και Μαρίνας Μαρτίνου. Μάλιστα στις 8 Μαρτίου 2021 πραγματοποιήθηκε και η σχετική τελετή παραλαβής του παρουσία του τότε Υπουργού Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκη και του τότε Αρχηγού ΛΣ-ΕΛΑΚΤ Αντιναυάρχου ΛΣ Θεόδωρου Κλιάρη, ο οποίος συμπτωματικώς βεβαίως ανέλαβε από χθες καθήκοντα υπηρεσιακού Υπουργού Ναυτιλίας.
Στη συνέχεια το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ αποφάσισε να δώσει τη συντήρηση του στόλου των ελικοπτέρων του στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), από την οποία συνεργασία δεν έμεινε καθόλου ικανοποιημένο καθώς παρουσίασε πλήθος προβλημάτων, όπως σημείωναν στην ιστοσελίδα μας ανώτατες λιμενικές πηγές που ρωτήσαμε σχετικώς.
Ακολούθως, η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του Σώματος αποφάσισε να προχωρήσει σε διαγωνισμό για τη συντήρηση των ελικοπτέρων, στον οποίο επικράτησε η αρμόδια Υπηρεσία Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ, η NSPA (ΝΑΤΟ Support & Procurement Agency) με την οποία υπογράφτηκε και η προαναφερθείσα σύμβαση – πλαίσιο μαζί με την Airbus France. Σημειώνεται ότι παρόμοιες συμβάσεις έχουν υπογράψει με την ίδια Υπηρεσία του ΝΑΤΟ και άλλοι Κλάδοι των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Προϊόν λοιπόν αυτής της περιπετειώδους αλλά τελικώς αποτελεσματικής συμφωνίας ήταν η χθεσινή επιστροφή στη βάση του από την πρώτη ολοκληρωμένη εργοστασιακού επιπέδου συντήρησή του, του πρώτου ελικοπτέρου του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ που πέρασε από αυτή τη διαδικασία, του HC-31, ενώ στο τέλος του φθινοπώρου του τρέχοντος έτους αναμένεται η επαναφορά στο Κοτρώνι και στην ενεργό υπηρεσία και του δεύτερου ελικοπτέρου.
Στη διάρκεια της χθεσινής τελετής, ο Αρχηγός του Σώματος Αντιναύαρχος ΛΣ Γεώργιος Αλεξανδράκης απευθυνόμενος στον Διοικητή της Μοίρας Ελικοπτέρων ΛΣ (ΜΕΛΣ) Αντιπλοίαρχο ΛΣ Μάριο Στουπάκη και στα στελέχη της, τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «ο επαγγελματισμός του ιπταμένου και τεχνικού προσωπικού σε συνδυασμό με τη μακρόχρονη εμπειρία του, αλλά και η εξειδίκευσή του στον τομέα των αεροπορικών επιχειρήσεων, ενισχύει καταλυτικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Σώματος», ενώ δεν παρέλειψε να συγχαρεί το προσωπικό της Μοίρας «για την ουσιαστική συμβολή του στην επαναφορά των ελικοπτέρων του ΛΣ σε επιχειρησιακή ετοιμότητα», όπως τόνισε χαρακτηριστικώς, ευχόμενος «ασφαλείς πτήσεις και ασφαλείς προσγειώσεις».
Σημειώνεται ότι παράλληλα με την επαύξηση της διαθεσιμότητος των πτητικών μέσων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η εκπαίδευση πέντε νέων χειριστών ελικοπτέρων.
Τι σημαίνουν όλα αυτά πρακτικής – επιχειρησιακής πλευράς, σε σχέση με τη συνεργασία του Σώματος με τις Ένοπλες Δυνάμεις;
Είναι γνωστό ότι το στρατιωτικό σκέλος του Σώματος, εν καιρώ πολέμου, κρίσεως, απειλών κλπ, περιέρχεται απευθείας υπό τον επιχειρησιακό έλεγχο του ΓΕΝ και μέσω αυτού υπό το ΓΕΕΘΑ.
Στο πλαίσιο αυτό, εδώ και χρόνια, που έχει εντατικοποιηθεί επί Α/ΓΕΕΘΑ του Στρατηγού Κ. Φλώρου, επίλεκτες μονάδες του όπως η Μονάδα Υποβρυχίων Αποστολών, η Υπηρεσία Εναέριων Μέσων και άλλες από τον καιρό της ειρήνης ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΙ με μονάδες των Ενόπλων Δυνάμεων, ιδίως μονάδες της Διοικήσεως Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) του ΓΕΕΘΑ.
Παράλληλα, άλλες μονάδες του Σώματος, ιδίως τα πλωτά μέσα του, συνεργάζονται από την πρώτη στιγμή με το Πολεμικό Ναυτικό, και μέσω αυτού από το ΓΕΕΘΑ, σε αποστολές επιτηρήσεως συνόρων, αντιμετωπίσεως παράνομων μεταναστευτικών ροών στη θάλασσα κλπ. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, η Μοίρα Ελικοπτέρων ΛΣ συνεργάζεται στενότατα τόσο με τη Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού και μέσω αυτής με το ΓΕΕΘΑ σε πλήθος αποστολών, που τώρα – λόγω των προβλημάτων που προαναφέρθηκαν, δεν υλοποιούνταν από το προσωπικό και τα μέσα του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, αλλά από αντίστοιχα των ΕΔ.
Τώρα με τη σταδιακή βελτίωση των διαθεσιμοτήτων των πτητικών μέσων και της ολοκληρώσεως της πτητικής εκπαιδεύσεως ή συντηρήσεως της διαθεσιμότητος από πλευράς του προσωπικού, αυτές οι επιχειρησιακές αποστολές που τώρα εκτελούνται από προσωπικό και μέσα των ΕΔ, θα επανέλθουν στην αρμοδιότητα του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, σε στενή συνεργασία με τις ΕΔ.
Τέλος, να σημειωθεί ότι στη χθεσινή υποδοχή παρευρέθηκαν επίσης, εκτός φυσικά του Αρχηγού ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, ο Β’ Υπαρχηγός Αντιναύαρχος ΛΣ Αριστείδης Πανταζόγλου, ο Διευθυντής του Κλάδου Ασφαλείας και Αστυνομεύσεως του Αρχηγείου Υποναύαρχος ΛΣ Τρύφων Κοντιζάς, ο Συντονιστής του Γραφείου Αρχηγού Αρχιπλοίαρχος ΛΣ Χρήστος Κοντορουχάς, ο Διοικητής της Διοικήσεως Αεροπορίας Ναυτικού Πλοίαρχος Αθανάσιος Φώσκας ΠΝ, και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.