Η πρώτη νέα γαλλική φρεγάτα τύπου FDI-FR (“Belh@rra”), η “Amiral Ronarc’h” (D-660), απέπλευσε χθες από τα Ναυπηγεία της κατασκευάστριας εταιρείας Naval Group στο Λοριάντ, για το πρώτο ταξίδι της μιας σειράς εν πλω δοκιμών όλων των συστημάτων και υποσυστημάτων της, μία διαδικασία που ενδιαφέρει άμεσα και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, καθώς το αμέσως επόμενο σκάφος που παίρνει σειρά για εν πλω δοκιμές είναι η δική μας φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» (F-601), η οποία – ως γνωστόν – είναι και η επικεφαλής της κλάσεώς της.
Το γεγονός του απόπλου του σκάφους έγινε ουσιαστικώς ευρέως γνωστό από σχετική ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο «Χ», του Υπουργού Αμύνης της Γαλλίας κ. Σεμπαστιάν Λακορνύ, που συνοδευόταν και από την χαρακτηριστική φωτογραφία που έχουμε και εμείς.
Σε όσους δημοσιογράφους είχαμε πάει στο Λοριάν στις 19 Σεπτεμβρίου 2024 για την τελετή καθελκύσεως της δεύτερης στη σειρά Ελληνικής φρεγάτας FDI-HN, της Φ/Γ «ΝΕΑΡΧΟΣ», οι υπεύθυνοι της κατασκευάστριας εταιρείας μας είχαν πει ότι ουσιαστικώς οι δοκιμές «εν όρμω» της πρώτης γαλλικής φρεγάτας είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί, καθώς απέμεναν – τότε – «κάποιες λεπτομέρειες» και ότι αν όλα πάνε καλά με το φαινόμενο της πλημμυρίδος και της αμπώτιδος που είναι σύνηθες φαινόμενο στην περιοχή αυτή της Γαλλίας και στον ποταμό, που βρίσκονται τα ναυπηγεία και απέχουν περίπου 70 χιλιόμετρα από τον Ατλαντικό, τότε το γαλλικό σκάφος θα αποπλεύσει σε περίπου ένα μήνα. Τελικώς και κάτω από όλες αυτές τις προϋποθέσεις απέπλευσε ένα δεκαήμερο νωρίτερα του χρόνου που μας είχαν πει κατά προσέγγιση.
Επίσης μας είχαν πει ότι η συνεργασία των Γαλλικών Ναυπηγείων και του Γαλλικού Ναυτικού με το αντίστοιχο Ελληνικό ΠΝ, το οποίο έχει εγκατεστημένο το Ναυτικό Κλιμάκιο του Λοριάν για την στενή παρακολούθηση της προόδου της κατασκευής των τριών – ως τώρα – φρεγατών κλάσεως «Κίμων» αλλά και γενικότερα με το ΓΕΝ, είναι εξαιρετική από όλες τις πλευρές. Με βάση αυτό το δεδομένο, «υπήρχε το ενδεχόμενο», όπως μας είχαν τότε πει, καθώς δεν μπορούσαν να μιλήσουν με βεβαιότητα, αφού αυτό μπορούσε να το κάνει μόνο η ελληνική πλευρά, ότι στη γαλλική φρεγάτα κατά τις εν πλω δοκιμές θα βρίσκονταν και Έλληνες αξιωματικοί του Ναυτικού Κλιμακίου Λοριάν και της Φ/Γ «ΚΙΜΩΝ», που είναι πανομοιότυπη με την αντίστοιχη γαλλική, για να τις παρακολουθήσουν από κοντά και να καταγράψουν όλες τις τυχόν παρατηρήσεις που θα υπάρχουν, αφού αυτές θα ενσωματωθούν αμέσως στη ναυπήγηση και των υπολοίπων σκαφών του προγράμματος, γαλλικών και ελληνικών. Όπερ και εγένετο.
Κατά τις «εν πλω» δοκιμές της γαλλικής φρεγάτας σε αυτό το πρώτο ταξίδι θα εξεταστούν το θέμα της πλευστότητος και ευστάθειας του σκάφους, τυχόν διαρροών, ασφαλείας και συμπεριφοράς του σκάφους κατά τον πλου του κλπ. Τυπικώς δεν είναι προγραμματισμένο σε αυτό το ταξίδι να δοκιμαστούν ηλεκτρονικά συστήματα κάθε είδους, οπλικά συστήματα κλπ.
Συνολικώς εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν περί τους δέκα πλόες τις γαλλικής φρεγάτας, στη διάρκεια των οποίων θα εξεταστούν ενδελεχώς τα πάντα, όλα τα συστήματα που ευρίσκονται επί του σκάφους, ενώ παράλληλα θα εκπαιδεύεται και το πλήρωμά του, το οποίο ήδη υπηρετεί σε αυτό από την καθέλκυσή του.
Στη συνέχεια, μετά το πρώτο γαλλικό σκάφος του τύπου, τη φρεγάτα “Amiral Ronarc’h”, σειρά θα πάρει η πρώτη ελληνική, η Φ/Γ «ΚΙΜΩΝ», η οποία έχει ήδη ξεκινήσει τις δοκιμές «εν όρμω», που πάντα προηγούνται των αντίστοιχων «εν πλω», και η οποία αναμένεται να καταπλεύσει στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος προς το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2025, αν όλα προχωρήσουν με τους σημερινούς ρυθμούς και χωρίς προβλήματα, όπως όλοι μας ευχόμαστε. Θα ακολουθήσει η Φ/Γ «ΝΕΑΡΧΟΣ» προς το τέλος του δευτέρου εξαμήνου του 2025, εν΄β η Τρίτη, μέχρι στιγμής φρεγάτα FDI-HN, η Φ/Γ «ΦΟΡΜΙΩΝ», αναμένεται να καταπλεύσει στο Ν.Σ. το πρώτο εξάμηνο του 2026.