ΕΕ: Ξεκίνησε η παραγωγή των πυροσβεστικών αεροσκαφών της rescEU

 
ΕΕ: Ξεκίνησε η παραγωγή των πυροσβεστικών αεροσκαφών της rescEU

Ενημερώθηκε: 13/08/24 - 18:20

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Ξεκίνησε η παραγωγή των πρώτων 12 αμφίβιων πυροσβεστικών αεροσκαφών Canadair CL-515, που θα αποτελούν τον μόνιμο αεροπορικό στόλο του Οργανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, πιο γνωστό ως “rescEU”, όπως έγινε γνωστό πριν από λίγη ώρα με επίσημη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ η πρώτη παρτίδα αυτών αναμένεται να παραδοθεί στους χρήστες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, στα τέλη του 2027.

Η ΕΕ προετοίμασε μια διακρατική συμφωνία με τον Καναδά για την ανανέωση και ενδυνάμωση του στόλου των εναέριων πυροσβεστικών μέσων των κρατών-μελών του ευρωπαϊκού μηχανισμού.

Η προαναφερθείσα παραγωγή των αεροσκαφών ξεκίνησε έπειτα από τις συμφωνίες που υπέγραψαν ορισμένα κράτη – μέλη της ΕΕ (Κροατία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία) με την κατασκευάστρια εταιρεία Canadian Commercial Corporation.

Τα αεροσκάφη CL-515 θα χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα αποτελέσουν το βασικό «εργαλείο» του μηχανισμού αντιμετωπίσεως κρίσεων της ΕΕ για την κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών, επιχειρώντας ταχέως, όταν μια χώρα αντιμετωπίζει σοβαρές δασικές πυρκαγιές για τις οποίες χρειάζεται πρόσθετη στήριξη και βοήθεια.

Κάτι τέτοιο άλλωστε εκφράζει και τη βασική στρατηγική μακράς πνοής της ΕΕ για τη δημιουργία ενός μόνιμου πυροσβεστικού στόλου “rescEU”, τα πυροσβεστικά αεροσκάφη του οποίου θα φιλοξενούνται από την Ελλάδα, την Κροατία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Ισπανία, χώρες που και τώρα διαθέτουν αμφίβια δασοπυροσβεστικά αεροσκάφη και αντίστοιχη τεράστια εμπειρία.

Εκτός των προαναφερθέντων πρώτων 12 αεροσκαφών, των οποίων ξεκίνησε η παραγωγή, 10 ακόμα πυροσβεστικά αεροσκάφη του ίδιου τύπου αγοράζονται απευθείας από τα κράτη-μέλη για την ενίσχυση των εθνικών στόλων τους.

Για την πολύ σημαντική αυτή εξέλιξη, ο αρμόδιος Επίτροπος Διαχειρίσεως Κρίσεων κ. Γιάνες Λέναρτσιτς δήλωσε τα εξής: «Πρόκειται για μια ιστορική στιγμή για την ευρωπαϊκή πολιτική προστασία την εποχή της κλιματικής κρίσης που διανύουμε. Καθώς οι περίοδοι δασικών πυρκαγιών γίνονται όλο και μεγαλύτερες, περισσότερο θανατηφόρες και απρόβλεπτες, εργαζόμαστε άοκνα για να ενισχύσουμε τις ικανότητες πυρόσβεσης της ΕΕ. Η σημερινή ανακοίνωση αποδεικνύει ότι η Ευρώπη δεσμεύεται να ενισχύσει και να εντείνει τις προσπάθειες αυτές. Ευχαριστώ όλα τα κράτη-μέλη με τα οποία συνεργαστήκαμε για να επιταχύνουμε την αγορά των τόσο αναγκαίων πυροσβεστικών αεροσκαφών. Χάρη στη συνεργασία μας, τηρούμε το χρονοδιάγραμμα που όρισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την απόκτηση ενός νέου, μόνιμου στόλου πυροσβεστικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων.»

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μηχανισμός πολιτικής προστασίας της ΕΕ συντονίζει την πανευρωπαϊκή βοήθεια και διασφαλίζει ότι όλα τα κράτη-μέλη και τα συμμετέχοντα κράτη του μηχανισμού ενημερώνονται εγκαίρως σε περιόδους κρίσεως και καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης.

«Από το 2019 ο μηχανισμός πολιτικής προστασίας της ΕΕ ενισχύεται σταδιακά με τον στόλο “rescEU”, ένα ευρωπαϊκό απόθεμα που περιλαμβάνει πυροσβεστικά αεροσκάφη και ελικόπτερα και χρηματοδοτείται 100 % από την ΕΕ.

Με τα κονδύλια της ΕΕ θα αγοραστούν συνολικά 12 νέα πυροσβεστικά αεροσκάφη, τα οποία θα διανεμηθούν μεταξύ έξι κρατών μελών της ΕΕ (Κροατία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία) και ορισμένα ελικόπτερα. Αυτά θα αποτελούν τον «μόνιμο στόλο rescEU». Τα πρώτα αεροσκάφη αναμένεται να παραδοθούν το 2027. Η πρώτη παρτίδα ελικοπτέρων αναμένεται να είναι έτοιμη το 2026» σημειώνεται χαρακτηριστικώς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή!

Η Ελληνική περίπτωση

Το 1974, επί Δικτατορίας, η Ελλάδα παρήγγειλε τα πρώτα 9 αμφίβια δασοπυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου Canadair CL-215, τα πρώτα από τα οποία έφτασαν στην Ελλάδα το 1975 και εντάχθηκαν στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (355 ΜΤΜ) με έδρα την 112 Πτέρυγα Μάχης, στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνος, όπου και εξακολουθούν να υπηρετούν ως σήμερα, μετά από 50 χρόνια!

Η Ελλάδα σήμερα διαθέτει στη δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας 17 αμφίβια, δασοπυροσβεστικά, αεροσκάφη,  εκ των οποίων τα 10 παλαιότερα τύπου Canadair CL-215 επιχειρούν – ως προελέχθη – με την 355 ΜΤΜ και 7 νεότερα τύπου Canadair CL-415 με περίπου 25 χρόνια επιχειρησιακής λειτουργίας ενταγμένα στην 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων Αεροπυροσβέσεως (383 ΜΕΕΑ), που εδρεύουν στην 113 Πτέρυγα Μάχης στη Θεσσαλονίκη. Βεβαίως η ΠΑ διαθέτει και τα μονοκινητήρια PZL M-18 Dromander που ανήκουν στη δύναμη της 358 ΜΑΕΔΥ και εδρεύουν στην Αεροπορική Βάση Δεκελείας, στο Τατόϊ, που όμως δεν έχουν σχέση με αυτό το άρθρο.

Την απόκτηση των 7 νέων Canadair CL-515 είχε αναγγείλει ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσεως και Πολιτικής Προστασίας κ. Βασίλης Κικίλιας στις 16 Μαρτίου 2024, ενώ τη συμφωνία είχε υπογράψει ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης κατά το πρόσφατο (προ μερικών μηνών) ταξίδι του στον Καναδά και τις ΗΠΑ. Η προμήθεια θα αφορά και το αρχικό απόθεμα ανταλλακτικών των 7 αεροσκαφών, καθώς και τον αντίστοιχο εξοπλισμό υποστηρίξεως. Την ίδια μέρα επίσης ο κ. Κικίλιας είχε ανακοινώσει και το πρόγραμμα αναβαθμίσεως του στόλου των 7 νεότερων Canadair CL-415 σε επίπεδο CL-515 από την ίδια την κατασκευάστρια εταιρεία των τελευταίων, συνολικού κόστους 43 εκατομμυρίων ευρώ. Η προμήθεια των 7 Canadair CL-515, υλοποιείται μέσα από το πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ» του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσεως και Πολιτικής Προστασίας, συνολικής αξίας 2,1 δις ευρώ.

Όπως είχε δηλώσει ο κ. Κικίλιας παρουσιάζοντας το πρόγραμμα αποκτήσεως των 7 CL-515 και της αναβαθμίσεως των 7 CL-415 σε CL-515 «Τα 5 θα πληρωθούν μέσω ΕΣΠΑ και ευρωπαϊκών προγραμμάτων της επόμενης περιόδου και τα άλλα 2 θα τα προμηθευτεί η Ελλάδα μέσω του προγράμματος RescEU».

Τα υπερσύγχρονα Canadair CL-515 είναι η επόμενη γενιά αμφίβιων, δασοπυροσβεστικών αεροσκαφών, πολλαπλών ρόλων, με 30-40 knots μεγαλύτερη ταχύτητα, σε σχέση με τα επιχειρούντα σήμερα CL-415, και δυνατότητα υδροληψίας και μεταφοράς 6 τόνων νερού! Το νέο αεροσκάφος θα διαθέτει αισθητήρες που θα «βλέπουν» τη φωτιά από πολύ μακριά, καθώς επίσης και όργανα που θα βοηθούν το χειριστή για το πιο σημείο πρέπει «να πέσει» στη φωτιά, την κατεύθυνση του ανέμου και την έντασή του, ενώ θα διαθέτει air condition, υδραυλικά πηδάλια και ψηφιακές οθόνες, αντί των πηδαλίων με συρματόσκοινα, που απαιτούν μεγάλη μυική δύναμη και συνακόλουθα καταπόνηση από πλευράς των χειριστών τους, βελτιώνοντας έτσι κατακόρυφα την απόδοση του διμελούς πληρώματός τους (κυβερνήτης – συγκυβερνήτης)!

Το χρονοδιάγραμμα της παραδόσεως των 7 νέων Canadair CL-515 στην Ελλάδα και στην Πολεμική Αεροπορία έχει ως εξής: Τα δύο πρώτα από τα 7 υπερσύγχρονα CL-515 θα τα παραλάβει η χώρα μας το 2027. Ακολούθως θα παραλάβει από ένα το 2028 και το 2029 και τα τελευταία τρία το 2030.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ